به گزارش پایگاه اطلاع صفیر گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی در این آیین که با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک روز جهانی کارگر اظهار داشت : اگر چه به ظاهر روز جهانی کارگر در ۱۳۰ تا ۱۴۰ سال پیش در پی حوادث روی داده […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع صفیر گیلان؛ دکتر محمدعلی نجفی در این آیین که با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد با تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک روز جهانی کارگر اظهار داشت : اگر چه به ظاهر روز جهانی کارگر در ۱۳۰ تا ۱۴۰ سال پیش در پی حوادث روی داده در غرب و آمریکا نام گرفته شده است اما پیش از آن در ظهور اسلام ،  پیامبر اعظم (ص) به دست کارگر بوسه زدند و حضرت امیر المومنین (ع) و ائمه اطهار همگی به کار و تلاش عشق می‌ورزیدند که این نشان از  اهمیت کارگر در دین مبین اسلام است .

دکتر نجفی با گرامیداشت روز معلم و شهادت دکتر مرتضی مطهری از برنامه‌های تدوین شده در استان جهت پاسداشت این روز خبر داد .

وی با بیان اینکه تصور از گیلان برای هر فرد و مقام کشوری این است که گیلان باتوجه به بارندگی‌های خوب، هیچگاه با مشکل کم آبی مواجه نیست افزود : اما حقیقت به گونه‌ای دیگر بوده به نحوی که در همان ایامی که وضعیت استان از لحاظ بارش خوب توصیف شده بود مسئولین استان تا پاسی از شب جهت ساماندهی و توزیع مناسب آب کشاورزی  در تلاش بودند .

دکتر نجفی در ادامه اظهار داشت : درست است که بارش‌های گیلان هزار میلی متر بالاتر از میانگین کشوری بوده و شکرگزار این نعمت الهی هستیم اما متأسفانه بخش عمده‌ای از این بارندگی‌ها بدون استفاده وارد دریا می‌شود.

وی برنج گیلان را کیفی‌ترین برنج ایران و دنیا دانست و افزود : بنده با مطالعه و بررسی می‌گویم که برنج گیلان کیفی‌ترین برنج ایران و جهان است.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آب استان اظهار داشت  : الحمدا… در دولت یازدهم  توفیقات خوبی در این بخش حاصل شد .

وی احداث سدهای لاستیکی را از جمله اقدامات مهم در مدیریت آب و جلوگیری از هدر رفت بارش‌ها به دریا عنوان کرد و افزود : در سفر نخست رئیس جمهور به گیلان ۱۱ سد لاستیکی در استان تعریف شد.

وی افزود : پیش از دولت یازدهم ساخت تنها ۴ سد لاستیکی در گیلان شروع شده بود که ابتر باقی مانده بود .

وی از اجرای ۹ سد لاستیکی در استان خبر داد و افزود : به جد دنبال آن هستیم تا عملیات اجرایی ۲ سد لاستیکی باقیمانده در همین ماه آغاز گردد.

استاندار گیلان شهرستان آستانه اشرفیه را از جمله مناطقی دانست که احداث سد لاستیکی می تواند نقش موثری را در تأمین آب کشاورزی آن ایفاء کند افزود : چنانچه در دیگر مناطق استان بتوانیم برای هر هزار هکتار یک سد لاستیکی در نظر گیریم خواهیم توانست ۱۰ تا ۱۵ سد لاستیکی دیگر در استان احداث کنیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه تمام تلاش ما در سال‌های ۹۴ و ۹۵ که کشور با محدودیت اعتبارات مواجه گشت بر این بود تا از حداقل امکانات حداکثر بهره وری را ببریم افزود : در گذشته از جمله نگرانی‌های در بحث برنج واردات بی‌رویه این محصول بود.

وی با یادآوری واردات بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در دولت گذشته اظهار داشت : به یاد دارم که در ابتدای شروع به کار دولت برنجکاران ما با چه مشکلاتی مواجه بودن و گلایه داشتند که برنج‌های ما در انبار مانده است.

وی افزود : مصرف برنج کشور در آن حدی نبود که نیازمند واردات ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی باشد.

استاندار گیلان حذف توزیع برنج در فصل برداشت، در نظر گرفتن خرید برنج کیفی  و تعرفه ۴۰ درصدی برای وارد کنندگان را از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در این راستا عنوان کرد و افزود : دولت باید توازن را در بخش تولید و مصرف برقرار کرده و چنانچه قیمت خیلی افزایش یابد انگیزه قاچاق بالا خواهد رفت .

استاندار گیلان گفت : علی رغم اینکه دولت یازدهم  در این روزها متهم به واردات است اما بنا به گفته رییس مجلس شورای اسلامی واردات کالا از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است .

استاندار گیلان به تلاش های صورت گرفته در استان در جهت حل مشکلات بیکاری اشاره کرد و افزود : در دولت تدبیر و امید نرخ بیکاری استان از ۱۵.۶ درصد سال ۹۲ به ۱۱.۳ درصد در سال ۹۵ کاهش یافت البته این به معنای حل مشکل بیکاری گیلان نیست.

وی افزود : در دولت تدبیر و امید در هر سال به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد این در صورتی است که در ۸ سال دولت نهم و دهم تنها ۷۶ هزار شغل ایجاد شد.

استاندار گیلان  بر ضرورت توسعه طرح‌های پرورش ماهی در قفس به ۱۲ هزار تن ، بهره‌گیری از فرصت سواحل، حمایت از بخش تولید برنج و چای و دیگر محصولات کشاورزی تأکید کرد و افزود : اشتغال تنها با توزیع پول صورت نخواهد پذیرفت  .

 استاندار گیلان در ادامه گفت : باید با فراهم کردن فرصت شغلی مناسب و طرح‌های اقتصادی در جهت توانمند ساختن قشر محروم  جامعه تلاش کرد .

استاندار گیلان با اشاره به توجه دولت به صیادان اظهار داشت : توانستیم بدهی ۳۰ میلیارد تومانی پره‌های صیادی راکه مربوط به  تعدیل ۱۲ سال پیش بود پرداخت کنیم.

دکتر نجفی با بیان اینکه این پرداخت این مطالبات به رغم مشکلات اعتباری پرداخت شد گفت :همیشه برای من جای سوال است  دولتی که بیشترین درآمد نفتی تاریخ کشور را داشت چگونه مطالبات صیادان کم درامدی را که به امید قول مسئولان پره هایشان را از دریا بیرون کشیدند پرداخت نکرد.

وی با بیان اینکه به هر میزان که در بخش آبرسانی گیلان تلاش کنیم باز جای کار وجود دارد افزود : سرمایه گذاری در بخش تامین آب استان شکوفایی اقتصادی را در پی خواهد داشت و نه تنها هزینه نبوده بلکه سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور بشمار می‌رود.

نخستین سد لاستیکی گیلان ظهر امروز با حضور استاندار گیلان و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در دهنه سر کیاشهر به بهره‌برداری رسید.

با بهره‌برداری از این سد لاستیکی شرایط توسعه و بهبود آبیاری اراضی شالیزاری هزار هکتار از منطقه فراهم شد.

برای ساخت این سد لاستیکی با حجم مخزن ۳۵۰ هزار مترمکعب و قدرت تنظیم آب سالانه یک میلیون مترمعکب ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

هم اکنون ۹ سد لاستیکی در گیلان در حال ساخت است و ساخت ۲ سد دیگر نیز در مرحله‌ی انتخاب پیمانکار است.