به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار رئیس و مدیران سازمان های تابعه جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بخش های مختلف جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کشاورزی رابطه دارند اظهار کرد: جایگاه جهاد کشاورزی در پازل حکومت ها بسیار مهم است. وی به […]

 به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار رئیس و مدیران سازمان های تابعه جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد بخش های مختلف جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کشاورزی رابطه دارند اظهار کرد: جایگاه جهاد کشاورزی در پازل حکومت ها بسیار مهم است.
وی به نامگذاری سال رونق تولید توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: ارتقای تولید در بخش کشاورزی زمینه را برای صنایع دیگر فراهم می کند.
امام جمعه رشت با تاکید بر اعمال مدیریت تخصصی در عرصه کشاورزی، بیان کرد: مدیریت آب، خاک و تولید در بخش کشاورزی حائز اهمیت است.
آیت الله فلاحتی، توجه به جهاد کشاورزی را اصل اساسی و زیربنایی در بخش های دیگر جامعه دانست و تصریح کرد: همه ساله با چالش های مختلف آب در بخش کشاورزی مواجه هستیم و یکی از دلایل آن این است که هنوز کشاورزی ما به صورت سنتی انجام می شود و نیاز به مکانیزه شدن دارد.
وی، خواستار مدیریت استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با همراهی کشاورزان شد و گفت: تسطیح اراضی کشاورزی کمک بسیاری در مدیریت آب برای کشاورزی داشته است.
نماینده ولی فقیه در گیلان با تاکید بر ارائه تقویم زراعی به کشاورزان، خاطرنشان کرد: کشاورز با داشتن تقویم کشت، زمان ورود به مزرعه را می داند و این امر با اطلاع رسانی تحقق پیدا می کند.
آیت الله فلاحتی، فرهنگ سازی در تبیین و ارائه تقویم کشاورزی را مهم ذکر کرد و یادآور شد: فرهنگ استفاده از تقویم کشاورزی توسط کشاورزان را نهادینه کنید.
وی با اشاره به ظرفیت آب بندان ها و سدهای لاستیکی در ذخیره سازی آب کشاورزی، اظهار کرد: مدیریت صحیح در توزیع آب کشاورزی بسیار اثرگذار است.
امام جمعه رشت بر لایروبی کانال های آب کشاورزی تاکید کرد و افزود: بتنی کردن نهرهای کشاورزی از هدررفت آب جلوگیری می کند.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه نظارت مسئولان جهاد کشاورزی در استفاده بهینه از آب مهم است، تصریح کرد: در بخش استفاده بهینه از آب باید فرهنگ سازی شود و این امر با همراه کردن کشاورز به موفقیت می رسد.
وی در ادامه خاک را ظرفیت قوی در تمام مسائل اجتماعی دانست و بیان کرد: قانون کلی خاک ورزی حفاظتی در بخش کشاورزی داریم که دارای دو زیر مجموعه مالچ پاشی و گیاه پالایی است.
نماینده ولی فقیه در گیلان به اهمیت بهینه سازی تولید به ویژه در برنج، ابریشم، چای و زیتون اشاره کرد و گفت: می طلبد روش های آسان تولید را به کشاورزان بیآموزید.
آیت الله فلاحتی با تاکید بر برندسازی محصول برنج گیلان، خاطرنشان کرد: بازارهای عرضه تولید کالا برای کشاورزان باید افزایش یابد.
وی به تلاش ها برای افزایش تولید چای داخلی اشاره کرد و یادآور شد: ذائقه ها را باید به مصرف چای ایرانی عادت دهید.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه تلاش برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از طرف دولت بسیار عالی است، اظهار کرد: خرید تضمینی موجب دلگرمی کشاورزان برای فروش محصول می شود.
آیت الله فلاحتی، خواستار تقویت بنگاه های کوچک تولیدی به ویژه در بخش کشاورزی شد و افزود: بنگاه های کوچک تولیدی در کاهش نظارت دولت تاثیرگذار است ضمن اینکه بنگاه های کوچک خودصیانتی و خودکنترلی دارند.
وی بر تقویت و حمایت تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد و یادآور شد: تا می توانید پشتیبانی و تسهیل نسبت به تولیدکنندگان کوچک بخش کشاورزی داشته باشید.

بهره برداری از ۲۹ پروژه بخش کشاورزی گیلان همزمان با دهه فجر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در دیدار مذکور از افتتاح و بهره برداری از ۲۹ پروژه عمرانی و خدماتی بخش کشاورزی همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: پروژه های مذکور با اشتغالزایی ۴۰۰ نفر در ۲۹ روستا و ۸۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری افتتاح می شود.
علی درجانی به فعالیت ۳۰۰ هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی گیلان اشاره کرد و افزود: ۲۸ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است ضمن اینکه بیش از ۴۵ درصد اقتصاد گیلان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی است.