به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت،  رشد سریع جمعیت و افزایش مواد مصرفی که از مظاهر پیشرفت و توسعه در سال‌های اخیر می‌باشد باعث شده که انسان و بسیاری از موجودات کره زمین به شیوه‌های مختلف زباله‌ساز شوند این مواد زائد جامد عمدتاً به واسطه فعالیت انسان در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری تولید می‌شوند. […]

به گزارش خبرنگار صفیر گیلان از رشت،  رشد سریع جمعیت و افزایش مواد مصرفی که از مظاهر پیشرفت و توسعه در سال‌های اخیر می‌باشد باعث شده که انسان و بسیاری از موجودات کره زمین به شیوه‌های مختلف زباله‌ساز شوند این مواد زائد جامد عمدتاً به واسطه فعالیت انسان در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و شهری تولید می‌شوند.

زباله زباله سراوان

انسانه امروزه انواع مواد را به سختی از طبیعت به دست می‌آورد و به آسانی تبدیل به زباله ‌کرده و به طبیعت بازمی‌گرداند.

در گذشته زباله‌ها در یک دوره تکوینی ایجاد و تبدیل می‌شدند، اما امروزه دیگر امکان چنین دوره‌ای وجود ندارد، زیرا میزان زباله‌ها بیش از آن است که تجزیه و تبدیل آنها در یک دوره زمانی مناسب ممکن باشد.

امروز کنترل زباله نوعی تضمین در سلامت و بقای محیط زیست به شمار می‌رود که متاسفانه  ازدیاد روزافزون زباله تولیده شده مسأله جمع‌آوری و دفع زباله‌ را با مشکل مواجه ساخته است.

انباشت زباله در سراوان رشت طی سال‌هاست که به عنوان یکی از دغدغه‌ها و معضلات مهم گیلان شمرده می‌شود و  آلودگی آب، آلودگی خاک،  آلودگی هوا،  جلب و پرورش حشرات ناقل نظیر: مگس، سوسک، پشه خاکی، پرورش جوندگان موذی نظیر موش،  جلب حیوانات نظیر گربه و سگ‌های ولگرد و انواع بیماری سرطان و … از مشکلات ناشی از مواد زاید بوده و این موضوع  هر شهرداری  که در شهر رشت  به کرسی می نشیند را با چالش های فراوان ، وعده و وعیدهای جهت حل این معضل مواجه کرده است.

اما عملا امروز آنچه که در بازدید های گذشته از لندفیل سراوان داشتیم تا امروز تفاوت بسیار است زیرا شهردار محیط زیستی رشت معضلی حل‌نشدنی را  تا ۹۰ درصد به مرز حل شدن نزدیک کرده است.

لندفیل سراوان سراوان

مرکز لندفیل سراوان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده که از سال ۱۳۶۲  یعنی نزدیک به ۳۵ و در پهنه وسیعی از عرصه جنگلی به محلی برای دفن غیربهداشتی زباله‌های رشت و شهرهای همجوار تبدیل به تلنباری از رباله شده است.

روزانه نزدیک به ۳۰ تن زباله در لندفیل سراوان انباشت می‌شود که آمار ۲ دهه اخیر، حاکی از انباشت بیش از ۴ میلیون تن زباله در این مکان است. از همین رو به دلیل انباشت زباله به صورت غیربهداشتی و حجم توده عظیمی از زباله که عمق آن به ۹۰ متر نیز می‌رسد، ورود و نفوذ شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها به خاک، رودخانه‌ها و همچنین آب‌های سطحی، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های حال حاضر کار‌شناسان سلامت استان و کشور است.

بنا بر اعلام کار‌شناسان، در هر ثانیه ۳ لیتر شیرابه از زباله‌های لندفیل سراوان جاری شده و وارد رودخانه‌های شهر رشت می‌شود که این میزان در زمان بارندگی به ۶ لیتر شیرابه می رسد.

photo_2019-12-14_14-32-16

روز شنبه ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۸ تعدادی از خبرنگاران و عکاسان  بسیجی افتخاری  به دعوت مهدی پارسا رئیس سازمان بسیج رسانه استان گیلان و شماری از فرزندان شهدا به دعوت امیر ترومیده مسئول امور ایثارگران شهرداری رشت از دفنگاه زباله های سراوان و روند اجرای پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله های این دفنگاه و همچنین شرکت کود آلی گیلان بازدید کردند.

*سلامتی شهروندان مهم‌ترین موضوع مورد توجه ما است

شهردار رشت که به خاطر داشتن اطلاعات جامعه و کامل در حوزه پسماند توانسته با ابتکاری جدید معضل زباله را تا حدی در این منطقه مرتفع کند می گوید ؛ سلامتی شهروندان مهم ترین چیزی است که امروز باید به آن توجه کرد و متاسفانه در گذشته چندان به این موضوع پرداخت نشده است.

وی می گوید با برنامه ریزی در این مکان که سالها به شکل سنتی کار می شد و بوی بد و تجمع مگس ها را داشت امروز با برنامه ریزی و تخلیه گاز های داخل زباله به خارج لندفیل دیگر شما نه بویی احساس می کنید و نه مگسی دیده می شود.

 حاج محمدی با اشاره به اینکه با نظارت همگانی و  مردم منطقه  و برنامه ریزی شهری امروز لندفیل سراوان از شکل بحرانی خارج شده می گوید ؛لندفیل سراوان بزرگترین مرکز دفن زباله در ایران است که امروز عاری از مگس می باشد

سراوان سراوان

*پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه تصفیه‌خانه زباله در سراوان

 شهرداررشت با بیان اینکه از سال ۹۰ برنامه‌ریزی‌های اساسی جهت حل این معضل از سوی وزرات کشور انجام شده است گفت: این برنامه ریزی مدتی رکود ماند که خوشبختانه در سال ۹۵ طی قرار دادی با شرکت لوله های بتنی شمال  جانمایی جدید با مجوز از منابع طبیعی و حذف درختان شروع شد که در این زمان بنده به عنوان شهردار رشت به شهرداری رشت امدم.

 «ناصر حاج محمدی» به خاک برداری ۴۵ هزار متر در این منطقه اشاره و می گوید این خاک برداری که شما دپویی از خاک را اینجا مشاهده می کنید برای رسیدن به بستر محکم بوده است و مخلوط ریزی ۲۵ هزار متر مکعب انجام شده و با تغییر نقشه قبلی توانستیم موفق باشیم..

شهردار رشت تصریح کرد ؛با اقدامات مربوطه منطقه سراوان از وضعیت بحرانی خارج شده است و پروژه تکمیل تصفیه‌خانه سراوان رشت از سه ماه پیش شروع شده و تا کنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

حاج محمدی خاطرنشان کرد: با اتمام سوله‌سازی و نصب دستگاه‌ها و تجهیزات مربوطه تا هفته آینده شاهد کاهش انباشت زباله در این منطقه خواهیم بود.

به گفته شهردار رشت با اجرای این پروژه از ورود شیرابه بسیار غلیظ  به طبیعت و رودخانه های شهر جلوگیری و شیرابه  توسط کانال کشی وارد سیستم شده و بازیافت خواهد شد که از این آب بازیافتی  همه موجودات زنده می‌توانند از این محیط سالم حبات داشته و هم در مصارف کشاورزی  می توان از این آب بهره مند شد.

محمدی می گوید این پروژه سالهای سال باید بماند تا زمانی که زباله و شیرابه هست کارخانه تصفیه شیرابه نیز باید در منطقه سراوان باشد .

شهر دار رشت با اشاره به اینکه تصفیه در ۱۰ مرحله انجام می‌شود، افزود: جهت جلوگیری از حرکت خاک که چندین بار در سالیان قبل با آن مواجه شده بودیم در این منطقه دیواری حایل نیز احداث می‌شود.

حاج محمدی به اعتبارات اولیه این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: هفت و نیم میلیارد تومان از اعتبارت اولیه این پروژه در سال ۹۵ به شهرداری تخصیص یافته بود .

وی با اشاره به اینکه دستگاه زباله‌کوب از کشور آلمان وارد گیلان شده که قابلیت کوبندگی یکصد تن زباله را دارد، اضافه کرد: این پروژه ظرفیت ۳۰۰تن زباله در روز را دارد .

زباله زباله سراوان

*افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی رشت در آینده به ۱۰۰۰تن زباله در روز 

شهردار رشت در جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه کودآلی رشت نیز اظهار کرد: سوله کارخانه کود آلی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع از سه ماه گذشته در حال ساخت است، در سال ۹۶ برای این پروژه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی در نظر گرفته شد.

دکتر حاج محمدی در کارخانه کود آلی گیلان با اشاره به تعمیر و تجهیز خط پردازش این کارخانه از ایجاد دو سوله جدید خبر داد و آن را گامی بلند در جهت افزایش ظرفیت کارخانه دانست.

شهردار رشت گفت: روزی که تصدی این شهرداری را بر عهده گرفتم ظرفیت آن ۱۰۰ تن زباله در روز بود که حالا به ۳۰۰ تن زباله به صورت روزانه افزایش یافته است.

 وی از راه‌اندازی فاز دوم کارخانه کود آلی گیلان نیز خبر داد و گفت: تلاش می کنیم ابتدا ظرفیت کارخانه را به ۵۰۰ تن زباله در روز برسانیم و سپس با افزایش فضای کارخانه و ایجاد خط پردازش جدید ظرفیت آن روزانه به یک هزار تن افزایش یابد.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه با ورود دو خط جدید تجهیزات آلمانی به این سوله‌ها روند بازیافت کارخانه افزایش خواهد یافت خاطرنشان کرد: تفکیک زباله، بازیافت و تبدیل به کود کمپوست از اهم فعالیت‌های این کارخانه کود آلی است.

شهردار رشت

*اجرای طرح تشویقی تفکیک زباله در رشت از درب خانه

حاج محمدی به اجرای طرح تشویقی تفکیک زباله برای شهروندان رشت اشاره وتصریح کرد: این طرح از امروز با هدف کاهش معضل زباله در رشت در فراخوانی  که دادیم توسط پیمانکاراجرایی می‌شود.

وی افزود: زباله خشک جمع‌آوری شده شهروندان از طریق سامانه مدیریت پسماند خریداری خواهد شد  و از این راه علاوه بر اینکه شهروند سود می برد و پول به حسابش واریز و می تواند خرید کند برای شهرداری نیز ارزش اقتصادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی دارد.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه فرهنگ تفکیک زباله از کودکی باید در جامعه نهادینه شود افزود: با فرهنگ‌سازی در مدارس،خانه،بیمارستان ،صنف ها و … از روند انباشت زباله و معضلات ناشی از آن در جامعه می‌توان جلوگیری کرد.

شهردار رشت به رودخانه های داخل شهر رشت نیز اشاره و می گوید قرار نیست شهرداری هی زباله حاشیه رودخانه را جمع و مردم هی بریزند امروز با این رویکرد ما دیگر به پیمانکاران برای جمع کردن زباله پول نمی دهیم  بلکه پول می گیریم و با این کار ما افزایش پرسنل نخواهیم داشت زیرا ما امروز ۴ هزار پرسنل داریم که در دادن حقوق و مزایای آنها با چالش روبرو هستیم.

شهردار محیط زیستی کلان شهر رشت از شهروندان خواست تا نسبت به زباله و تفکیک و نیز افرادی که زباله ها را در مسیر رودخانه و فضای سبز و خیابان می ریزند حساس  و گزارش دهند تا شهرداری با همکاری نیروهای امنیتی با آنها برخورد کند.

شعار حاج مجمدی*هر شهروند یک شهردار

وی در بخشی دیگر از گفتمان خود با اشاره به اینکه زباله های شهری به شرکت کود الی انتقال پیدا می کند و زباله روستاها به لاکان انتقال پیدا می کند که بسیار بد بو است زیرا زباله روستاها بخاطر اینکه مدت زیادی می ماند بسیار آزار دهنده است و دریافت روزانه زباله می تواند این مشکل را حل کند.

حاج محمدی با بیان اینکه تمامی این زباله ها برای رشت نیست گفت: شهرداری که تخصص محیط زیستی ندارد پس باید نهادها  و شهروندان کمک کنند و به سمتی برویم که هر شهروند یک شهردار باشد تا شهر به سمت توسعه برود.

 وی خواستار شد تا هر شهروندی زباله خود را از داخل خانه و درب خانه تفکیک  و تمیزکند تا ما شاهد کوهی از  زباله نباشیم که حتی  جدا سازی انتهایی این کار سخت و زیان آور و برای اشخاصی  که این کار را می کنند خوب نیست.

وی افزود: البته دو گروه از پرسنل همیشه بیشتر مورد توجه من هستند و برایشان مزایا در نظر می گیرم که یک گروه همین پرسنل زحمتکش لندفیل و کارخانه کود آلی هستند و دیگر پرسنل مرده شور در عسالخانه ها هستند زیرا اینان انسانهای فداکاری هستند که زحمت زیادی می کشند.

شهردار رشت

تراموای رشت؛ طرحی که زمان کلنگ زدن آن رسیده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا چالش های ایجاد شده حوزه پسماند رشت شما را از خدمات رسانی به شهروندان  باز نگهداشته است یا نه؟؟ گفت:زباله و سراوان نتوانسته برای بنده محدودیت ایجاد کند و من در شهر رشت توانستم ۶۰ هزار تن آسفالت بریزم و به زودی  نیز کلنگ تراموای شهر رشت  که به شهروندان عملیات اجرایی آن را تا ۲۲ بهمن قول دادم اجرایی خواهد شد.

وی طرح تراموای  رشت را که اگر اتفاق بیافتد در بحث حمل و نقل و ترافیک بسیار ارزشمند خواند و گفت: با این طرح حمل و نقل سریع و آسان  و ارزان را به مردم رشت و حومه خواهیم رساند و مردم با کاهش ترافیک ارزان سفر خواهند کرد.

حاج محمدی می گوید وظیفه من امروز توسعه شهری و ایجاد فرصتهای ا شتغالزایی است ولی متاسفانه من کار انباشت شده دیگران را پاسخ می دهم و من گاهی فقط به عنوان شهردار در برخی حوزه ها می گویم در حال انجام است .

محمدی شهردار کلان شهر رشت در پایان گفتگو با ما حفظ زیبایی سیمای شهر و سلامت شهروندان را نیازمند عزم، اراده، تلاش، همت همگانی و مشارکت فعال مردم و مسوولان دانست.

وی افزود:بی توجهی شهروندان به حفظ و پاسداشت محیط زیست، بهداشت و سلامت؛ تاوان سنگین و جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل می کند.

این مسوول اظهار کرد: مردم بیشترین مسئولیت را در پاسداری و صیانت از محیط زیست و حفظ سلامت و زیبایی شهر بر عهده دارند و در این راستا باید با رعایت توصیه های بهداشتی؛ سلامت، نشاط و آرامش جامعه را تامین و تضمین کنند و کنیم.

تهیه و تنظیم //زلیخا صفری راسته کناری

 photo_2019-12-14_14-32-51