صفیر گیلان گزارش می دهد/در روزهای پر تلاطم کم آبی نبود آب بیش از گذشته در شالیزارهای گیلان خود نمایی می‌کند چراکه چالش‌های بحران کم آبی یکی پس از دیگری نمایان می‌شود. در این شرایط تنها بارش باران است که می‌تواند کمک رسان این وضعیت باشد. کشاورزی بدون آب ؟! بخش کشاورزی فومن هم به عنوان […]

صفیر گیلان گزارش می دهد/در روزهای پر تلاطم کم آبی نبود آب بیش از گذشته در شالیزارهای گیلان خود نمایی می‌کند چراکه چالش‌های بحران کم آبی یکی پس از دیگری نمایان می‌شود. در این شرایط تنها بارش باران است که می‌تواند کمک رسان این وضعیت باشد.

کشاورزی بدون آب ؟!

بخش کشاورزی فومن هم به عنوان تولیدکننده محصولات کشاورزی در استان گیلان و کشور، نیاز آبی فراوانی را در سال تجربه می کند که اوج آن در شالیزارها است.

برنج یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و استانهای گیلان و شهر فومن درصدی از تولید کشور را به خود اختصاص داده است .

کشاورز فومنی در میان مزرعه شالیکاری خود با وجودی که زمین چاک ،چاک شده را با انگشت دست نشانه می رفت گفت:امروز شالیزارم آسفالت شده و جهادکشاورزی و آب منطقه ای گیلان در حالی کمر همت خود را برای توقف شالیکاری در استان بسته اند که بسته حمایتی ویژه و یا محصولی که بتواند با برنج رقابت کرده و معیشت کشاورزان را تامین کند، معرفی نمی کند و کسی به فکر این نیست که من تمام هستی و نیستی خودم را در این خاک هزینه کردم..

وی افزود: متاسفانه سیاست های دولت در حمایت از کشاورز، سیاست مناسبی نیست و مشکلات کشاورزان  روز به روز در حال افزایش است و این شده که امروز زنگ خطر در شالیزارها با تغییر کاربری ها به صدا درآمده و معلون نیست آینده ما و کشاورزی و شالیزار چی بشود.

شالیزار

۷۰ هکتار از شالیزارهای فومن در معرض نابودی

و حال اینکه در پی خواسته های مردمی در فضای مجازی و رسانه امروز مسئولان شرکت آب منطقه‌ای گیلان به همراه مسئولان شهرستان فومن برای چاره اندیشی و جلوگیری از خسارت از شالیزار‌های این شهرستان بازدید و نحوه آبرسانی به این شالیزار‌ها را بررسی کردند.

فرماندار شهرستان فومن  در گفتگویی با اشاره به بحران کم‌آبی در برخی شالیزارهای این شهرستان گفت: اقدامات لازم نظیر حفر چاه کم‌عمق و افزایش مدت زمان آبرسانی به روستاهای دچار مشکل در حال پیگیری است.

محمدرضا محسنی  مشکل کم‌آبی در برخی از شالیزارهای شهرستان فومن را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: حدود ۷۰ هکتار از شالیزارهای شهرستان فومن با معضل کم‌آبی مواجه هستند و باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارت سنگین به آنها انجام شود.

فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه افزایش دما در خرداماه از جمله دلایل اصلی کم شدن آب و ایجاد مشکل برای مزارع است بیان کرد: ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی از طریق کانال آب دریافت می‌کنند و بقیه نیز به‌صورت سنتی کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به‌علت افزایش دما، کمبود بارش و پایین آمدن آب رودخانه‌ها اراضی کشاورزی دچار مشکل کم‌آبی هستند خاطرنشان کرد: شالیزارهایی که از طریق کانال‌ها آب دریافت می‌کنند معمولاً در مدت زمان دریافت آب دچار مشکل می‌شوند.

محسنی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ذخیره آب پشت سد خوب است اما سطح آب رودخانه‌ها پایین آمده است عنوان کرد: روستای سسطلان، کردمحله و چند روستای دیگر فومن با مشکل کم‌آبی و خشکی شالیزارها مواجه هستند و در بازدید میدانی از این مناطق دستور دادم مدت زمان آب‌دهی به این روستاها افزایش یابد.

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به اتخاذ روشی دیگر جهت تامین آب شالیزارهای خشک شده تصریح کرد: علاوه بر افزایش زمان آب‌دهی، قرار است با پیگیری و مساعدت سازمان آب‌منطقه‌ای چاه‌های کم‌عمق در مناطق کم‌آب حفر شود تا بخشی از شالیزارها را از این طریق احیاء کنیم.

وی با بیان اینکه معضل کم‌آبی مربوط به همه شهرستان‌های استان گیلان است و تنها مربوط به فومن نمی‌شود بیان کرد: افزایش دما از خردادماه و پایین آمدن سطح آب رودخانه‌ها معضلی همه‌گیر در گیلان است و باید برای رفع این مشکل مصرف آب در مناطق مختلف را مدیریت کنیم.

محسنی با تاکید بر اینکه شالیزارها دچار خشکسالی ۱۰۰ درصد نیستند بلکه تنها بخشی از اراضی دچار کم‌آبی شده‌اند تصریح کرد: برای آبرسانی به برخی روستاها علاوه بر تانکرهای شهرداری از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کردیم

وی با اشارهبه اینکه  برای حل این مشکل مقرر شد هرچه سریعتر با نوبت بندی، آب به شالیزار‌ها هدایت، تا جلوی خسارت به کشاورزان گرفته شود افزود: من نیز مثل کشاورزان عزیز نگران هستم و تمام تلاش خود را خواهم داشت.

 حفر چاه ،چاره ساز نباریدن باران شد

مرتضی میرزائی،  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم نباریدن باران در ۲ ماه گذشته و خشک شدن آب رودخانه‌ها را دلایل بروز مشکل تامین آب ۷۰ هکتار زمین کشاورزی در فومن دانست و تصریح کرد: با حفر چاه این مشکل حل می شود.

***بیشتر بخوانید

در کمیته منابع و مصارف آب استان مطرح شد؛

اگر در گیلان سد نسازیم ، به آیندگان بدهکاریم/کاهش معضل کم آبی با ساخت سد مخزنی در فومنات

****

با توجه به شرایط کنونی و جدی تر شدن بحران خشکسالی، هر چند برای اجرای طرحهای میان مدت و بلند مدت مانند زهکشی و طرحهای آبخوان داری و یکپارچه سازی و … دیر است اما می توان از روشهای سنتی مانند تعیین میراب و سهمیه بندی عادلانه آب و مدیریت مناسب برداشت از چاههای کنونی استفاده کرد تا خسارات کمتری به کشاورزان وارد شود.

این گفته ها در حالی است که مسئولان در سالهای اخیر وعده های فراوانی برای رفع چالش های آبی گیلان داده اند و می توان گفت یکی از وعده های ثابت همه استانداران و مسئولان  کشور  و استانی درباره استان سر سبز  گیلان پس از طرحهای زباله، درباره مدیریت منابع آب ها بود تا جایی که سد سازی یکی از راهکارهای بهبود آبیاری اراضی کشاورزی  بوده که ما برای افتتاح یا کلنگ زنی چنین پروزه هایی حضور وزیر ،وکیل…..  را  با ماشین یا با هیلکوبتر در شهرستان داشتیم ولی امروز ….کشاورز مانده با چه کنم چه کنم که نگاه مسئولان را می طلبد.

وضعیت منابع آبی دراستان  به شکلی است که می‌بایست علاوه بر تدابیر مدیریت مصرف به مساله پروژه های اجرایی نیز توجه شود و به نظر می‌رسد که تاکید بر مدیریت مصرف گرچه در کوتاه مدت پاسخگو باشد، اما بی‌شک نمی‌توان تنها به این شعار برای سال‌های دور نیز تکیه کرد.

باید منتظر ماند و دید آیا امیدهای کشاورزان  فومنی به سراب می رسد یا شالیزارها این بار سیراب می شوند ؟

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری

a455890e-fa15-4612-b6e0-cbfa200a8264 45dbd931-42be-4886-937d-e0f10fba452e f776ec11-e899-4419-91f0-7df86cb52a79 e6d79516-509f-45ec-949e-e1dabcb382e0 9eabd0ab-c658-4d67-b949-c62d1878dc25 5f661dfc-93d0-4d9d-a5e7-ddd693c8e19c