اختصاصی/صفیر گیلان؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا از اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ۱۵۰ هکتار از اراضی روستاهای میانده ، دهنده و گوراب زرمیخ خبر داد و گفت: این پروژه با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان در اراضی شالیکاری یکی دیگر از برنامه های محوری شهرستان صومعه سرا است. مهندس احمد پادیاب از اجرای طرح […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا از اجرای طرح تجهیز و نوسازی در ۱۵۰ هکتار از اراضی روستاهای میانده ، دهنده و گوراب زرمیخ خبر داد و گفت: این پروژه با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان در اراضی شالیکاری یکی دیگر از برنامه های محوری شهرستان صومعه سرا است.

پادیاب

مهندس احمد پادیاب از اجرای طرح لایروبی و باز سازی ۳۲ پهنه آب بندانهای ۲۶ روستا با اعتبار بالغ بر ۴ میلیارد تومان خبر داد و گفت: با لایروبی این آب بندانها ظرفیت ذخیره آب ۴ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی از اجرای پروژه لایروبی انهار و زهکش های روستای مردخه بزرگ وخراط محله خبر داد و افزود:اجرای پروژه پوشش انهار با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در روستای سه سا ر و راه اندازی ایستگاهای پمپاژ رورستاهای سیاه درویشان ، ملکسر ،ندامان  نیز اجرایی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا  با اشاره به اینکه اجرای پروژه انتقال آب با لوله در روستاهای گوراب، نوخاله اکبری ، ملکسر  به طول ۶ کیلومتر اجرایی شد گفت: برای این پروژه یک میلیارد تومان هزینه شد.

پادیاب  از توزیع ۲۰۰ تن بذر هاشمی، گیلانه و خزر بین کشاورزان صومعه سرایی خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال ۱۳۰ کیلوگرم بذر رقم رش و انام نیز به صورت آزمایشی جهت سازگاری با اقلیم در سطح روستاهای این شهرستان کشت می شود.

وی یکی از مهمترین اهداف اجرای توزیع بذر شلتوک در بین کشاورزان را افزایش تولید و افزایش درآمد آنان دانست.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ واحد بانک نشا در این شهرستان فعالیت دارد، گفت: از این تعداد، ۱۹ واحد دارای پروانه بهره برداری است که طی یکسال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات جهت توسعه بانک نشا به کشاورزان این شهرستان پرداخت شد.

وی نیاز سالانه کود شیمیایی کشاورزان شهرستان صومعه سرا را ۸۰۰۰ تن دانست و یادآور شد: تاکنون ۲۵۰۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده که تقاضا داریم سایر کشاورزان با مراجعه به کارگزاران و مراکز توزیع، کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا با بیان اینکه  تاکنون ۹۷ درصد اراضی شهرستان شخم و ۱۰۰ در صد خزانه گیری و  بیش از ۵۰  درصد نشا انجام گرفته گفت: با توجه به تسهیلات پرداخت شده به مبلع ۱۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان برای خربد ماشین الات کشاورزی در یکسال گذشته پیس بینی میشود ۷۵در ارضی بصورت مکانیزه نشا شود.

وی میزان برداشت مکانیزه برنج را با توجه به ماشین الات موجود  ۹۰ درصد خواند و گفت: صومعه سرا ۲۸هزار هکتار شالیکاری دارد که تاکنون ۱۴ هزار هکتار نیز طرح تجهیز انجام شده و تولید شلتوک سالانه در شهرستان ۱۳۵ هزار تن میباشد .

تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری