به گزارش صفیر گیلان، شهرود امیر انتخابی عصر دوشنبه با اشاره به اینکه ۴۲ درصد بناهای تاریخی استان گیلان در دست دستگاه های دولتی است، اظهار کرد: گیلان در کشور از نظر تراکم ابناهای تاریخی در جایگاه چهار قرار دارد. وی با بیان اینکه گیلان دارای هزار و ۱۲۹ اثر ثبتی درفهرست آثار ملی است، افزود: […]

به گزارش صفیر گیلان، شهرود امیر انتخابی عصر دوشنبه با اشاره به اینکه ۴۲ درصد بناهای تاریخی استان گیلان در دست دستگاه های دولتی است، اظهار کرد: گیلان در کشور از نظر تراکم ابناهای تاریخی در جایگاه چهار قرار دارد.

وی با بیان اینکه گیلان دارای هزار و ۱۲۹ اثر ثبتی درفهرست آثار ملی است، افزود: از این تعداد ۵۲۷ اثر منقول بناهای تاریخی ثبت شده تنها ۵۶ اثر در اختیار میراث فرهنکی استان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه از این تعداد ۳۵ اثر مرمت شده است، تصریح کرد: باقی آثار ثبت شده در تملک ارگان ها و ادارات است.

وی در ادامه به آثار تاریخی تملکی در اختیار سایر ادارت و دستگاه ها اشاره و بیان کرد: ۵۴ بنای تاریخی در تملک اداره کل اوقاف گیلان، ۲۳ پل تاریخی در تملک اداره و شهرسازی و آب منطقه ای، ۱۱ بنای در تملک اداره کل آموزش و پرورش، ۲۱ بنای در تملک امور مساجد،۱۲ بنای تاریخی در اختیار شرکت های تخصصی ماهیان خاویاری ایران (شیلات ایران)، ۱۳ بنای تاریخی فاخر و شاخص در اختیار شهرداری ها، ۳۰ بنا در اختیار دستگاه های دولتی همانند پست، ارشاد و ستاد فرمان اجرایی امام قرار دارند که برخی از آنها نیازمند مرمت های اضطراری از سوی دستگاه های متولی و مالک هستند.

امیرانتخابی با بیان اینکه اداره کل امور اقتصادی و دارایی گیلان در راستای اجرایی ماده ۹۸ قانون برنامه پنج ساله ششم کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان را از هزینه کرد برای مرمت بناهای مذکور منع کرده است، ادامه داد: این قانون نقش بسیار موثری در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی حتی در صورت اضطرار نیز به لحاظ قانونی حق هزینه کرد برای مرمت ۲۲۰ اثر در تملک دستگاه های دولتی استان گیلان را ندارد.

کد خبر ۴۷