اختصاصی/ صفیر گیلان؛ عدیل سروی زرگر پیش از ظهرامروز در آئین نمادین آغاز”کج چینی ” یا برداشت پیله تر در روستای لپوندان شهرستان شفت، با اشاره به اینکه   نوغانداری و پرورش کرم ابریشم یک فعالیت میراثی کهن و اقتصادی در استان گیلان به ویژه این شهرستان است گفت:شفت  در تولید پیله ابریشم استعدادها و ظرفیت‌های بسیار […]

اختصاصی/ صفیر گیلان؛ عدیل سروی زرگر پیش از ظهرامروز در آئین نمادین آغاز”کج چینی ” یا برداشت پیله تر در روستای لپوندان شهرستان شفت، با اشاره به اینکه   نوغانداری و پرورش کرم ابریشم یک فعالیت میراثی کهن و اقتصادی در استان گیلان به ویژه این شهرستان است گفت:شفت  در تولید پیله ابریشم استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی  دارد.

وی به اقدامات صورت گرفته در زمینه احیای صنعت ابریشم در کشور به ویژه استان گیلان اشاره و اظهار کرد: تحولات سال‌های اخیر در حوزه نوغانداری نوید بخش رونق دوباره این صنعت در ایران و استان گیلان به عنوان خاستگاه آن است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد رغبت بیشتر نوغانداران به فعالیت در این صنعت بوده ایم، تصریح کرد: تعداد بهره برداری در این بخش از ١٧ هزار و ۵۰۰ خانوار به ۲۵ هزار خانوار رسیده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور به افزایش توزیع تخم نوغان در سال جاری در میان نوغانداران اشاره کرد و گفت: توزیع جعبه‌های تخم نوغان از بیش از ۲۵ هزار و جعبه به ۴۶ هزار و ۱۰۰ جعبه برای امسال رسیده است.

سروی زرگر با اشاره به اینکه تمام نقاط ایران ظرفیت فعالیت در زمینه پرورش کرم ابریشم را دارد، گفت:در حال حاضر ۲۲ استان در کشور در حوزه نوغانداری فعالیت می‌کنند و با توجه به افزایش توزیع تخم نوغان پیش بینی شده امسال شاهد افزایش برداشت پیله تر ابریشم باشیم.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی‌های انجام شده امسال شاهد تولید هزار و ۶۵۰ تن پیله تر ابریشم خواهیم بود، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۹۸۰ تن پیله تر تولید شده است.

وی با بیان اینکه تأمین نهال توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم‌های ابریشم در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: امسال شاهد رشد شش برابری توزیع نهال توت هستیم و تولید یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت تا اسفند ماه در دستور کار قرار گرفته که سهم استان گیلان ۴۰۰ هزار اصله نهال است..

ئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه توزیع تخم نوغان هر ساله در گیلان ، قطب نخست تولید پیله تر ابریشم ایران هم هست در صورت مناسب بودن شرایط جوی از اوایل اردیبهشت آغازمی شود.گفت:۳۳ درصد پیله تر ابریشم ایران در گیلان تولید می شود.

مرکز توسعه نوغان داری کشور در رشت قرار دارد.

خبرنگار؛زلیخا صفری راسته کناری

پیله ابریشم 1e8cc91f-3b25-4363-97da-16e94eedad4f

پیله ابریشم پیله ابریشم