اختصاصی/صفیر گیلان؛علی درجانی رئیس جهاد کشاورزی گیلان پیش از ظهر دوشنبه در آئین نمادین آغازبرداشت پیله تر ابریشم  یا به اصطلاح محلی “کج چینی”  در روستای لپوندان شهرستان شفت، اظهار کرد: استان گیلان در بخش کشاورزی دارای پتانسیل زیادی است که نیازمند شناسایی و توجه است. وی با بیان اینکه به پشتوانه تلاش مردمان زحمت […]

 اختصاصی/صفیر گیلان؛علی درجانی رئیس جهاد کشاورزی گیلان پیش از ظهر دوشنبه در آئین نمادین آغازبرداشت پیله تر ابریشم  یا به اصطلاح محلی “کج چینی”  در روستای لپوندان شهرستان شفت، اظهار کرد: استان گیلان در بخش کشاورزی دارای پتانسیل زیادی است که نیازمند شناسایی و توجه است.

جهاد کشاورزی

وی با بیان اینکه به پشتوانه تلاش مردمان زحمت کش گیلانی بیش از ۷۰ نوع محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود،افزود: از این تعداد در ۲۰ محصول در سطح کشور حائز رتبه‌های اول تا پنجم هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به ظرفیت این استان در صنعت نوغانداری و تولید پیله تر ابریشم، گفت: در دو سال گذشته اقدامات خوبی در راستای توسعه صنعت ابریشم در استان گیلان انجام شده است.

وی به توزیع بیش از ۱۶ هزار جعبه تخم نوغان در میان نوغانداران گیلان اشاره کرد و ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش ۲۰ درصدی در توزیع تخم نوغان هستیم.

درجانی با اشاره به وجود مرکز توسعه نوغانداری کشور در استان گیلان، تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های این مرکز، کمیته امداد، تعاونی روستایی برای ترغیب بیشتر نوغانداران به فعالیت در این صنعت بهره گیری شود.

وی با بیان اینکه شهرستان شفت دومین شهرستان تولید کننده پیله ابریشم در استان گیلان محسوب می‌شود، گفت: مسئولان باید حمایت‌های لازم از نوغانداران را انجام دهند.

درجانی در پاسخ به خبرنگار صفیر گیلان که  در مورد همکاری کمیته امداد و جهاد استان در ترویج نوغانداری در حوزه زنان سر پرست خانوار پرسیدند گفت:ما تفاهم نامه ای را با کمیته امداد امام خمینی(ره) و مرکز توسعه نوغانداری در استان بسته ایم و تا این لحظه کمیته امداد  به جهت اعطای تسهیلات و کمک در تهیه تخم نوغان ظرفیتهای خوبی را ایجاد و امروز نیز مدیر کل کمیته امداد  در این مراسم در گفتمانشان برای توسعه بارگاهها و باغات توت و .. وامهایی برای مدد کار در نظر گرفتند.

وی افزود:ما اعتقاد داریم هر ظرفیتی در استان وجود دارد که می تواند به توسعه کشاورزی گیلان و به ویژه صنعت نوغدانداری کمک کند باید استفاده کرد و ما برای ارتقای بهره وری  و ارتقای درامد کشاورزان به ویژه آنهایی که نیاز بیشتر دارند و اقتصاد خانواده را می چرخانند مثل زنان سر پرست خانوار  از تمامی ظرفیتها استفاده می کنیم.

1e8cc91f-3b25-4363-97da-16e94eedad4f 284cd8e5-33b4-40f6-bde4-dd89c4b1b7e4