به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛عبدالحسین ترابی بخشدار مرکزی فومن با بیان این که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده، به وجود ظرفیت بالا در حوزه نوغانداری در شهرستان اشاره کرد و افزود: وجود ۵۷ فارغ التحصیلان کشاورزی و همچنین وجود ساختمان ها و زیرساخت کافی و بلااستفاده در […]

وی با بیان این که در سال گذشته، ۴۸۳ تن تولید پیله تر در استان تولید شده که بیشترین میزان تولید در چند سال اخیر بوده است، اظهار امیدواری کرد که محصول نوغان در شهرستان به نسبت سنوات گذشته افزایش یابد.
بخشدار مرکزی فومن افزود: گیلان، مازندران و خراسان بیشترین توتستان های کشور را دارند و با توجه به این که تولید ابریشم در استان و شهرستان در کنار نوغانداری، امری سودآور و تولیدی است و به این علت که کار نوغانداری در فصولی از سال انجام می شود که کشاورزان در استراحت هستند، این امر می تواند درآمدزایی بسیاری داشته باشد.
رئیس نوغانداری استان در این جلسه با بیان این که در فصل فراغت از کشاورزی، توسعه صنعت نوغانداری فرصت درآمدزایی خوبی برای کشاورزان شهرستان فراهم خواهد کرد، بر لزوم توجه به احیای این صنعت تاکید کرد.
وی با بیان این که ۳۲ استان رقیب گیلان در نوغانداری هستند، افزود: لنگرود، شفت، لاهیجان و فومن، به ترتیب بخش اعظم توزیع تخم نوغان در استان گیلان را انجام می دهند.
رئیس نوغانداری استان همچنین وجود ظرفیت کمیته امداد و تسهیلات اعطایی به مددجویان جهت مشارکت در توسعه صنعت نوغانداری را مورد توجه قرار داد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در این جلسه اعلام کرد: تاکنون در سال جاری، حدود ۱۹۰۰ جعبه تخم نوغان در شهرستان فروخته شده و انتظار می رود عملکرد شهرستان در تولید پیله افزایش چشمگیری یابد.
وی افزود: اولویت ما تحویل و اجاره باغات به فارغ التحصیلان کشاورزی بومی شهرستان است و با توجه به این که انهار و آب بندان های زیادی در شهرستان وجود دارد، ظرفیت خوبی برای افزایش سطح زیر کشت نهال توت در سطح روستاها و حاشیه انهار و بازوهای آب بندان های شهرستان وجود دارد.
قاسم زاده اظهار کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلو پیله ابریشم ۳۳ هزار تومان است و این مبلغ به صورت خرید آزاد تا ۸۰ هزار تومان افزایش می یابد.
در ادامه، دهیاران و اعضای حاضر در جلسه، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه خود پرداختند و پرسش های خود را مطرح نمودند.