به گزارش صفیر گیلان؛دکتر فردین مهرابیان –   معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گوی اختصاصی، همه گیری بیماریهای نوپدید را  از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت و درمان کشورها عنوان کرد  و افزود: اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماریهای واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند. وی […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر فردین مهرابیان –   معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گوی اختصاصی، همه گیری بیماریهای نوپدید را  از جمله معضلات جدید حوزه بهداشت و درمان کشورها عنوان کرد  و افزود: اغلب کشورها، به دلیل تغییر الگوی بروز و شیوع بیماریهای واگیر، تجربه اندکی برای مدیریت بحران در چنین شرایطی دارند.

وی  خاطرنشان کرد: با عنایت به سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی شناخته نشده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، معمولاً آسیب های مستقیم بیماری بیشتر مشاهده می شود.

دکتر مهرابیان  تصریح کرد: عوارض روانشناختی، بخش قابل ملاحظه ای از پیامدها ی شایع به شمار می روند که شباهتهای زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند و باید در نظر داشت که در چنین شرایطی، افرادی که از قبل دچار انواع اختلالات اضطرابی بوده و یا تحت درمان هستند، ممکن است در شرایط فعلی نیز دچار تشدید علائم بیماری خود شوند و یا حتی به دلیل شرایط به وجود آمده و اقدامات توصیه شده، در تهیه و مصرف داروهای خود دچار مشکل شوند.

   معاون بهداشتی دانشگاه  خاطر نشان کرد: بروز طیفی از علائم اضطرابی مانند اختلالات وسواسی جبری با مضمون بیماری نوپدید، اضطراب فراگیر، اضطراب خود بیمارانگاری و همچنین اضطراب های پس از حادثه به دنبال شنیدن اخبار بد نیز در برخی از افراد بروز پیدا می کند.

وی  با اشاره به ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزه های مختلف این بیماری، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان همزمان با سایر دانشگاههای علوم پزشکی کشور جهت انجام خدمات روانشناختی،  تعداد ۱۲ کارشناس روانشناسی به مجموعه کارشناسان پاسخگویی سامانه ۴۰۳۰ از تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ اضافه شد.

دکتر مهرابیان با بیان اینکه  این سامانه از دو طریق به نیازهای مخاطبین پاسخ می دهد، یادآور شد: یک شیوه، استفاده از پیام های صوتی است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ می تواند با استفاده از کلید ۳ به لیستی از پیام های صوتی دست یابد که براساس نیاز خود می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. شیوه دیگر خدمت رسانی به مخاطبین از طریق سامانه، این است که تماس گیرنده بعد از برقراری تماس با سامانه ۴۰۳۰ می تواند با استفاده از کلید ۷ به همکاران روانشناسی که به جهت ارائه راهنمایی و مشاوره روانشناختی در پشت خط هستند، متصل شوند و ضمن بیان سوالات یا مشکلات احتمالی خود از خدمات همکاران روانشناس بهره مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان روانشناس برای ارائه این نوع از خدمت آموزش دیده اند و آمادگی لازم را برای ارائه راهنمایی و مشاوره های کوتاه تلفنی در حوزه سلامت روان دارند، گفت: همکاران سامانه ۴۰۳۰، همه روزه ازساعت ۸ صبح لغایت ۲۴ آماده پاسخگویی به شهروندان می باشند.