دکتر حاج محمدی در این برنامه تاکید کرد: همانطور که قول داده بودیم برای جمع آوری و خرید پسماندهای خشک از شهروندان و پیوند این موضوع با کیف پول الکترونیک قرارداد لازم با پیمانکار به امضا رسیده و امیدواریم از تیر ماه ۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز شود. شهردار رشت خاطر نشان کرد: در این طرح یک […]

دکتر حاج محمدی در این برنامه تاکید کرد: همانطور که قول داده بودیم برای جمع آوری و خرید پسماندهای خشک از شهروندان و پیوند این موضوع با کیف پول الکترونیک قرارداد لازم با پیمانکار به امضا رسیده و امیدواریم از تیر ماه ۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز شود.

شهردار رشت خاطر نشان کرد: در این طرح یک “کیو آر کد” و یک سطل زباله جمع آوری پسماندهای خشک به شهروندان داده می شود و از طریق سامانه و اپلیکیشین موبایلی خرید پسماند خشک هر کیلوگرم ۷۵۰ تومان از مردم انجام می شود و یک کارت مخصوص به هر شهروند اعطا می شود که می تواند با آن از مغازه ها خرید کند.

وی ادامه داد: با این کار ضمن حفظ محیط زیست از آلودگی بیشتر، هم از حجم کار پاکبانان کاسته می شود و هم شهروندان منتفع می گردند. از این رو امیدواریم با توجه به محاسن طرح، در اجرای آن موفق بوده و به اهداف ترسیم شده برسیم.

دکتر حاج محمدی به کار سخت در دفنگاه سراوان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون زباله های یازده شهر و ۵۱ دهیاری که به وسیله رفتگران سختکوش که در گرما و سرما تلاش می کنند تا شهر پاکیزه بماند به سراوان حمل شده و دفن می شود و شهرداری به طور میانگین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای جمع آوری، حمل، پردازش و دفن پسماندها هزینه می کند.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه ساخت، نصب و راه اندازی تصفیه خانه شیرابه ناشی از لندفیل سراوان در مراحل پایانی کار است و با راه اندازی این تصفیه خانه آب تمیز به رودخانه ها وارد می شود.

شهردار رشت سپس به آغاز عملیات اجرایی پروژه زباله سوز در رشت اشاره کرد و گفت: شهرهای ساری، نوشهر و رشت از سال ۹۲ قرار بوده این پروژه را اجرا کنند که محل ساخت زباله سوز و زمین تعرفه شده در رشت به مشکل برخورد و الان پروژه های ساری و نوشهر در وضعیت پیشرفت خوبی هستند اما تکلیف زمین رشت در سال ۹۷ مشخص شد و ما موفق شدیم قبل از بحران برف و کرونا زمین را در ماه های پایانی سال ۹۸ تحویل بگیریم و اسفند ماه هم پیمانکار از طریق مناقصه انتخاب گردید و بخشی از کار زباله سوز که خرید تجهیزات بوده انجام شده و ۷۰ میلیارد تومان هزینه های خرید تجهیزات نیز پرداخت گردید و ساخت ساختمان آن هم بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در مرحله اول ۱۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار گردیده و امیدواریم ظرف دو سال پروژه به سرانجام برسد.

حاج محمدی سپس گفت: ارتقای سطح کارخانه کود آلی یکی دیگر از برنامه های ما در بخش مدیریت پسماندها بوده و این کارخانه که ۲۴ سال پس از ساخت همچنان به همان صورت کار می کرده، دچار فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات شده بود و خط یک این کارخانه اصلاح شد و قرار است با انجام بهسازی و نوسازی خط دو ظرفیت پردازش زباله آن به ۵۰۰ تن در روز برسد و سپس با ایجاد دو خط جدید که در دو سوله شش هزار مترمربعی در حال ساخت و نصب است ظرفیت کارخانه کود آلی به یک هزار تن در روز افزایش می یابد.

شهردار رشت سپس گفت: در حال حاضر روزانه بیش از ۶۰۰ تن زباله در لندفیل سراوان دفن می شود و برای پوشش آن روزانه بیش از ۲۵۰ تن مصالح رودخانه ای ( شن و ماسه) از رودخانه ها برداشت شده و برای پوشاندن زباله ها به محل دفنگاه حمل می شود که کاری سخت و طاقت فرسا است. امیدواریم با افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی، ساخت زباله سوز و اجرای طرح جمع آوری زباله های خشک  از دو سال آتی شاهد دفن زباله در سراوان نباشیم.

وی درباره جلوگیری از رانش کوه زباله با ارتفاع بیش از هفتاد متر است گفت: حساسیت موضوع به جناب آقای استاندار و مسئولان محترم وزارت کشور اطلاع داده شد و ما هم اکنون ایجاد دیوار محافظتی را در دست برنامه داریم اما برای محافظت از رانش زباله ها نیاز به اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی هست.

دکتر حاج محمدی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم با پیگیری مسئولین محترم استان از جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به جذب اعتبارات لازم در این زمینه همکاری لازم صورت پذیرد تا با اجرای این برنامه ها مسئله زباله ها در رشت که از مسائل قدیمی و معضل بزرگ این شهر است برای همیشه حل و فصل شو