اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر سید مهدی سلیمانی رئیسشبکه بهداشت و درمان وسرپرست بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان شفت دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونای جدید (یا نویافته) (موسوم به COVID-19) باعث اضطراب افراد زیادی در سرتاسر جهان شده است گفت: خانواده‌های شفتی نیز از این امر مستثنا نیستند و با بیماری کرونا […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ دکتر سید مهدی سلیمانی رئیسشبکه بهداشت و درمان وسرپرست بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان شفت دقایقی پیش در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونای جدید (یا نویافته) (موسوم به COVID-19) باعث اضطراب افراد زیادی در سرتاسر جهان شده است گفت: خانواده‌های شفتی نیز از این امر مستثنا نیستند و با بیماری کرونا ویروس درگیرند، چراکه این ویروس شروع به گسترش در تمام جهان کرده است.

دکتر سلیمانی

سلیمانی با بیان اینکه شهرستان شفت به جهت اینکه در جوار و نزدیکی شهر رشت است بیماران شهرستان  نیز در مراکز درمانی رشت بستری هستند گفت:امروز تعداد بیماران و مکان بستری شدن مهم نیست بلکه مهم آگاهی و شناخت مردم  در خصوص بیماری و اینکه صبر و تحمل را بالا ببریم.

 رئیس شبکه بهداشت و درمان  شفت با بیان اینکه آنچه امروز بر بیماری ویروس کرونا تاثیر بسزایی می گذارد شیوع بیماری در این فصل از سال است زیرا مردم عزیز ما به خاطر نزدیک شدن به سال نو رفتارهای اجتماعی از جمله دید و بازدید و خرید لوازم سال نو و نیز مسائل اقتصادی برای فروشندگان ازجمله عوامل مهم در شیوع بیماری است که کنترل را سخت می کند.

دکتر سلیمانی با اشاره به اینکه مردم امروز موضوع کرونا را جدی نگرفته  و وقت زیادی را بیرون می مانند که این امر سرعت انتشار فرد به فرد به تعداد زیادی همراه دارد.

وی با بیان اینکه بهترین روش مقابله با این ویروس شستشوی مداوم دست و صورت با آب گرم و صابون است گفت: این ویروس در سطوح پارچه‌ای ۶ تا ۱۲ ساعت، سطوح فلزی ۱۰ تا ۲۰ ساعت و سطوح استیل تا ۲۰ روز زنده می ماند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شفت مهمترین عامل انتشار ویروس کرونا را از طریق تماس و ترشحات(سرفه و عطسه) و به شکل خوشه ای خواند و گفت:مهمترین عامل انتشار کرونا ویروس اینکه مبتلائیان  بدون علائم در خیابانها قدم و در مغازه ها و معابر تردد دارند.

 وی افراد مبتلا به دیابت و بیماران ریوی و افراد سن بالا را بیشترین افراد در معرض خطر ابتلاء و مرگ در ویروس کرونا خواند و گفت:آنچه مهم است اینکه همه ی خانواده ها باید  بیماری را جدی بگیرند.

سلیمانی از مردم خواست تا رفتارهای خود را برای بیرن آمدن از خانه کنترل کنند زیراکاهش سرعت بیماری در کنترل رفت و آمد هاست.

 این مسئول با اشاره به اینکه ما بیمارستان امام رضا(ع) شهرستان شفت را به بیماران مبتلا به کرونا ویروس اختصاص دادیم گفت: تمرکز ما روی این بیماری است و ما حتی بخش اطفال این بیمارستان را برای بستری کردن بیماران استفاده کردیم.

 سلیمانی تصریح کرد؛ چون کودکان ما بخش آسیب پذیر جامعه هستند و بیمارستان ۱۷ شهریور چون ایزوله  و مختص کودکان است ما کودکان این شهرستان را در صورت نیاز به بیمارستان ۱۷ شهریور ارجا می دهیم.

 تامین ماسک ودستکش در داروخانه ها ی شهرستان درحد توان

 دکتر سید مهدی سلیمانی در بخشی دیگر از این گفتگو به ارتباط خوب مدیران مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی و فرمانداران در دو شهر فومن و شفت اشاره و افزود: ارتباط خوب و هم پوشانی مراکز درمانی دو شهرستان باعث شده تا ما در خدمات دهی بهتر عمل کنیم.

این مسئول تصریح کرد؛ مردم به هر حرف و خبری توجه نکنند و هیچ چیز در این بیماری قابل پیش بینی نیست زیرا ما برخی روزها تدفین در شهرستان داریم ولی آمارها آنگونه که امروز شایعه پراکنی می شود نیست.

 رئیس بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان شفت از همکاری خوب اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان شفت برای تامین ماسک و دستکش مورد نیاز شهروندان توسط تولیدی های شهرک صنعتی این شهرستان تقدیر و تشکر نمود و گفت:ما در یک برنامه ملی توسط بسیجیان و سپاه شهرستان اقدام به گرفتن شرح حال از تک تک سرپرستان خانوارها و نفر به نفر  کردیم.

 وی افزود: در این بسیج ملی مبارزه با کرونا ویروس اگر شرح حال  و علائم مثبت باشد پیگیری و بیماران به بیمارستان و پزشکان ارجا داده می شوند.

 دکتر سلیمانی تاکید کرد؛ آنچه در توان داشتم تا امروز نگذاشتم تا پرسنل و کادر بهداشت و درمان شهرستان که با بیماران ارتباط دارند از نظر لوازم حفاظتی مشکلی داشته باشند و افراد در تمام شیفت ها بدون پوشش نبوده و در بالاترین سطح تامین شدند.

وی ضمن تقدیر از جذب خوب کمک های خیران و مردمان نوعدوست شهرستان  که ماسک فیلتر دار را تا امروز به پرسنل رساندند گفت: امیدوارم مردم عزیز شهرستان شفت  و کارکنان کادر پزشکی ، بیمارستانی  و مراکز بهداشت ما، در همه تعاملاتشان با بیماران، کلیه دستورالعمل‌های جدید «ستاد ملی مقابله و  کنترل بیماری و پیشگیری از ویروس کرونا» پیروی و آن را جدی بگیرند.

**تا کرونا بیدار است ما بیداریم**

 تهیه و تنظیم/زلیخا صفری