به گزارش صفیر گیلان، چهارمین نشست توسعه صادرات غیر نفتی گیلان به ریاست استاندار در سالن اجتماعات استانداری تشکیل شد، فرهاد دلق پوش طی گزارشی اظهار داشت: در ابتدای سالجاری میزان صادرات غیرنفتی گیلان به میزان۵۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده بود که تولیدات استان گیلان به کشورهای همسایه به ویژه محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا […]

به گزارش صفیر گیلان، چهارمین نشست توسعه صادرات غیر نفتی گیلان به ریاست استاندار در سالن اجتماعات استانداری تشکیل شد، فرهاد دلق پوش طی گزارشی اظهار داشت: در ابتدای سالجاری میزان صادرات غیرنفتی گیلان به میزان۵۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده بود که تولیدات استان گیلان به کشورهای همسایه به ویژه محصولات کشاورزی باید افزایش پیدا کند.

دلق پوش

بخش خصوصی محرکه توسعه اقتصادی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی در گیلان وجود دارد گفت: در کنار ظرفیت‌های متعدد در استان، دستگاه‌های اجرایی باید بخش خصوصی را به صادرات تشویق کنند.
وی همچنین انتقادی را به عملکرد مسوولان گیلانی وارد کرد و گفت: اگر ظرفیت‌هایی که در گیلان است در سایر استان ها وجود داشت بسیار بهتر و بیشتر از آن‌ها استفاده می‌شد.
رئیس سازمان صمت گیلان اظهار داشت :بخش خصوصی باید محرکه توسعه اقتصادی باشد و اگر مشکلاتی در حوزه توسعه صادرات بخش خصوصی وجود دارد باید در جلسات کنونی مطرح و رفع موانع شود.امروزه کشورمان به اتحادیه گمرکی اوراسیا پیوسته و دبیرخانه این اتحادیه مهم اقتصادی و توسعه صادراتی کشور نیز در استان گیلان ایجادشده است.
دکتر دلق پوش اضافه نمود: لازم است با برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی در منطقه آزاد انزلی، ایجاد شبکه صادراتی در کل کشور با محوریت گیلان و همچنین با ایجاد شهرک صنعتی بین‌المللی در گیلان زمینه صادراتی بخش خصوصی در گیلان افزایش پیدا کند.
دلق‌پوش، رئیس سازمان صمت گیلان در پایان گزارش گفت : فقدان رایزن بازرگانی را به وزیر صمت انتقال داده و وزیر صمت نیز اعلام آمادگی کرده ، اگر اتاق بازرگانی و تجار آمادگی داشته باشند حداقل در کشور روسیه رایزن بازرگانی را فعال خواهیم کرد.

عقب افتادگی گیلان از هدف گذاری۵۰۰ میلیون دلاری صادرات 
ارسلان زارع، استاندار گیلان در پایان جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی ضمن جمع بندی موضوعات مطروحه گفت: از آنچه که در صادرات گیلان هدف‌گذاری کرده ایم اندکی عقب‌مانده‌ایم و تاکنون بیش از ۲۶۰ میلیون دلار انجام شده، در حالی که می‌توان محصولات کشاورزی بیشتری را به کشورهای همسایه صادر کرد.

استاندار گیلان
استاندار گیلان؛ بخشی نگری از سوی برخی دستگاه‌ها و تمسک به قوانین دست و پا گیر توسعه صادرات گیلان را بعنوان چالش فعالان تجاری اشاره کرد و گفت: می‌طلبد مسوولان گیلان با توجه به مزیت نسبی که در این استان ایجادشده با همگرایی مجاهدانه در رفع موانع بکوشند و توسعه صادراتی را فراتر از اعداد و ارقام‌های مرقوم شده در صفحات در گیلان رقم بزنند
وی صادرات غیرنفتی را از شاخص های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: گیلان به دلیل موقعیت ممتاز جغرافیایی، باید در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی نقش موثرتری ایفا کند.
نماینده عالی دولت در گیلان به وجود زیرساخت‌های لازم بمنظور رونق این بخش که باید با مشارکت فعالان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و البته حمایت‌های دولتی باشد، اشاره و خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال بیش از ۲۶۰ میلیون دلار صادرات با وزن کالایی حدود ۴۶۸ هزار تن به کشورهای روسیه، آذربایجان، عراق، قراقستان، گرجستان و کشورهای آسیای میانه انجام شده که باید بیش از پیش تقویت تا برنامه هدف گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری محقق شود.
استاندار گیلان افزود: همچنین در این مدت بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۲۸ تن کالا به ارزش اقتصادی بیش از ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار به صورت چمدانی صادر شده که رشد چشمگیری نسبت به مشابه سال قبل داشته است.
وی تصریح کرد: هدف گذاری تعیین شده در جهت افزایش میزان صادرات تا حجم ۵۰۰ میلیون دلار، اهتمام جدی دستگاه‌های مختلف به ویژه حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، تولیدی و اقتصادی را می‌طلبد.
دکتر زارع با بیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی همواره اثرگذاری بسیاری در توسعه صادرات دارند، اظهار داشت: دستگاه‌های متولی باید از اندیشه، فکر و حضور بخش خصوصی در جلسات تخصصی در راستای تصمیم‌سازی کارشناسانه و نیز در برگزاری نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی که کمک شایان توجهی به معرفی توانمندی‌های صنعتی، خدماتی و تولیدات می‌کند، بهره ببرند.
وی ادامه داد: برخی شرکت‌های صادرکننده در گیلان در جشنواره‌های مختلف به عنوان برتر معرفی می‌شوند و نقش اساسی در افزایش سهم استان در این حوزه دارند که باید به عنوان الگو برای دیگر شرکت‌ها باشند.
دکتر زارع به وجود ظرفیت‌ بنادر مستعد در استان گیلان که زمینه مناسبی برای گسترش صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود نیز اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با استفاده از بستر ایجاد شده در خصوص ارتباط با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، شاهد توسعه بیش از پیش این بخش که دارای اهمیت است، باشیم.
وی با بیان اینکه نسبت به برنامه هایی که برای صادرات هدف گذاری کرده ایم، عقب هستیم اظهار داشت: با صادرات محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه می توانیم اینعقب ماندگی را جبران کنیم.
استاندار گیلان با اشاره به لزوم احداث پایانه صادراتی گل و گیاه در آستارا گفت: کمیته ای متشکل از معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی تشکیل و اولویت‌ها را شناسایی و همکاری‌های لازم برای تأمین زمین را هرچه سریع‌تر انجام دهد.
دکتر زارع افزود: برای اولین بار گواهی انطباق صادرات یکی از فرآورده های لبنی تولیدی استان از سوی سازمان استاندارد صادر شده که می توان با بکارگیری مناسب از ابزارهای قانونی و ظرفیت های داخلی زمینه صادرات را با تسهیل گری افزایش دهیم.
وی در ادامه تصریح کرد: فقدان رایزن بازرگانی در روسیه و جمهوری آذربایجان به دلیل قرابت این دو کشور با استان گیلان از دیگر مشکلاتی است که امروزه توسعه صادراتی گیلان را با مشکل روبرو کرده است.تراز تجاری کم ایران با کشورهای آذربایجان و روسیه در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و حتی دور به این کشورها نشان می دهد یکی از ضعف‌های بزرگ صادراتی در ایران به‌ویژه در استان گیلان فقدان رایزن تجاری و بازرگانی باشد که وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت باید در این زمینه چاره ای عاجل بیندیشند.

IMG_5535