به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛دکتر عادل رنجی دارای مدرک دکترای ماشین آلات کشاورزی، دارای ۱۵ گواهینامه ثبت اختراع، برگزیده جشنواره های خوارزمی و ملی نخبگان، عضو بنیاد ملی نخبگان، مسئول انجمن مخترعین آسیا در شمال کشور و مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان رودسر است که وقتی خواستیم از خودش بیشتر بگوید […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان؛دکتر عادل رنجی دارای مدرک دکترای ماشین آلات کشاورزی، دارای ۱۵ گواهینامه ثبت اختراع، برگزیده جشنواره های خوارزمی و ملی نخبگان، عضو بنیاد ملی نخبگان، مسئول انجمن مخترعین آسیا در شمال کشور و مدیر مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان رودسر است که وقتی خواستیم از خودش بیشتر بگوید ترجیح داد از دستاوردهای شرکت‌های فناور و معرفی مدیران خلاق و موفق مرکز رشد رودسر صحبت کند.

مرکز رشد واحدهای فناور رودسر از چه زمانی شروع به فعالیت کرده؟

مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان رودسر در سال ۱۳۸۶ شروع به فعالیت کرد و پس از از یک دوره دوازده ساله و در خرداد ۱۳۹۸ با حکم دکتر باستی رئیس پارک علم و فناوری استان مرکز رشد بنده در این مرکز مشغول به فعالیت شدم.

درابتدای حضورم، با کمک همکاران، فعالیت‌هایی را در اولویت قرار دادیم تا بتوانیم ظرفیت‌های مرکز رشد رودسر را به مخاطبان معرفی نماییم و با شناسایی نخبگان این شهرستان آنها را گرد هم آوردیم و با هدف برقراری ارتباط دوسویه بین مرکز رشد و نخبگان و فناوران اقدام به برپایی همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی نمودیم.

همچنین در راستای معرفی ظرفیت‌ها و ارائه برنامه‌های مرکز رشد، جهت توسعه کارافرینی و نوآوری با فرمانداری و برخی از دستگاه‌های اجرایی شهرستان رودسر ارتباطات برقرار شد و برنامه‌هایی که برای راه‌اندازی کسب و کارهای فناورانه داریم؛ مطرح شد.

علاوه برآن روی مشکلات منطقه تمرکز کردیم. مثلا یکی از معضلات اصلی منطقه بحث زباله بود که روی آن به صورت دقیق متمرکز شدیم و به لطف خدا نتایج خیلی خوبی گرفتیم، تولید مصالح بتنی از زباله های دفنی اتفاقی بسیار موفقیت آمیز بود که توسط یکی از شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد رودسر انجام شد.

تعداد شرکت های فناور حاضر در مرکز رشد رودسر چه تعداد است؟

اکنون تعداد بیست شرکت فناور در مرکز رشد رودسر مستقر است که خوشبختانه از شرق گیلان تا غرب مازندران خیلی از مخاطبان مرکز رشد رودسر را می‌شناسند و روزانه این مرکز مراجعه کنندگان زیادی دارد.

یکی از برنامه های این مرکز، حضور فناوران و پرسنل و اعضای شرکت‌های فناور در مرکز به صورت روزانه است که هم اکنون با مراجعه و حضور در مرکز رشد، با حال و هوای فناورانه‌ای مواجه خواهید شد.

کلاس‌های مشاوره و کارگاه‌های آموزشی در این مرکز برپاست و از هرگونه طرح و ایده‌ی نوآورانه استقبال می کنیم

با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن مرکز رشد رودسر و شرکت‌های مستقر در آن آیا فعالیتی در این زمینه داشته اند ؟

بحث ویروس کرونا که پیش آمد مرکز رشد رودسر بلافاصله تیمی تشکیل داد و در سه حوزه کارهایی انجام شد.

در حوزه تجارت الکترونیک، اپلیکیشن «بخر» راه اندازی شد و آن را به شهرستان رودسر معرفی کردیم که این اپلیکیشن به صورت خرید آنلاین از مراکز خرید و فروشگاه‌ها و تحویل ارزاق مورد نیاز مردم به درب منازل آنها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت.

در حوزه تولید محلول عفونی کننده ضد ویروس، قعالیت یکی از شرکت های فناور مستقر در مرکز رشد رودسر بود که این محلول تولید و وارد بازار شد.

و همچنین در حوزه فناوری سطح بالا، تولید دستگاه ضد عفونی کننده هوا و سطوح با تکنولوژی پلاسما اکسیژن و تیغه های نانو تیتانیوم بوده است.

لطفا در مورد تولید دستگاه ضدعفونی کننده هوا که توسط یکی از شرکت‌ها مستقر در مرکزرشد رودسر انجام شده بیشتر توضیح دهید:

 

دستگاه ضد عفونی کننده هوا و سطوح با تکنولوژی پلاسما اکسیژن و تیغه های نانو تیتانیوم محصولی است که تیمی ده نفره روی آن کار می‌کنند که در فاز اول، روزانه بیست عدد دستگاه در انواع مختلف – با توجه به میزان استریل کنندگی این دستگاه – تولید و روانه بازار می‌شود که این میزان تولید با توجه به ظرفیت و نیاز بازار در حال افزایش است. این دستگاه تنها دستگاهی است که می‌تواند مطابق با  پروتکل وزارت بهداشت برای قرارگیری در مراکز درمانی و مراکز پر تردد قرار بگیرید.

مکانیزم این دستگاه به گونه‌ای است که وقتی در یک محیط قرار می‌گیرد موجب غیر فعال کردن میکروارگانیسم های محیط می‌شود.

پمپ مکنده‌ی در این دستگاه هوای محیط را به داخل تیوپ پلاسما در داخل دستگاه انتقال می‌دهد و داخل این تیوپ پلاسما، یون‌های مثبت و منفی، پلاسمای اکسیژن و همه واکنش‌ها صورت می‌گیرد و در آنجا هوا به صورت هوایی سالم و بدون قاچ و باکتری و ویروس و مخمر می‌شود و اینگونه است که هوا ضد عفونی می‌شود.

برای ضد عفونی کردن سطوح هم پلاسمای اکسیژن آرام آرام روی محیط قرار می‌گیرد و بتدریج با نشستن روی سطوح آن را ضد عفونی می‌کند. معمولا این فعل و انفعالات خیلی سریع اتفاق می‌افتد با توجه به اندازه اتاق و محیط های بسته معمولا بین ده دقیقه تا دو ساعت محیط کاملا استریل می‌شود.

شیوع و انتقال ویروس و رشد آن را در مکانی که در این دستگاه قرار دارد اتفاق نمی‌افتد و به هیچ وجه در آن مکان، شیوع ویروس صورت نمی‌گیرد.

یکی از اتفاقات خیلی مهم و از ویژگی‌های منحصر بفرد این دستگاه این است که همه این فعل و انفعالات داخل تیوپ پلاسما و داخل دستگاه اتفاق می‌افتد و رادیکال‌های آزاد به محیط وارد نمی‌شود و در سطح محیط نمی‌نشیند چون این رادیکال‌ها خطرناک هستند. به همین خاطر توانسته‌ایم تاییده سی ای اروپا را بگیریم و آزمایشگاه مرجع علوم پزشکی گیلان این دستگاه را تست کرده و از نتایج فوق‌العاده دستگاه راضی بوده و تاییده آن مکتوب به این مرکز اعلام شده است.

این دستگاه دیگر دارای چه مدرک تاییده و استانداردهایی است؟

بعد از طراحی و تولید اولین نمونه، این دستگاه جهت بررسی و آزمایش به مراجع معتبر ارسال شد تا مورد بررسی و آزمون قرار گیرد که خوشبختانه این دستگاه با توجه به عملکرد آن از همه‌ی آزمون‌ها سربلند بیرون آمده و مدارک و تاییدیه‌های مورد نیاز این دستگاه توسط مراکز ذیصلاح صادر گردیده است که می توان به موارد زیر اشاره کنم:

·       دارای گواهینامه ثبت پتنت ۲۰۱۷

·       گواهینامه استاندار ایزو۹۰۰۱

·       گواهینامه سی ای اروپا

·       تاییده آزمایشگاه مرجع علوم پزشکی گیلان در خصوص ویروس کرونا

·       تاییده آزمایشگاه آکرتیته وزارت بهداشت ترکیه

·       تاییده آزمایشگاه بیمارستان بویین زهرای قزوین

·       تاییده موسسه تحقیقات سرم سازی رازی

·       تاییده آزمایشگاه مورد تایید محیط زیست ایران

آیا این دستگاه در مکان‌هایی نصب و مورد استفاده قرار گرفته است؟

این دستگاه در همه جا قابل نصب است. هم‌اکنون در شهرداری رودسر نصب شده و مناسب برای نصب در بیمارستان‌ها، مسجد، مراکز درمانی، باشگاه‌های ورزشی، مدارس، منازل، فروشگاه‌ها و … می‌باشد.

ظرفیتهای کارآفرینی شهرستان رودسر چقدر است و این شهرستان چه ظرفیت‌هایی در این زمینه دارد؟

به نظر من مجموعه پارک علم و فناوری گیلان ظرفیتهای بزرگی دارد و نگاه من به این مقوله فراشهرستانی است به صورتی که در حال حاضر در شرق گیلان و غرب مازنداران شرکت‌های فناوری هستند که به مرکز رشد رودسر ورود کرده‌اند و در حال فعالیت هستند  و همچنین شهرستان رودسر نیز دارای ظرفیت ساحلی است که قصد داریم با حمایت از طرح های جدید در راستای راه‌اندازی اسکان ساحلی، اتفاق خوبی را در این حوزه رقم بزنیم و دنبال ایجاد شغل‌های پایدار مبتنی بر فن‌آوری در حوزه دریا و ساحل هستیم. در اشکورات رودسر که بزرگترین تولید کننده گل‌گاو‌زبان و فندق کشور است. علاوه برآن برنج و چای و روستای قاسم آباد که ثبت جهانی شده، از دیگر ظرفیتهای کارآفرینی این شهرستان می باشد که برای آنها برنامه‌هایی داریم. یک سری از محصولات ما با اپلیکیشن چاشو که اپلیکیشن حوزه محصولات صنایع دستی مبتنی بر چادرشب قاسم آباد است نیز از این دسته‌اند.

 

اگر کسی بخواهد ایده و طرح فناور خود را برای حمایت به مرکز رودسر بیاورد باید چیکار کند ؟ و شما چگونه حمایت می‌کنید؟

ما در مرکز رشد رودسر روزانه مشاوره داریم. از راه اندازی کسب و کار، ثبت اختراع، ثبت محصول، برند سازی ، ثبت شرکت و زمینه های دیگر پاسخگوی عزیزانی هستیم که در این زمینه به مرکز مراجعه می‌کنند .علاقه مندان و کسانی که ایده و طرح فناورانه‌ای در هر حوزه‌ای دارند می‌توانند با مراجعه به مرکز رشد واحدهای فناور رودسر طرح خود را مطرح و از مشاوره‌های رایگان بهره‌مند شود.

چه حمایتهایی از جانب مرکز رشد به ایده نوآورانه می شود؟

بعد از اینکه شرکتی در مرکزرشد و در یکی از قالب های حمایتی پارک مانند هسته تحقیقاتی و یا شرکت فناور پذیرفته می شود فعالیت خود را آغاز می کند و از این پس می تواند از کمک های مشاوره‌ای در راه‌انداری کسب و کارهای فناورانه و همچنین حمایتهای مالی بهره‌مند شوند. به طور خلاصه باید گفت پارک یک فرصت و سکوی پرتاب است برای افرادی با ایده های نوآور که می‌توانند پس از ورود از حمایتها و امتیازات پارک بهره ببرند.

در چه حوزه هایی طرح و ایده ها پذیرش می‌کنید؟

می توان گفت در همه زمینه ها هر ایده و طرح فناوری باشد قابل پذیرش است

مرکز رشد رودسر و شرکت های فناور و هسته های آن چه موفقیتهایی داشته است؟

معمولا همه شرکت‌های فناور دارای موفقیت‌هایی هستند که اگر بتوانند در بازار حضور مستمر داشته باشند که یک کسب و کار موفقی نیز راه‌اندازی کرده‌اند اما می‌توانم به چند مورد که محصول خود را به بازار رساندند و در کسب و کار خود نیز موفق بودند را مثال بزنم، از جمله می‌تواند به شرکت تولید مصالح بتی از زباله‌های شهری، تولید دستگاه ضد عفونی کننده هوا، ثبت چند شرکت دانش بنیان و ثبت اپلیکیشن جاجیگا که سامانه رزرواسیون اقامتگاه‌های مردمی و بومی که جز سه اپلیکیشن کشور است که در مرکز رودسر مستقر است، اشاره کرد.

حرف آخر :

حرف آخر اینکه در سال جهش تولید پارک علم و فناوری گیلان و مرکز رشد رودسر آمادگی کامل داریم که در جهت ارتقای تولید کشورمان تلاش کنیم.

و در آخر از همکاران خودم در پارک علم و فناوری گیلان کمال تشکر و قدردانی را دارم که این فرصت را برای ما به وجود آوردند که بتوانیم قدمی برای کمک به ارتقای فناوری جامعه خصوصا شهرستان رودسر برداریم.

تاریخ:۱۳۹۹/۰۲/۲۹تعداد بازدید:۱۱۵