اختصاصی/صفیر گیلان،اینجا رستاخیز مردمان شرافتمند فومن همیشه قهرمان در شب سرد زمستانی است. حضور مردم حضور پررنگی است، پیاده روها و میدان امام مملو از جمعیت است و زنان سالخورده و مردان کمر خمیده از هزاران مشکلات و سختی روزگار هم … به خیابان امام، مابین خیابان های شهدا و انتظام آمده اند صدای آژیر  […]

اختصاصی/صفیر گیلان،اینجا رستاخیز مردمان شرافتمند فومن همیشه قهرمان در شب سرد زمستانی است.

حضور مردم حضور پررنگی است، پیاده روها و میدان امام مملو از جمعیت است و زنان سالخورده و مردان کمر خمیده از هزاران مشکلات و سختی روزگار هم … به خیابان امام، مابین خیابان های شهدا و انتظام آمده اند صدای آژیر  و آوا و نواها پخش شد و … صدای انفجار فش فشه و ترقه و …. ترس ها را دو چندان کرده است.

این مردمان مهربان و وفادار در این خیابان باید به دنبال فردی باشند که توانایی درک مشکلات، بیان مشکلات و حل مشکلات را داشته باشد. کسی که ناطق خوبی باشد و به گفته های خود جامه عمل بپوشاند.

صدای موسیقی ریتمیک و شاد فضا را پر کرده است و تو گویی در این شهر که لغب سیاسی ترین و پرشور ترین حوزه انتخابیه گیلان را با خود یدک می کشد جشنواره فیلم فجر،کنسرت  موسیقی یا یک تئاتر خیابانی جذاب و پر هیاهو با هوادران زیاد است. که هر کسی در بین دیگری برای تماشای این فضا چرخش می کند.

کم تعداد نیستند افرادی که نمی توانند بعد از شنیدن صدای موسیقی شش و هشتی که از بلندگوهای قوی در خیابان امام  پخش می شود روی پا بند شوند و با لبخندی بر لب تکانی به خود ندهند.

جمعیتی هزار نفری خیابان را بند آورده است و مرز پیاده راه و سواره از بین رفته است و کوچه های منتهی به خیابان امام مملو از ماشین است انگار نه انگار که قیمت این ماشین در این آشفته بازار گرانی چه تاثیری دارد که طرف بی توجه به مکان اموالش را رها و خود را به میدان کار زار انتخاباتی می رساند.

اینجا خیابان امام خمینی گذرگاه اصلی شهر فومن به عنوان سیاسی ترین و پرشور ترین حوزه انتخابیه گیلان است و ساعت حوالی نیمه های شب را نشان می دهد اما صدها زن و مرد  و کودکان و نوجوانان بازیگران و تماشاگران این رقابت انتخاباتی هوای سرد زمستان این شهر را داغ کرده اند.

کمی که نزدیک تر شوی روی بنری بزرگ نوشته شده است «ستاد انتخاباتی حاج خلیل بهروزی فر» .گام های بعدی جمعیت زیادی را نشان می دهد که عکس های این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه فومن و شفت را در دست گرفته و شادمانند از فضا.

دقایقی بعد هیجان جمعیت به اوج می رسد چون «حاج خلیل» سوار بر ماشینی روباز به میان هوادارانش آمده و به ابراز احساسات آن ها جواب می دهد.

جوانی میکروفن به دست در ستاد این کاندیدا با تمام وجود فریاد می کشد و با استفاده از حنجره ای که گویا برای تهیج جمعیت آفریده شده شعارهایی سر می دهد تا جمعیت در پاسخش تکرار کنند:غوغای فومن را نگر /مجلس سلامت میکند  …….و این تکرار می شود.

خلیل بهروزی فر کاندیدای شورای ائتلاف اصولگرایان و جبهه پایداری است. وی با لبخند برای هوادارانش دست تکان می دهد و می گوید من جان خود را فدای مردم می کنم و اینجا دست و صوت و هورا به آسمان بلند و حاجی دوستت داریم و حاجی در جواب با لحن دلنشین می گوید ما هم دوستتان داریم و من فدای همه ی شما جوانان عزیز .

یکی از چند نفری که کنارش ایستاده صدها برگ پوستر بهروزی فر را بر سر او و جمعیت به هوا پرت می کند و فریاد شوق جمعیت به آسمان می رود. هلهله حدود دو هزار نفر در نیمه های شب به آسمان بلند است و شعرهایی با ملودی آهنگ های  هیجان فضا را برای طرفداران این کاندیدا بیشتر و بیشتر می کند.

در این میان انفجار یک ترقه و فش فشه  صدای جمعیت را بار دیگر به هوا می برد و دود بخشی از حاضران را از مقابل دیدگان محو می کند.

در این میان ماموران نیروی انتظامی تمام تلاش خود را دارند تا این  این کارناوال را برای آمد و شد بسیار آرام و  اتومبیل ها به طرفین خیابان هدایت کنند. اما مقابل این ستاد جوانان و طرفدارانش به شادمانه ترین شکل ممکن بی توجه به تفکر سیاسی بهروزی فر که در روزهای غیر انتخاباتی چنین رفتارهایی را بر نمی تابد درصدد جلب نظر افراد بودند.

کمی بالا تر و نزدیک میدان اصلی شهر فومن در همین خیابان امام یک مرکز تجمع انتخاباتی دیگر صدای گرفته مردی به گوش می رسید. نزدیک تر که می شوی خستگی و دلخوری در صدای صاحب تریبون موج می زند. پشت تریبون حاج ناصر عاشوری بود که ۱۲ سال به عنوان نماینده فومن و شفت در مجلس فعالیت کرده است. ستاد این کاندیدا  در حد وسط خیابان امام و خیابان انتظام است و در واقع مرکز اصلی شهر و خیابانی که  اصیل ترین و پیشکسوتان قوم فومن در انجا سکنی دارند .

حاج ناصر اگر چه به خود نمره ۲۰ نمی دهد ولی می گوید نمره ۲۰‌ اگر ندارم نمره قبولی از مردم گرفته‌ام سه دوره نماینده بوده‌ام و سه دوره نفر دوم بوده‌ام آخرین بار با ۵۶ اختلاف نفر دوم شدم و ۷ بار از شورای نگهبان صلاحیت گرفتم.

در این ستاد یک دستگاه ارگ با دی جی هم قرار داشت تا در مواقع لازم برای شور دادن به جمعیت انبوه از آن استفاده شود. سخنان نماینده فعلی فومن و شفت حکایت از دلخوری عمیق داشت. عاشوری که طرفدارانش با نام «حاج ناصر» می خواندندش از تخریب های مختلف گفت و اینکه در این روزها تمام کاندیدا ها او را نشانه گرفته اند و فضای مجازی شهر بدون سند و مدرک و  بدون آنکه وجوه مثبت عملکردش را هم ببینند او را نشانه می رود.

در میان جمعیت که باشی و شناخته نشوی حرفهای زیادی می شنوی که جای تامل داردئ آنجا که روستاییان از معضلات زیرساختی حل نشده می گویند و شهرنشینان از عدم حل معضل بیکاری از سوی نماینده گلایه مندند. تعدادی دیگر هم در این بین از رانت های کوچک و بزرگ اطرافیان این کاندیدا سخن می گویند و اینکه جهت گیری سیاسی همگام با حضور دولتمردان دستخوش تغییر می شود.

در این میان و هیاهوی سخنرانی عاشوری از فردی دیگر نام نمی برد اما می گوید که حواس طرفدارانش به حیله های جریان مقابل باشد. طرفدارانی که خارج از ستاد ایستاده اند می گویند کنایه های «حاج ناصر» به طرفداران «حاج خلیل» است و کنایه «حاج خلیل»به طرفداران «حاج ناصر».

ساعت ۱۲ شب  را نشان می دهد که صدایی رسا و لحنی آتشین گوش ساکنان اطراف خیابان انتظام فومن و خیابان امام را می نوازد. جمعیتی مشابه دو کاندیدای قبلی در محوطه پارکینک جناب«مغیثی » پای سخنرانی جوان کار آفرین و نخبه فومنی نشسته اند.

جوانی که به  واسطه نخبه بودن یاد گرفته است چگونه گوش ها را با خود همراه کند. بنری بزرگ از تصویر  جواد زبر دست گشتی در کنار بنر های بزرگ علمای شهر و دکتر سمیع خودنمایی می کند.

تشکیل سه قطبی انتخابات در فومن البته کاندیداهای حاضر در انتخابات فومن و شفت تنها ۳ فرد نامبرده شده نیست. این حوزه کاندیداهایی چون جماعتی گشتی،محبعلی زاده، رجب پور،پاکزاد،عاشوری،محجوب گشتی،زبردست و بهروزی فر ، اما رقابت اصلی  در حال حاضر و آنچه تا این لحظه از نگاه مردمی دریافت شده بین حاج خلیل بهروزی فر و حاج ناصر عاشوری و تا حدودی جواد زبردست گشتی است.

حالا به گفته شماری از اهالی این دو شهر، بعد از انتخابات مجلس پنجم ایجاددو قطبی فعلی رقابتی ترین انتخابات دو دهه اخیر را در این حوزه رقم زده است. سه قطبی مشابه شرایط فعلی در مجلس پنجم با رقابت محمدرضا شفیعی،ناصر عاشوری و رسول جماعتی همراه بود که در نهایت رسول جماعتی برنده انتخابات شد اما با اعتراض ناصر عاشوری انتخابات باطل شد و انتخابات بار دیگر تکرار شد تا اینبار عاشوری برنده باشد. و دوباره این رقابت در انتخابات مجلس دهم با حضور مهدی افتخاری فرزند شهید افتخاری و عاشوری و بهروزی فر رقم خورد که با وفاداری مردم به مرحوم شهید افتخاری فرزندش کرسی نمایندگی کجلس را تصاحب کرد و حال انتخابات یازدهم و …..نتیجه تا ۲ اسفند.

خیابان های فرش شده با پوستر ساعت از ۱۲ شب گذشته بود که ماموران انتظامی حضور پررنگ تری در خیابان پیدا کردند تا در ستادهای انتخاباتی کاندیدا ها قفل شود و مردمانی  که ساعت ها در خیابان بین ستادهای کاندیدا ها در رفت و آمد بودند آرام آرام راه خانه هایشان را در پی بگیرند. ده ها اتومبیل شاسی بلند در کنار خودروهایی مانند پیکان و پراید و وانت منقش شده به تصاویر کاندیداهای انتخابات از روی پوسترهایی که خیابان را فرش کرده بودند در جستجوی روزنه ای به سمت خارج بودند تا با کمی استراحت در کارناوال انتخاباتی  فردا برای حضور در میتینگ بزرگ که از طرف فرماندار تداعی شده شرکت کنند.

تهیه و تنطیم/زلیخا صفری راسته کناری

دانشجوی پزوهشگری علوم اجتماعی

انتخابات فومن انتخابات فومن

انتخابات فومن انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-16-15انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-22-15 انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-22-35 انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-22-49 photo_2020-02-18_00-22-54انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-23-07 photo_2020-02-18_00-23-13 photo_2020-02-18_00-23-18انتخابات فومن photo_2020-02-18_00-23-28