به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صفیر گیلان؛ دکتر محمد باقر نوبخت غروب(چهارشنبه) در حاشیه بازدید از پروژه آزادراه رشت – قزوین و راه آهن رشت – انزلی که استاندار گیلان نیز حضور داشت؛ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این بازدید براساس تعهد قبلی، صورت گرفته ، افزود: اعتبارات تمامی پروژه  هایی که  بر اساس برنامه زمانبندی تا […]

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صفیر گیلان؛ دکتر محمد باقر نوبخت غروب(چهارشنبه) در حاشیه بازدید از پروژه آزادراه رشت – قزوین و راه آهن رشت – انزلی که استاندار گیلان نیز حضور داشت؛ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این بازدید براساس تعهد قبلی، صورت گرفته ، افزود: اعتبارات تمامی پروژه  هایی که  بر اساس برنامه زمانبندی تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد از جمله آزادراه رشت – قزوین باید تامین و در موعد مقرر به بهره برداری برسد و هیچ خلف وعده ای انجام نخواهد شد.

وی از شروع تخصیص اعتبارات نقدی برای آزادراه رشت – قزوین در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: برای نخستین بار نه فقط پروژه آزادراه رشت – قزوین بلکه سایر پروژه‌های مهم استان های کشور که برنامه زمانبندی آن‌ها سال ۹۹ است در فروردین ماه امسال اعتبار تخصیص داده شد.

وی ابراز امیدواری کرد : با بهره برداری از پروژه آزاد راه رشت – قزوین براساس برنامه زمان بندی شده، نزد ملت، شرمنده نشده و هموطنان بتوانند بدون مشکل ترافیک از مواهب الهی استان برخوردار شوند.

دکتر نوبخت یادآورشد: با وجود همه دشواری های مالی که در کشور وجود دارد از جمله قیمت نفت و رکود مالیات به دلیل شیوع ویروس کرونا، اهتمام ما بر آن است که تمام پروژه‌های عمرانی برنامه ریزی شده را به انجام برسانیم و هنر آن است که این کار در چنین شرایط سختی انجام شود.

وی با تاکید بر این که با توجه به شرایط، در منابعی که  از پیش تعیین شده محدود نمی شویم، خاطرنشان کرد: با نظارت های فنی و کارشناسی، سازمان برنامه و بودجه خود را متعهد می داند که هرچه اعتبار نیاز باشد تامین کند و این مهم نه تنها برای پروژه آزادراه رشت -قزوین بلکه برای تمامی پروژه‌های مهم  در کشور که از سوی دولت تعهد شده انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچگاه در تاریخ بودجه ریزی کشور در این زمان( هفتم خرداد ماه) به یاد نداریم که بیش از ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان تخصیص طرح های عمرانی  را داده باشیم، افزود: اعتبار طرح هایی که بر اساس زمانبندی،  امسال باید به بهره برداری برسند، تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه کشور در یکی از  پر مضیقه ترین دوران مالی خود مدیریت اجرایی را تجریه می کند، تصریح کرد:  هنر ما دولتی ها باید در همین باشد که بتوانیم با اولویت بندی و تخصیص بهینه به گونه ای عمل کنیم که در بخش جاری هر چه می توانیم صرفه جویی کنیم اما نسبت به پرداخت های پرسنلی واقعیت ها را درنظر بگیریم.

وی ادامه داد:  به همین دلیل  با اینکه در پرداخت های جاری سقف بودجه مان طی سال گذشته و امسال افزایش پیدا نکرده، تلاش کردیم که در این بخش متمرکز شویم و در اعتبارات عمرانی نیز همین وضعیت را داریم.

معاون رئیس جمهوری افزود: در بخش عمرانی نیز طرح های نیمه تمام بسیاری در کشور داریم و در بخش های مختلف آنها را اولویت بندی کردیم و تمامی طرح ها و پروژه های قابل بهره برداری در سال ۹۹  و یا آنهایی که باید مورد بهره برداری قرار بگیرد تا مردم از رفاه لازم برخوردار شوند را  تفکیک و  اعتبارات آنها را از ابتدا کنار گذاشتیم.

دکتر نوبخت تصریح کرد: حتی سنوات گذشته بخشی از اعتبارات عمرانی مان را به صورت اسناد خزانه و اوراق مالی به پیمانکاران می دادیم اما امسال دولت این اسناد را در بورس و بازارهای سرمایه  به ریال تبدیل می کند و پرداخت های ریالی را عمدتا به پیمانکاران  می دهیم تا سرعت بیشتری به کار گرفته شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: به همین دلیل امروز  قبل از ترک  تهران  ۳۱ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان را به خزانه ابلاغ کردیم .

وی با اشاره به پروژه های در حال انجام راه آهن در کشور تصریح کرد: همانطور که سال گذشته  بر اساس وعده  آزاد راه تهران – شمال یا همت به کرج  را افتتاح کردیم  امسال نیز مردم شاهد و نظاره گر خدمات فرزندان در استان در قوه مجریه خواهند بود و برهمین اساس هر هفته به یک  استان سفر می کنم و در همین راستا  اعتبارات و نظارت ها برای تکمیل خط های ریلی  در برخی استان های کشور براساس برنامه های زمانبندی شده  انجام خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه از تکمیل و بهره برداری راه آهن رشت- انزلی تا پایان امسال خبر داد و گفت:  از این خط ریلی که در واقع خلیج فارس و دریای عمان به خلیج فارس را وصل می کند فقط ۳۰ کیلومتر باقی مانده است .

وی اضافه کرد: در برنامه زمانبندی  باید تا پایان امسال بتوانیم اتصال دریای عمان و خزر را داشته باشیم و طی بازدیدی که از قطعات مختلف شش و هفت  این پروژه انجام شد ، شاهد بودیم که  فعالیت ها بر اساس برنامه پیش می رود  و امیدواریم همچون سایر طرح های در نظر گرفته شده برای پایان سال ۱۳۹۹  این طرح  نیز  تا قبل از امسال بهره برداری شود.

وی  با اشاره به تامین اعتبار مسیر ریلی رشت- انزلی تصریح کرد: برای مسیر ریلی رشت- انزلی تخصیص های لازم داشتیم و از نظر پرداخت ها نه تنها عقب نیستیم بلکه جلوتر هم هستیم  و هیچ کاری را در کشور بدلیل بودجه متوقف نکردیم و همه طبق برنامه زمانبندی شده انجام می شود.

سه هزار و ۲۰۰ متر از مسیر ۱۱ کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین در دولت یازدهم به بهره برداری رسید؛  عملیات اجرایی هشت کیلومتر باقی مانده نیز از خردادماه سال گذشته آغاز شده است.

همچنین راه آهن رشت – کاسپین- بندر انزلی پروژه ای راهبردی و در مسیر کریدور شمال – جنوب در دست اجراست که اتمام و بهره برداری آن می تواند در حوزه صادرات و گردشگری تحولات خوبی را برای گیلان و ایران رقم بزند.

قطعه ۶ راه آهن قزوین – رشت از کیلومتر ۱۸۵ (جاده جیرده) آغاز و پس از قطع جاده رشت – فومن و با عبور از روستاهای کمسار، پس ویشه و کفترود (نرسیده به جاده پیربازار) خاتمه می یابد. طول این قطعه نزدیک به ۱۷ کیلومتر است و افزون بر ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۹۴ آبرو به طول ۳۱۲ متر و نیز هشت پل خاص به طول ۲۷۳ متر در این قطعه کار می شود.

 قطعه ۷ این خط ریلی نیز در محدوده کیلومتر ۲۱۰ به سمت منطقه آزاد انزلی جدا می شود و این راه را به بندر کاسپین متصل می کند و طول آن نزدیک به ۲۰ کیلومتر است. تعداد کل آبروهای این قطعه ۹۶ آبرو به طول ۲۸۵ متر و پل های خاص آن نیز ۹ پل به طول ۲۶۶ متر است.