به گزارش  اختصاصی صفیر گیلان، هادی نوری پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود  با اشاره به اینکه درآمد اینترنتی کتاب در رخی کشورها چند برابر درآمد نفتی کشور ماست گفت:هر کشوری که از اطلاعات بیشتری برخوردار باشد در مناسبات جهانی نیز قدرتمندتر است و امروز کشورهایی که سایتهای اطلاعاتی و ارتباطات دارند قوی […]

به گزارش  اختصاصی صفیر گیلان، هادی نوری پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود  با اشاره به اینکه درآمد اینترنتی کتاب در رخی کشورها چند برابر درآمد نفتی کشور ماست گفت:هر کشوری که از اطلاعات بیشتری برخوردار باشد در مناسبات جهانی نیز قدرتمندتر است و امروز کشورهایی که سایتهای اطلاعاتی و ارتباطات دارند قوی تر هستند.

نوری به خالقان تلگرام و فضاهای … اشاره و افزود: خالقان این فضاهای ارتباطی که امروز با این تکنولوژی از سرمایه های میلیاردی بهره می برند دانشجویان بدون سرمایه بودند و این تحولات و دانایی ناشی از کتاب و کتابخوانی بود.

photo_2017-08-16_08-13-55

مدیر کل جدید کتابخانه های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه هر جا دانایی باشد قدرت هم هست گفت:در مناسبات جهانی  داشتن اطلاعات بیشتر قدرت بالاتر را به همراه دارد.

وی بابیان اینکه کتاب و کتاب‌خوانی عامل همبستگی و سلامت اجتماعی بوده و در همه حوزه‌ها تأثیرگذار است گفت: کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه اقتصاد تولید ثروت کرده، در حوزه سیاست قدرت ایجاد می‌کند و در حوزه اجتماعی سلامت و آرامش را به همراه دارد.

مدیرکل جدیدکتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره  به اینکه بر اساس مطالعات جهانی  کشوری که در صدر مطالعه قرار دارد خشونت در آن کشور کمتر دیده می شود گفت: بین مطالعه و خشونت نسبت نزدیک است و مطالع سبب کاهش خشونت می شود.

نوری کتابخوانی را عامل سلامت اجتماعی و همبستگی و ارامش در بین  احاد مردمی خواند و افزود:مطالعه هم در حوزه صنعت و هم سیاست و هم اجتماع تاثیر گذار است.

وی بابیان اینکه ارتقا سطح مطالعه نیازمند عزم جمعی جدی است گفت: باید نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان استانی نسبت به کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشته باشد.

نوری با اشاره به حضور جوانان در قلیان سراها و امکانات رایگان برخی از این اماکن برای جذب جوانان تصریح کرد: باید امکانات مناسب در اختیار جوانان قرار دهیم تا کتابخانه‌ها محل حضور جوانان و نوجوانان و همه اقشار جامعه باشد.

مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه ارتقا آگاهی عمومی از طریق دسترسی به منابع و تبادل اندیشه‌ها از اصلی‌ترین اهداف سند چشم‌انداز توسعه است خاطرنشان کرد: در کتابخانه ها به روی نخبگان باز است.

مدیرکل جدید  کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اینکه استارت بزرگترین کتابخانه شمال ایران از سال ۱۳۸۰  در گیلان زده شد و تا امروز بزرگترین کتابخانه مرکزی گیلان با بیش از ۱۵ سال پیشرفت ۴۰ درصدی داشته گفت:همه مسئولین استانی و نمایندگان مردم گیلان  نگاه ویژه‌ای به مسائل مربوط به حوزه کتابخانه‌های داشته باشند.

 وی با بیان اینکه شهر رشت شهر اولین هاست و لی کتابخانه مدرن در این شهر نیست گفت: این در حالی که تبریز و ارومیه  از ما خیلی عقب تر بود ولی امروز کتابخانه مرکزی دارند.

 وی دکتر نوبخت را سرمایه گیلان خواند و گفت: ایشان از جنس آموزش و فرهنگ است و بیشتر از اقتصاد به فرهنگ علاقه مند است و بودجه کشور در دستان ایشان است .

 نوری گیلان را در سرانه مطالعه بالا ولی در سرانه فضای کتابخانه ای در جایگاه ۲۷ کشور خواند وگفت:این یعنی به رقم تلاشها و خدمات ما با سرانه کشور فاصله زیاد داریم.

نوری خاطرنشان کرد: کتابداران کتابخانه‌های عمومی صفیران فرهنگی هستند گفت:کتابداران  صرفا کتاب آوران نیستند و ما به  جهت گستردگی کوششی که کتابداران در شهرها، روستاهای دورافتاده دارند باید از ایشان به خاطر بر عهده گرفتن این نقش مهم قدردانی کرد.

وی همچنین از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان پاتوق‌های فرهنگی یادکرد و گفت: این مراکز باید پویاتر و در اختیار عموم مردم قرار گیرد و با امکانات بیشتر در کتابخانه ها این مکان به مکانی برای تجمع جوانان تبدیل تا  تا شاهد توسعه و تولید ثروت در کشور  باشیم.

مدیرکل جدید  کتابخانه‌های عمومی گیلان از نخبگان و  اهالی  اندیشه با شاخصه فکری  در گیلان خواست تا کتابخانه را خانه خود بدانند  تا  ارتقاء اگاهی عمومی را داشته باشیم. /زلیخا صفری