به گزارش صفیر گیلان؛وحید خرمی  با اشاره به آغاز فصل نشاء برنج در استان گیلان و  اینکه توزیع آب در کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود تا پایان عملیات نشاء برنج بدون نوبت‌بندی انجام می‌شود اظهار داشت: سفیدرود به عنوان تأمین کننده بخش وسیعی از نیاز آبی شالیزارهای گیلان هم‌اینک در حالت سرریز قرار دارد. مدیرعامل شرکت […]

به گزارش صفیر گیلان؛وحید خرمی  با اشاره به آغاز فصل نشاء برنج در استان گیلان و  اینکه توزیع آب در کانال‌های آبیاری شبکه سفیدرود تا پایان عملیات نشاء برنج بدون نوبت‌بندی انجام می‌شود اظهار داشت: سفیدرود به عنوان تأمین کننده بخش وسیعی از نیاز آبی شالیزارهای گیلان هم‌اینک در حالت سرریز قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه از ۲۶ اسفند تاکنون ۴۲۳ میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود وارد شالیزارهای تحت شبکه آبیاری این سد شده است عنوان کرد: از کشاورزان گیلانی می‌خواهیم تا با توجه به فرصت باقیمانده و طبق تقویم زراعی کشت برنج هر چه سریع‌تر نسبت به انجام عملیات نشاءکاری اقدام کنند.

خرمی با تأکید بر اینکه ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری موجود در گیلان به وسیله کانال‌های چپ و راست سنگر و کانال آب‌بر فومنات آبیاری می‌شوند تصریح کرد: حجم ذخیره آب در سد سفیدرود که به حالت سرریز رسیده است در حال حاضر چیزی حدود یک میلیارد و ۱۰۴ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.
وی متوسط دبی ورودی به مخزن سد سفیدرود را ۳۶۴ متر مکعب بر ثانیه و متوسط دبی خروجی آن را نیز ۳۷۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: رودخانه سفیدرود پر آب شده و شبکه‌های آبیاری آبگذاری هم کامل شده است بنابراین انتظار داریم مردم از نزدیک شدن به حرائم رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید براینکه در صورت بروز حادثه‌ای ناخوشایند به دلیل پر آب بودن کانال‌ها و رودخانه‌ها امداد‌ رسانی‌ها به افرادی که دچار مشکل شده‌اند دشوار می‌شود اظهار داشت: امیدواریم مردم به توصیه‌ها و هشدارهای صادره شرکت آب‌منطقه‌ای توجه کنند تا شاهد وقوع حادثه تلخی نباشیم.

خرمی در تشریح جزئیاتی بیشتر از سد سفیدرود و ویژگی‌های این سازه مطالبی را عنوان کرد و گفت: سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل‌اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده و بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان به حساب می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تأمین می‌شود خاطرنشان کرد: احداث سدهای لاستیکی در استان با توجه به مزایا و کارکردهای فراوانی که دارند به عنوان یکی از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای گیلان محسوب می‌شود.

خرمی مهم‌ترین مزیت‌ها و کارکردهای سدهای لاستیکی را برشمرد و خاطرنشان کرد: سدهای لاستیکی در گیلان قابلیت سازگاری با محیط‌زیست را دارند از سویی دیگر فعالیت اجرایی این دسته از سدها در عرصه رودخانه‌ها قرار دارد بنابراین با احداث آن هیچ‌گونه تعارضی با حاشیه رودخانه و منافع ملی به وجود نمی‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به فواید و کارکردهای دیگر سدهای لاستیکی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل ‌پتانسیل طبیعی گیلان، بافت بسیار زیبا و با وجود چشم‌اندازهای طبیعی و چشم‌نواز در آن از سدهای لاستیکی استان می‌توان برای انجام فعالیت‌های آبی از جمله گردشگری و آبزی‌پروری هم استفاده کرد.

خرمی کنترل سیلاب‌ها را از دیگر ویژگی‌های مهم سدهای لاستیکی اعلام کرد و ابراز داشت: به طور کلی سازه‌های بتنی در استان گیلان برای انحراف آب دچار یکسری مشکلاتی شده‌اند چون در زمان سیلاب نمی‌توانند به خوبی عمل کنند در حالی‌که برخلاف این دست از سازه‌ها سدهای لاستیکی کاربردهای بهتری در سیلاب دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه این دستگاه برای ساخت سدهای سازگار با محیط‌زیست از تکنولوژی‌های برتر دنیا استفاده می‌کند خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای با احداث سدهای لاستیکی علاوه بر تأمین نیاز آبی مناطق مختلف در مصارف مختلف به نوعی در مسیر کمک به محیط‌زیست گیلان نیز گام برمی‌دارد.

انتهای پیام/۶۱۴/ی