صفیر گیلان؛ معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه هم اکنون مناطق تنیان صومعه سرا، حفظ آباد تالش، چاف و چمخاله لنگرود و پیلمبرا و گیسوم رضوانشهر در حال بهره برداری است، افزود: چوبر شفت نیز به زودی بهره برداری می شوند و مجری کاشت مجدد نیز انتخاب شده و بعد از ۱۰ سال برداشت خواهیم داشت. به دنبال […]

صفیر گیلان؛ معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه هم اکنون مناطق تنیان صومعه سرا، حفظ آباد تالش، چاف و چمخاله لنگرود و پیلمبرا و گیسوم رضوانشهر در حال بهره برداری است، افزود: چوبر شفت نیز به زودی بهره برداری می شوند و مجری کاشت مجدد نیز انتخاب شده و بعد از ۱۰ سال برداشت خواهیم داشت.

به دنبال فیلم منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر قطع درختان صد ساله جنگل هزارسرای روستای تنیان شهرستان صومعه سرا، معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان را در این خصوص جویا شدیم.

محمدرضا عبدالهی زراعت چوب را یکی از مهمترین سیاست های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دانست و اظهار کرد: زراعت چوب در درجه اول برای حفاظت از جنگل های هیرکانی و کمک به کاهش فشار به جنگل های طبیعی شمال کشور است.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۱ میلیون مترمکعب است، افزود: با وجود اجرای طرح توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی، نیاز چوبی کشور همچنان وجود دارد و اگر تولید چوب نداشته باشیم، شاهد دست اندازی غیر مجاز به گونه های طبیعی خواهیم بود، زیرا با بازار وسیعی در حوزه چوب مواجه هستیم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، توسعه زراعت چوب در اراضی ملی را تکلیف قانونی سازمان جنگل ها دانست و تصریح کرد: در گذشته فرایند بهره برداری از عرصه های زراعت چوب طولانی تر بود و گونه ها را ۲۰ تا ۲۵ سال نگه می داشتیم، اما اکنون این فرایند کوتاه تر شده و در کمتر از ۱۰ برداشت چوب داریم و مجددا عرصه ها را برای کاشت استفاده می کنیم.

عبدالهی، با بیان اینکه در حال حاضر گونه های زراعت چوب در بخشی از عرصه های جلگه ای استان به سن بهره برداری رسیده و آماده برداشت است، گفت: چرخه تولید چوب ادامه دارد و بعد از برداشت، دوباره نهال کاری صورت می گیرد.

وی با اشاره به تاکید و اهتمام استانداری گیلان مبنی بر اجرای زراعت چوب در اراضی ملی، عنوان کرد: نیاز چوبی کشور روز به روز در حال افزایش است و صنایع سلولزی نمی توانند در انتظار بمانند. این در حالی است که کشور ما با تحریم مواجه است و امکان واردات چوب و فراورده های چوبی مانند «MDF» صرفه اقتصادی ندارد و لذا باید مواد اولیه را در داخل تولید کنیم.

معاون امور جنگل گیلان، با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم مکلف به زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان هستیم، یادآور شد: قبل از این تکلیف قانونی، زراعت چوب سنواتی در استان وجود داشت، یعنی عرصه های فاقد پوشش و مخروبه و پایین دست و بلا استفاده زیر پوشش زراعت صنوبر رفته و اکنون زمان بهره برداری است.

وی کلیپ های منتشر شده در فضای مجازی درخصوص قطع درختان جنگلی گیلان را نادرست دانست و اضافه کرد: اینکه مردم طبیعت دوست نسبت به جنگل های هیرکانی احساس مسئولیت دارند مایه خرسندی است، اما نباید با اطلاعات نادرست از توجه مردم به منابع طبیعی سوءاستفاده کنیم و موجب تشویش اذهان عمومی شویم.

عبدالهی، با بیان اینکه عمر مفید گونه صنوبر بین ۲۰ تا ۲۵ سال است، تصریح کرد: صنوبر تا ۴۰ سال زنده می ماند، اما دیگر قابل استفاده نیست و دچار خوردگی و پوسیدگی می شود لذا بعد از برداشت، دوباره عرصه کاشته می شود، زیرا هدف اصلی از «زراعت» کاشت، داشت و برداشت است.

معاون امور جنگل گیلان، بسیاری از صنوبرکاری های سنواتی را با هدف جلوگیری از تصرفات اراضی ملی دانست و تاکید کرد: در منطقه تنیان صومعه سرا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار صنوبرکاری داریم که از دهه ۶۰ انجام شده و اکنون در حال تلفات است و درختان سقوط می کنند و مورد دست برد قرار می گیرند لذا برداشت صنوبر را آغاز کردیم و این اراضی آماده نهال کاری در زمستان خواهند شد و مجددا زیر پوشش کاشت اصولی زراعت چوب می روند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مناطق تنیان صومعه سرا، حفظ آباد تالش، چاف و چمخاله لنگرود و پیلمبرا و گیسوم رضوانشهر در حال بهره برداری است، افزود: چوبر شفت نیز به زودی بهره برداری می شوند و مجری کاشت مجدد نیز انتخاب شده و بعد از ۱۰ سال برداشت خواهیم داشت.

عبدالهی، با اشاره به فعال بودن ۷۰۰۰ هکتار از اراضی ملی صنوبرکاری شده، خاطرنشان کرد: این اراضی در مراحل مختلف تولید قرار دارند و تا پایان سال ۱۴۰۰، به ۱۲ هزار هکتار خواهیم رسید؛ البته در سال پایانی برنامه ششم نیز مجموع اراضی زراعت چوب استان ۱۸ هزار هکتار خواهد بود.

وی از زراعت چوب در ۳۵ هزار هکتار از اراضی مستثنیات استان خبر داد و گفت: برای حفظ و توسعه این اراضی اقدام به تامین نهال صنوبر در سه نهالستان استان کردیم و سال آینده یک نهالستان دیگر در منطقه جوکندال تالش به تولید نهال صنوبر اختصاص پیدا می کند.

معاون امور جنگل گیلان، با بیان اینکه نهالستان های استان سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید می کنند، یادآور شد: شهرستان های صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش، رشت و سیاهکل جزو مهمترین مناطق در برای زراعت چوب هستند.

/ابسنا