به گزارش صفیر گیلان؛شهرود امیر انتخابی چهارشنبه در جلسه ستاد سفر گیلان افزود : شهرک ماسوله از سال ۵۴ ثبت ملی شده اما حدود ۴۴ سال است که هیچ اقدامی برای ثبت جهانی آن نشده است که  امیدواریم بتوانیم با تلاش هایی که در دست انجام است این امر محقق شود. وی عنوان کرد : برای تولید ثروت […]

به گزارش صفیر گیلان؛شهرود امیر انتخابی چهارشنبه در جلسه ستاد سفر گیلان افزود : شهرک ماسوله از سال ۵۴ ثبت ملی شده اما حدود ۴۴ سال است که هیچ اقدامی برای ثبت جهانی آن نشده است که  امیدواریم بتوانیم با تلاش هایی که در دست انجام است این امر محقق شود.

وی عنوان کرد : برای تولید ثروت در استان باید صنعت گردشگری در استان رونق و توسعه یابد، باید در جذب هر چه بیشتر گردشگر خارجی تلاش کرد که بدین منظور برنامه ریزی ها و اقداماتی با تعامل و هماهنگی استانداری انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی جنگل های هیرکانی یکی از  اهداف و برنامه ریزی ها برای حفظ این میراث غنی و ارزشمند و معرفی هر چه بیشتر آن بوده است،  اظهار کرد : ثبت جهانی روستای قاسم آباد دومین برنامه ریزی برای جذب گردشگر بویژه خارجی در استان بوده و هم اینک تمامی اقدامات برای ثبت جهانی آن انجام شده است.

امیر انتخابی ادامه داد:  به زودی ثبت جهانی روستای قاسم آباد محقق می شود و این منطقه به عنوان اولین روستای ثبت جهانی در گیلان معرفی می شود و امیدواریم با این اقدام گردشگری بیش از پیش در استان رونق یابد.

وی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای پذیرایی از گردشگران تصریح کرد: گیلان استانی است که ۱۷ میلیون گردشگر را طی نوروز در مکان های موقت و ثابت  خود جای می دهد؛ از این رو باید برنامه ریزی به صورت منسجم و اصولی انجام شود و آمادگی لازم برای پذیرایی از این تعداد در استان داشته باشیم.

شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این شهرک تاریخی و منحصربه فرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است؛ فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال ۸۹ آغاز شد و ۱۰ معیار در ثبت جهانی نقش دارند که اصالت و مدیریت از مهمترین این معیارهاست.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.