به گزارش صفیر گیلان؛ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گیلان ضمن تاکید بر اهمیت ترویج سنت حسنه وقف توسط واعظین ، روحانیون و مداحان در این ایام بزرگ ، افزود : با فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)فرصت مناسبی برای طرح یکی از موضوعات مهمّ دین و اهل بیت(ع) می باشد که آن سنت حسنه […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گیلان ضمن تاکید بر اهمیت ترویج سنت حسنه وقف توسط واعظین ، روحانیون و مداحان در این ایام بزرگ ، افزود : با فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع)فرصت مناسبی برای طرح یکی از موضوعات مهمّ دین و اهل بیت(ع) می باشد که آن سنت حسنه وقف است . با مروری کوتاه به وقف‏ نامه‏ ها و موقوفات ، اهداف و نیّات متعدد و گوناگونی به چشم می‏ خورد ولی در این میان بیشترین و وسیعترین موقوفات به عزاداری سیّد مظلومان اباعبدالله الحسین(ع)اختصاص یافته است و طبق آمار سازمان اوقاف و امور خیریه بیش از ۵۰ درصد موقوفات کشور نیز به این نیت تعلق دارد .

وی همچنین افزود : البته توجه ‏دادن واقفین و افراد خیّر به این نکته که در نحوه انجام خیرات و مبرّات ، مقتضیات روز و نیات جدید واقعی جامعه را درنظر بگیرند بسیار ضروری و حائز اهمیّت است ، ولی این بدان معنی نیست که احیای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) کاری اساسی نیست ، زیرا زنده نگه ‏داشتن عاشورا و هرچه پرشورتر داشتن این حماسه بی‏ نظیر تاریخ از اساسی‏ ترین امور و حیاتی‏ ترین مسائل اجتماعی و فرهنگی ملتهای اسلامی است .

علیزاده همچنین افزود : واقفین آگاه جامعه ما با هدایت و راهنمایی بزرگان دین دریافته‏ اند که عاشورا به مثابه جوهر پویایی دین مایه اصلی قوام و ماندگاری آن است . از این ‏رو برپا داشتن پرچم عزای امام حسین(ع) و احیای مکتب عاشورا از طریق وقف اموال و املاک و یا هر طریق دیگر برای برافراشته ‏داشتن پرچم توحید و مکتب رهائی بخش اسلام تلاش کردند .

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گیلان همچنین افزود : اسلام منهای عاشورا مکتب بی‏ تحرّکی است که نه توانایی تسخیر دلهای مشتاق و جذب تشنگان حقیقت را به کوثر زلال اسلام دارد و نه قادر به دفاع از خود در برابر تهاجم فرهنگهای الحادی است و از محتوای غنی و انسان‏ساز قرآن در آن خبری نیست . این همان اسلامی است که در زمان نزدیک به صدر اسلام با نام اسلام اموی و در روزگاری دیگر با نام اسلام شاهنشاهی و در عصر حاضر به تعبیر اسلام‏ شناس بزرگ عصر غیبت حضرت امام خمینی(ره) با نام اسلام امریکائی شناخته می‏ شود.

وی همچنین افزود : بی‏ شک هدف اباعبدالله(ع) از قیام خونینش با آنکه می‏ دانست خود ، اولاد و یارانش که شایسته‏ ترین افراد روی زمین بودند به شهادت خواهند رسید و اهل بیت(ع) به اسارت خواهند رفت ، تنها توجه ‏دادن مردم به برخی از احکام ظاهری و دعوت آنان به نماز و روزه نبود ، بلکه آن نهضت بی‏ نظیر و شگفت‏ انگیز برای بازشناساندن اسلام واقعی از اسلام صوری و به منظور احیای اسلام ناب محمّدی بوده است .

علیزاده در ادامه گفت : بنابراین بزرگداشت قضیه عاشورا و احیای عزاداری حضرت سیدالشهداء از اهمّ وظائف مسلمین و مایه بقاء و عزّت اسلام است و برای تحقق این هدف بزرگ جامعه بیدار شیعه در گذشته‏ های دور و نزدیک بیشترین موقوفات را به این امر مهم اختصاص داده است ، به‏ گونه ‏ای که میان دو نماد بزرگ «وقف» و «عاشورا» هم به دلایل اعتقادی و انگیزشی و هم به دلایل تاریخی و اجتماعی ، پیوندی ماندگار و ناگسستنی برقرار گشته است .

وی همچنین افزود : انقلاب اسلامی ایران با عاشورای حسینی پیوندی عمیق دارد و مبنای انقلاب اسلامی است ، استمرار عاشورا انقلاب اسلامی است و ثمره عاشورا انقلاب اسلامی است، رهبر ما یک رهبر عاشورایی ، انقلابی و استکبار ستیز و تربیت یافته مکتب عاشوراست.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان گیلان همچنین در پایان گفت : محرّم انگیزه وقف و وقف مایه تعظیم شعائر دینی است ؛ چنان که شاهد هستیم همه‏ ساله نیات زیادی در جای جای کشورمان به دستِ واقفین صرف مراسم اطعام ، ذکر مصائب و عزاداری سیّدالشهدا(ع) و رسیدگی به فقرا و مستمندان می‏ شود .