به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان، فیروز فاضلی، پیش از ظهر امروز (سه شنبه ۱۷ مرداد) در همایش تجلیل از خبرنگاران گیلان که به مناسبت روز خبرنگار در تالار ماه عسل رشت برگزار شد، با بیان اینکه باید سلایق مختلف و نقد سازنده را پذیرفت اظهار کرد: دسترسی به اطلاعات آزاد حق مردم است و […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صفیر گیلان، فیروز فاضلی، پیش از ظهر امروز (سه شنبه ۱۷ مرداد) در همایش تجلیل از خبرنگاران گیلان که به مناسبت روز خبرنگار در تالار ماه عسل رشت برگزار شد، با بیان اینکه باید سلایق مختلف و نقد سازنده را پذیرفت اظهار کرد: دسترسی به اطلاعات آزاد حق مردم است و رئیس جمهور بر این مهم تاکید دارد.

وی در ادامه، خانه مطبوعات را صنف خبرنگاران دانست و افزود: انتخابات خانه مطبوعات به زودی انجام می‌شود، خبرنگاران باید در این انتخابات شرکت کرده و نمایندگان خود را انتخاب کنند تا آنها بتوانند پیگیر مطالبات این قشر در سطح ملی باشند.

فاضلی با اشاره به آمار مجوزهای صادر شده برای مطبوعات و پایگاه‌های خبری استان گفت: گیلان با صدور ۲۴۶ مجوز فعالیت برای رسانه‌های استان جایگاه هفتم کشوری را داراست.

وی، تعداد نشریات دارای مجوز گیلان را ۱۶۴ نشریه دانست و تصریح کرد: در فعالیت روزنامه رتبه هفتم و در چاپ هفته نامه رتبه پنجم کشوری را دارا هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به سرانه مطالعه در گیلان از رتبه دوم استان در تعداد پایگاه‌های خبری و تحلیلی خبر داد و گفت: این آمار نشان دهنده سرانه مطالعه بالای استان است، فقط ماده مطالعه تغییر یافته است.

وی خواستار ایجاد نهضت محتواسازی در فضای مجازی شد و تاکید کرد: با افزایش رسانه های استان زیرساخت‌های این نهضت ایجاد شده است فقط باید به همت اصحاب رسانه و متولیان فرهنگی جهت دهی و هدایت شود.

فاضلی با اشاره به معیارهای چهارگانه شناخت خبرنگار توسط معاونت مطبوعاتی وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: عضویت فعال در نشریات محلی، عضویت در خانه مطبوعات، بیمه شده توسط نشریه یا صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و عضو نمایندگی‌های مطبوعات سراسری و خبرگزاری‌ها چهار ملاک برای شناخت خبرنگار است.

وی در پایان خطاب به خبرنگاران با تصریح بر این که قدر قلم خود را بدانید و واقعیت‌ها را بپذیرید، افزود: اگر واقعیت ها را نپذیریم، واقعیت ها خود را به ما تحمیل می کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: مطالبه‌گری و پرسش‌گری بر مبنای حقایق و واقعیت ها حق شما خبرنگاران است.

در پایان این مراسم؛ از چهار خبرنگار پیشکسوت گیلان و همچنین خانواده چهار نفر از روزنامه نگاران استان که طی یک سال اخیر مرحوم شده اند و سه شهید خبرنگار گیلانی تجلیل به عمل آمد.

همایش استانی روز خبرنگار به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و با همکاری استانداری و خانه مطبوعات گیلان برگزار شد.

هفدهم مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف (سال ١٣٧٧)، روز خبرنگار نامگذاری شده است.