به گزارش صفیر گیلان؛مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از افتتاح ۲۴ طرح تامین آب شرب روستاهای این استان در هفته ی دولت امسال خبر داد. محبعلی رنج ور با  اعلام این خبر گفت: این تعداد طرح در روزهای هفته ی دولت با حضور مسوولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسمی رسید. […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان از افتتاح ۲۴ طرح تامین آب شرب روستاهای این استان در هفته ی دولت امسال خبر داد.
محبعلی رنج ور با  اعلام این خبر گفت: این تعداد طرح در روزهای هفته ی دولت با حضور مسوولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسمی رسید.
وی افزود: با افتتاح این طرح ها ۱۲ هزار و ۵۳۳ روستایی گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شدند.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به این روستاها هزینه شد.
رنج ور خاطرنشان کرد: در قالب این طرح ها ۲۵۸ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و توزیع، حفر ۳ حلقه چاه، بهسازی ۲ دهنه چشمه، ۴ باب ایستگاه پمپاژ و هزار و ۴۵۰ مترمکعب مخزن اجرا شد.
به گفته ی وی؛ با بهره برداری از طرح های آبرسانی روستایی گیلان در هفته ی دولت، شاخص بهره مندی روستاهای استان از آب شرب سالم به رقم ۷۶.۱ درصد رسید.
مدیرعامل شرکت آبفارگیلان با اشاره به اینکه فاضلاب تولیدی ناشی از جوامع انسانی، یکی از عوامل مخرب زیست محیطی است، اظهارداشت: این فاضلابها حاوی عناصر محلول، معلق و میکرو اُرگانیسم های بیماری زا بوده که در صورت تخلیه ی کنترل نشده به محیط، خسارات جبران ناپذیری به منابع آب، خاک و هوا وارد کرده و باعث انتشار انواع بیماریها و صدمات جبران ناپذیر به محیط زیست می شود.
رنج ور، با بیان اینکه نفوذ فاضلاب های انسانی از طریق چاه های جاذب به سفره ی آبهای زیرزمینی و یا از طریق کانالهای رو باز به آبهای سطحی و رودخانه ها موجب آلوده شدن منابع می گردد، افزود: به منظور حفاظت از محیط زیست، منابع آبی، بهداشت و سلامت جامعه؛ تصفیه ی فاضلاب امری حیاتی است.
وی با اشاره به اینکه ۶ طرح جمع آوری وتصفیه ی فاضلاب روستاهای گیلان آماده ی بهره برداری است، تصریح کرد: در آینده ای نزدیک با افتتاح این طرح ها ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از روستاییان شهرستان های رشت، شفت، آستانه اشرفیه، لاهیجان و آستارا از شبکه ی مدرن فاضلاب بهره مند می شوند.
وی، اعتبار هزینه شده برای اجرای این تعداد طرح تصفیه ی فاضلاب را ۷۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ذکر کرد.
بنابرگزارش روابط عمومی شرکت آبفارگیلان؛ در زمان کنونی گیلان دارای ۲ هزار و ۵۶۸ روستاست که ۱۵۸۴ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۷۴ روستای زیر ۲۰ خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.
آب آشامیدنی این روستاها از ۳۹۰ حلقه چاه، ۵۴۴ دهنه چشمه، ۱۷ هزار و ۴۲۵ کیلومتر شبکه توزیع، ۳ هزار و ۷۶۹ کیلومتر خطوط انتقال، ۵۸۹ باب ایستگاه پمپاژ و ۱۳۸ هزار مترمکعب مخزن در حال تامین است.