به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛مجید جباری در حاشیه جشنواره جوکول در شفت،ضمن تقدیر از حضور مسئولان  و مدیر ترویج کشاورزی جهاد استان و حضور کشاورزی  در این جشنواره گفت: شهرستان شفت با وسعت ۱۴ هزارو ۳۳۰ هکتار سطح زیر کشت برنج  که در شهرستان حائز اهمیت است  ۱۵ هزار نفر جایگاه ویژه  در این کار […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛مجید جباری در حاشیه جشنواره جوکول در شفت،ضمن تقدیر از حضور مسئولان  و مدیر ترویج کشاورزی جهاد استان و حضور کشاورزی  در این جشنواره گفت: شهرستان شفت با وسعت ۱۴ هزارو ۳۳۰ هکتار سطح زیر کشت برنج  که در شهرستان حائز اهمیت است  ۱۵ هزار نفر جایگاه ویژه  در این کار دارند.

photo_2017-07-28_00-58-18

وی عمده محصول برنج شهرستان را در رقم های علی کاظمی،سدری،دم سیاه،هاشمی و خزر که بیشتر  رقم هاشمی و علی کاظمی است نام برد  و تاکید کرد در این شهرستان به علت کوهستانی بودن برداشت برنج دیرتر انجام می شود و تا  امروز کمتر از دو درصد برنج  برداشت شده است.

 وی با اشاره به اینکه از این سطح اراضی بالغ بر ۶۸ هزار تن شلتوک برداشت می شود گفت: شهرستان در صنعت دامداری و واحد مرغ داری و پرورش ماکیان سنتی و صنعتی رونق دارد.

 وی بابیان اینکه برگزاری جشنواره یکی از راه‌های ترویج کشاورزی در سطح روستاها است، خاطرنشان کرد: جشنواره جوکول باهدف حفظ آداب‌ورسوم بومی منطقه برگزار می‌شود و گفتنی است رغبت کشاورزان به زیر کشت بردن مزارع خود به برنج از دیگر اهداف این سازمان است.

مدیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه پرداختن به آداب سنتی در حوزه برنج نظیر جوکول گیری منافاتی با صنعتی شدن کشت این محصول ندارد، افزود: اگر به‌صورت صنعتی هم برنج کشت شود نیاز به شکر گذاری دارد و جشنواره جوکول نمادی از شکرگزاری مردم شفت از خدا طی یک سال زراعی است.

جباری جوکول را نوبرانه برنج توصیف کرد و گفت: جوکول هرچقدر تازه‌تر باشد نرم‌تر و خوش طعم تر  است و بسته به نوع برنج نرم‌تر و خوشمزه‌تر نیز است که برنج سدری بهترین نوع برنج برای برداشت است.

وی با اشاره به مراسم جوکول گیری در زمان ارباب‌ورعیتی، گفت: در زمان‌های قدیم پس‌ازاینکه رعیت‌ها به کشت مشغول می‌شدند در فصل برداشت باید علاوه بر ارائه برنج به ارباب جوکول را نیز که در پارچه‌های ابریشمی پیچیده بود به ارباب می‌دادند.

photo_2017-07-28_00-02-43

مدیر جهاد کشاورزی شفت جوکول را سوغاتی ارزشمند از گیلان نام برد و گفت: گیلانیان جوکول را برای سوغات به سایر شهرهای کشور می‌بردند و در قبال آن نیز پارچه‌ای را به‌عنوان یادگاری دریافت می‌کردند.

وی تهیه جوکول را  به شیوه مختلف  خواند و گفت:  امروز در این جشنواره  جوکول سنتی تهیه می شود .

رئیس جهاد کشاورزی شفت با بیان اینکه زراعت برنج از زمان دوره هخامنشیان در ایران و اشکانیان  در گیلان و مازندران معمول بوده گفت: هند در رتبه اول سطح  زیر کشت و در  تولید برنج در جهان  در رتبه دوم و چین بزرگترین تولید کننده برنج دنیا شناخته شده است در حالی که سطح زیر کشت هند بیشتر است  و این به جهت عملکرد  کشور چین است.

وی مهمترین بحث کشت برنج را امروز تامین منابع آبی خواند و گفت:این مسئله بسیار مهم است با توجه به اینکه گرمای بالا و تنش آبی را داریم ولی با همت مسئولان شهرستان ما امسال سال زراعی خوبی را پشت سر گذاشتیم واز  افزایش عملکر د خوبی برخوردار باشیم.