به گزارش صفیر گیلان، یکصد و نودمین جلسه شورای شهر رشت، در حالی صبح سه شنبه برگزار شد که  شهردار این شهر به منظور پاسخگویی به سوالات اعضای شورا صحن علنی حاضر شد و پس از ارائه توضیحات نتوانست نظرهفت عضو را جلب کند. در این شرایط و برای چندمین بار، اگر درخواست استیضاح شهردار […]

به گزارش صفیر گیلان، یکصد و نودمین جلسه شورای شهر رشت، در حالی صبح سه شنبه برگزار شد که  شهردار این شهر به منظور پاسخگویی به سوالات اعضای شورا صحن علنی حاضر شد و پس از ارائه توضیحات نتوانست نظرهفت عضو را جلب کند.

در این شرایط و برای چندمین بار، اگر درخواست استیضاح شهردار حداقل به امضای  یک سوم اعضای شورا برسد، در جلسه دیگر طرح استیضاح شهردار بررسی می شود.

در این جلسه شهردار رشت به پنج سوال مطرح شده اعضای – که هفته پیش به وی ابلاغ شده بود- پاسخی نه چندان شفاف داد و هنوز اعضای موافق و مخالف شورا صحبت های خود را بیان نکرده بودند که شهردار دو تذکر جدید دریافت کرد.

رئیس شورا در تذکر جدید گفت: شنیده شده  وضعیت دپوی زباله مطلوب نیست زیرا شهرداری پول پیمانکار را پرداخت نکرده است.

مسعود کاظمی با اشاره به اعتراض ساکنان محدوده سراوان تاکید کرد: لازم است شهردار هر چه سریعتر رفع مشکل کند تا همانند سال گذشته شاهد تبعات اجتماعی نباشیم.

وی همچنین اذعان کرد: موضوع پاک شدن اطلاعات مالی موجود در سیستم های شهرداری نگران کننده است. سال گذشته هم شهرداری به شورا چنین گزارشی داده و موجب دغدغه اعضای شورا را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا نیز گفت: برنامه راهبردی پسماند شهرداری سال گذشته در کمیسیون بهداشت شورا با حضور شخص شهردار بررسی و تصویب شده است اما متاسفانه نه تنها  شهردار آن را اجرا نکرده بلکه مطلع شدیم وی با قرارداد ۱۰ میلیارد تومانی در اواخر اسفند۹۵ درصدد اجرای یک کار جدید است و گویا این مبلغ برای اختراع یک دستگاه پرداخت خواهد شد!

فرانک پیشگر افزود: طرح مورد نظر ضمن تایید کمیسیون بهداشت، مورد نظر شخص آقای ثابت قدم هم بوده و مجوز قطع اشجار هم برای ایجاد تصفیه خانه صادر شده بود بنابراین جای سوال است چرا شهردار بدون اطلاع شورا چنین قراردادی منعقد کرده است.

وی از ریاست شورا خواست تا موضوع را به صورت کتبی به  شهردار تذکر دهد و از رئیس کمیسیون بودجه نیز خواست موضوع قرارداد را پیگیری کند.

در ادامه جلسه یکی دیگر از اعضای شورا نیز خطاب به شهردار گفت: شهردار در زمینه سوال های مطرح شده اعضا، آمار غلط و غیر مرتبط می دهد. بارها کتابچه ای به شورا فرستاده ولی گزارش عملکردها شفاف نیست و تنها تاریخ ها تغییر یافته است.

حجت جذب افزود: با اینکه امروز هم اعلام شد حقوق پرسنل پرداخت شده است، هنوز بازرسان و نگهبانان حقوق معوقه از سال گذشته دارند، سازمان اتوبوسرانی سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان علی الحساب دریافت کرده و هنوز این سازمان از سال قبل معوقات حقوق دارد.

وی یادآور شد: کارکنان رسمی منطقه چهار نیز هنوز حقوق ماه قبل را دریافت نکرده اند.

عضو هیات رئیسه شورا همچنین گفت: از شهریور سال گذشته، موضوع تعیین تکلیف باجه های بانک شهر مورد سوال اعضای شورا بوده ولی هنوز  تعیین تکلیف نشده است.

جذب ابراز کرد: در حوزه آسفالت و ترمیم کنده کاری ها نیز همچنان اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی در مورد ضرورت شفاف سازی در حوزه مالی شهردار هم گفت: طبق قانون شهرداری موظف است تفریغ بودجه هر سال را تا اردیبهشت سال بعد به شورا ارسال کند با این حال هنوز تفریغ بودجه ۹۵ به شورا نرسیده است.

عضو شورا ضمن ابراز تاسف از وضعیت ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی  تاکید کرد: ۱۰ ماه است شهردار وعده بهسازی، تعمیر و خرید اتوبوس های جدید را می دهد و اما خبری از تحقق وعده ها نیست.

جذب با اشاره به قرارداد مطرح شده در مورد سراوان و پاسخ غیر منطقی شهردار افزود: اگر تصمیم مدیریتی چنین اختیاری به شهردار داده است، چرا به عنوان مثال وقتی شورا برای اجرای پل طبیعت تنها سه میلیارد مصوب می کند، شهردار قرارداد ۴۰ میلیاردی منعقد می کند؟!

وی تصریح کرد: شهردار اگر واقعا قانونمند است، باید همه جا اجرای قانون را رعایت کند نه اینکه سلیقه ای برخورد کند.

شهردار رشت با اینکه همانند گذشته پاسخ های خود را مکتوب به شورا  ارسال و پاسخ ها را مختصر شفاهی در صحن بیان می کرد؛ ولی وعده هایش برای پرداخت به موقع حقوق کارکنان، ترمیم کنده کاری ها و آسفالت، تعیین تکلیف باجه های بانک شهر و حتی بیمه درمانی کارکنان که یک سال است بلاتکلیف باقی مانده، با اما و اگر همراه بود.

محمدعلی ثابت قدم تاخیر پرداخت حقوق کارکنان شهرداری را به زمان واریز ارزش افزوده از سوی اداره دارایی موکول کرد و گفت: شهرداری منابع مالی دیگری ندارد!

وی همچنین در مورد تاخیر در قرارداد بیمه درمانی کارکنان دوباره تهاتر ملکی با سازمان تامین اجتماعی را وعده داد و تصریح کرد: تاخیر به خاطر طی مراحل اداری بوده است.

ثابت قدم  در جلسه طرح سوال قبلی، از اعضای شورا خواسته بود به جای جمع کردن باجه های بانک شهر، از این بانک عامل اجاره بها دریافت کنند.

وی که خود سهام دار بانک شهر است،  امروز لیستی از نرخ اجاره بهای شش باجه بانک شهر را که توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری شده بود، به شورا ارایه داد و گفت:  این موضوع طی لایحه ای در ۲۲ دی ماه سال گذشته به شورا ارسال شد و شهرداری منتظر اعلام نظر شورا برای دریافت اجاره بها است.

شهردار رشت بهبود وضعیت آسفالت شهر را نیز به اجرای دستور العمل فرآینده طرح جامع آسفالت معابر شهر رشت موکول کرد و افزود: با این دستور العمل که تدوین شده همه طرح های آسفالت بازبینی شده و بر عملکرد پیمانکاران نظارت بهتری می شود.

ثابت قدم در مورد تاخیر در ارایه تفریغ بودجه سال گذشته به شورا نیز توضیح داد: از سال ۸۹ تفریغ بودجه به شورا ارسال نشده بود با این حال شهرداری تلاش کرد تا تفریغ بودجه تا سال ۹۴ را آماده و به شورا ارسال کند و تلاش می شود تفریغ بودجه سال ۹۵ نیز تا پایان خرداد به شورا ارسال شود.

در پایان جلسه، رای گیری درمورد طرح سوال از شهردار به صورت مخفی انجام شد و از مجموع ۱۳ رای اخذ شده، هفت نفر از پاسخ های شهردار قانع نشدند و یک نفر نیز رای سفید داد./ / مهر