اختصاصی/صفیر گیلان،«ارسلان زارع» صبح امروز (پنج‌شنبه،۵ دی)در آیین افتتاح پست۶۳.۲۰ کیلووات برق منطقه ای در صومعه سرا که با حضور وزیر نیرو برگزار شد  اظهار کرد: در تداوم پویش ارزشمند هر هفته الفب ایران مفتخریم که این هفته گیلان میزبان این طرح است. استاندار گیلان با بیان اینکه در استان گیلان ۳۱ طرح برق رسانی و آبرسانی […]

 اختصاصی/صفیر گیلان،«ارسلان زارع» صبح امروز (پنج‌شنبه،۵ دی)در آیین افتتاح پست۶۳.۲۰ کیلووات برق منطقه ای در صومعه سرا که با حضور وزیر نیرو برگزار شد  اظهار کرد: در تداوم پویش ارزشمند هر هفته الفب ایران مفتخریم که این هفته گیلان میزبان این طرح است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در استان گیلان ۳۱ طرح برق رسانی و آبرسانی و کشاورزی با مجموع اعتبار ۴۶۱ میلیارد تومان با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز می شود افزود: این امر نشان‌دهنده تلاش‌های نتیجه‌بخش و امیدوارکننده خادمان مردم در دولت تدبیر و امید در شرایط سخت تحریم است.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید شاخص برق در استان گیلان از ۹۸۰۱۵ درصد به ۹۹.۲ درصد و شاخص آب آشامیدنی روستایی از ۶۴ درصد به ۷۶ درصد، آب آشامیدنی بهداشتی از ۹۹.۷۵ به ۹۹.۹۴ فاضلاب شهری از ۶۵ درصد به ۷۰.۷۷ ارتقا یافته است.

زارع تصریح کرد: در راستای تامین منابع آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار، طرح آبرسانی به لاهیجان و لنگرود ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی و به رودسر املش واجارگاه ۷۴درصد داشته ضمن اینکه تکمیل پروژه‌های زیربنایی آب و فاضلاب مسکن مهر رشت در دست اجراست که نیاز به اختصاص اعتبار برای تکمیل این پروژه‌هاست.

به گفته وی، به‌منظور تامین منابع پایدار آب برای بخش‌های کشاورزی، شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی سفیدرود با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، شبکه آبیاری شفارود با حدود ۴۰ درصد و شبکه پلرود با ۳۵ درصد در دست اجراست که تکمیل این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات ملی است.

استاندار گیلان اظهار کرد: همچنین برای تامین منابع آب پایدار در بخش صنعتی رشت، انزلی و صومعه سرا و ساماندهی رودخانه‌ها و تالاب های استان اقداماتی در دست اجراست که نیاز به اعتبارات مرکزی است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ و خوبی توسط وزارت نیرو در استان گیلان در دست اجراست، اظهار کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی گیلان نیاز است در مناطق مختلف استان سدهای کوچک و متوسط ساخته شود در این خصوص بررسی‌های اولیه انجام شده و امیدوارم در مرحله اجرا قرا گیرد.

زارع افزود: برای اراضی کشاورزی استان علاوه بر ۱۱ سد لاستیکی مصوب، بهره‌برداری از آب‌بندان‌ها در دستور کار بوده و به همین دلیل توانسته بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کند.

استاندار گیلان گفت: عمر حدود ۳۳ درصد از شبکه توزیع برق استان بیش از ۳۰ سال است که نیاز است اعتباراتی تخصیص یابد تا شاهد کیفیت‌بخشی خدمات در این حوزه باشیم.

بهره‌برداری از سدلاستیکی گالشکلام شهرستان لنگرود، افتتاح طرح آبرسانی به ۱۵ روستا و شروع عملیات اجرایی آبرسانی به ۲۹ روستای استان گیلان در روستای کینچاه شهرستان آستانه‌اشرفیه و حضور در نشست شورای هماهنگی توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا در سالن غدیر استانداری از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان گیلان است.

تهیه و تنظیم خبر/سیده سکینه چمنی حسینی

/زلیخا صفری