صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ شهرداری نهادی است عمومی، غیردولتی، محلی و خودکفا و  شاید بتوان یکی از بهترین شیوه های عملکرد شهردار فومن را ، توجه و تغییر نگرش در سیمای شهری با اجرای فضای سبز ونصب چراغهای انتیک و راه اندازی فواره هامطرح نمود  با این مقدمه گفتگویی داشتیم با مهندس حسین غلام نیا شهردار شهر فومن […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ شهرداری نهادی است عمومی، غیردولتی، محلی و خودکفا و  شاید بتوان یکی از بهترین شیوه های عملکرد شهردار فومن را ، توجه و تغییر نگرش در سیمای شهری با اجرای فضای سبز ونصب چراغهای انتیک و راه اندازی فواره هامطرح نمود  با این مقدمه گفتگویی داشتیم با مهندس حسین غلام نیا شهردار شهر فومن که از نگاه شما می گذرد.

جاذبه‌های دیدنی شهر فومن از نگاه شهردار؟

غلام نیا شهردار فومن می گوید این روزها تمام تمرکز بنده به روی فضا سازی شهر فومن است زیرا این شهر مسیر عبور هزاران گردشگر و مسافر و میهمان به مناطق تاریخی شهرستان یعنی ماسوله و قلعه رودخان است.

وی طراحی میادین شهر را به آب های جهنده، نورهای خیره کننده، طراحی های زیبا و موسیقی های شنیدنی مهمترین رویکرد خود می داند و میگوید امروز در جهان ما به این سبک روی اوردیم و نیاز است که این شهر تاریخی نیز با تاریخ کهن و مجسمه های تاریخی خود مسیر پیشرفت و به روز شدن را طی کند.

غلام نیا  با اشاره به اینکه امروزه فواره یا آبنما به یکی از جاذبه های گردشگری در سراسر جهان تبدیل شده است و چه بسا، گردشگرانی که با طی مسافت های طولانی، می روند تا یک فواره به خصوص را در یکی از میدانهای شهرهای دنیا به تماشا بنشینند و دقایقی را در رویا محو شوند گفت: میادین از اثر گذارترین فضاهای شهری در ذهنیت شهروندان و مسافران بوده و میدان شهری برای شهروندان و مسافران تبلور زندگی جمعی و پاسخگوی نیاز زندگی اجتماعی و جمعی آنهاست.

ایشان فومن را  یکی از شهرهای استان گیلان و مرکزشهرستان فومن که شانزدهمین شهر گردشگر پذیر ایران است خواند و گفت: این شهر در ناحیهٔ جلگه‌ای گیلان قرار دارد و در میان باغ‌ها و شالیزارها محصور شده‌است.

غلام نیا فومن را به خاطر مجسمه‌های زیادی که در آن وجود دارد  به عنوان شهر مجسمه‌ها  خواند و گفت:این شهر را بخاطر مجسمه ها همه می‌شناسند و از دیگر زیبایی‌های  این شهر می‌توان به وجود درختان چنار بسیار زیاد در خیابان‌های آن اشاره کرد که به عنوان تونل سبز شهرت بالایی دارد و ارزوی هر مسافر و گردشگری ست که در این مسیر عبود کند.

وی اظهار کرد؛فومن شهری قدیمی است و به همین دلیل هنوز بافت قدیمی معماری خود را داراست و  معماری سنتی این شهر مانند دیگر شهرهای استان گیلان است و سقف شیروانی و دیگر اجزای معماری سنتی شمال ایران تشکیل شده‌است اگر چه این روز ها صنعت ساختمان سازی کمی چهره این شهر زیبا را تغییر داده است.

شهردار فومن به  رود گازروبار  که از میانهٔ قسمت جنوب شرقی شهر فومن رد می‌شود اشاره و افزود: در صورت تخصیص اعتبارات  و زیبا سازی مسیر رودخانه این رودخانه شهر نیز می تواند مکانی برای استراحت مسافران باشد.

 

شهردار فومن گفت:امروزه این شهرستان با بهره‌مندی از آب‌وهوایی معتدل و مطبوع، خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه‌ی بومی، سوغات و صنایع دستی محلی، دیدنی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی  و مسیر عبور به ماسوله و قلعه رودخان  به یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری در کشور تبدیل شده است 
معرفی نمادها و سوغات شهر فومن از زبان مهندس غلام نیا شهردار فومن:

پارک فومن

شهردار فومن به پارک شهر با  داشتن انواع مجسمه‌های بی نظیر و تاریخی و فضای زیبا و سرسبز و امکانات رفاهی مناسب طی چند سال اخیر که این شهر در روزهای تعطیل پذیرای مسافران زیادی است محلی برای تفریح و استراحت است خواند و گفت: بزرگی پارک فومن در کنار درختان کهنسال و  همراه با وسائل بازی مفرح و متفاوت از جمله امکانات آن است.

مجسمه ها 

غلام نیا همچنین به مجسمه‌های کودکان با چهره‌هایی شاد و خندان که در محوطه‌ی پارک قرار دارد اشاره و افزود: این مجسمه ها ، نشاط مردم و بازی‌های محلی و تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی و … آن‌ها را به نمایش گذاشته است.
وی افزود:دستگاه‌های بازی  داخل پارک فومن نیز در کنار این مجسمه‌ها، این مکان را به یکی از تفریح‌گاه‌های محبوب فومن، تبدیل کرده است.

در محوطه این پارک قدیمی در ‎ ۹۰۰متری مرکز فومن که تفرجگاه دلپذیری برای میهمانان و مسافران این شهر است؛ مجسمه‌های بزرگ و توخالی از میوه‌های گوناگون مانند سیب، هلو، انار و موز وجود دارد که سایبانی مناسب برای آنان است.
مجسمه شکاربانان که در ابتدای راه فومن به ماسوله با تفنگی در دست و مرغابی بر دوش، سمبل شکار حیوانات در میان اهالی روستایی این مرز و بوم است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

کلوچه سنتی فومن

شهردار فومن کلوچه سنتی فومن را  از سوغات اصلی این شهرستان معرفی و می گوید، به دلیل مرغوبیت و متمایز بودن با سایر کلوچه‌ها ذائقه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده ‌است.
مجسمه اسطوره ای آناهیتا سوار بر فواره ها و گلها در شهر فومن همچنان یک تازی می کند

غلام نیا شهردار فومن در مورد آناهیتا که یکی از معروفترین مجسمه های فومن است که به عنوان مظهر پاکی های ایران باستان ، زنده و شاداب در یکی از میدان های اصلی شهر ایستاده است.

وی می گوید:هر مسافری که قصد دیدن ماسوله و قلعه رودخان را داشته باشد، باید از میدان شهدای فومن و از کنار این مجسمه ای بزرگ عبور کند و این مجسمه بزرگ اسطوره ای که نظر همه را به خود جلب می کند، شخصیتی است به نام آناهیتا است.

آناهیتا سالیان سال است با مشعلی در دست و سوار بر درشکه ای در میدان شهدای فومن چنان می تازد که گویی گردی به پای او نمی رسد. این زن سوارکار با دو اسب سفید خود، رو به سوی ماسوله می تازد.

آناهیتا بانوی برومند در میان مجسمه های فومن که هر کدام نمادی را به تصویر می کشند، به اسطوره های بسیار دور ایران بازمی گردد و چنان اصالتی دارد که نمی توان او را نادیده گرفت.

آناهیتا به تاریخ می گوید: فومن به او باج نداده است و همچنان آماده رویارویی با هر بیگانه است. به نظر می رسد در ایران مجسمه آناهیتا فقط در شهر فومن قرار داشته باشد و در شهرهای دیگر ایران نمونه ای از این مجسمه دیده نشده است.

کمتر کسی است که وقتی به شهر مجسمه ها سفر می کند، آناهیتا را نبیند و از او لذت نبرد یا عکسی به یادگار با او نگیرد. این زن برومند سالهاست که در یادها مانده است.

غلام نیا اظهار کرد:شاید بتوانیم  با غرور و سرافرازی به تاریخ و ادبیات دور و ریشه دار ایرانی بازگشته و چه شایسته است که با تبسم کنار بانوی آبها و پاکی های ایران باستان ایستاد و عکس یادگاری با آناهیتا را به آلبوم عکسهای خود افزود و به ایرانی بودن خود ببالید.

طرح و پروژه عمرانی شهرداری فومن در استقبال از مسافران و مهمانان:

این شهردار  در خصوص طرح و پروژه  های عمرانی می گوید:درطی مدت نه چندان زیادی که از  مدیریت بنده به عنوان شهردار فومن،میگذرد  پروژه های  خوب در شهر در حال اجرا است از مهمترین این اقدامات و پروژها راه اندازی فواره ها که بیش از ۳۰ سال خاموش بودند در میدان ولی عصر،میدان شیون،میدان ولایت فقیه و پاسداران و تعدادی دیگر فواره ها که در سطح شهر خاموشن دراه اندازی شدند.

و شاید بتوانم یکی از بهترین شیوه های عملکرد خود را ، توجه و تغییر نگرش در سیمای شهری با اجرای فضای سبز ونصب چراغهای انتیک و راه اندازی فواره ها اشاره کنم.

همچنین  وی افزود:توانستم علارغم کاهش اعتبارات و در آمد شهرداری به جز اجرای روکش اسفالت اکثر کوچه ها و خیابانهای سطح شهر  وهمچنین لوله گزاری جهت دفع آبهای سطحی معابر و محلات شهر؛ که خود زمان ، بودجه وزحمات زیادی را می طلبد  را داشته باشم و بلوار سازی  نیز از دیگر اقدامات  دیگرما در طی این مدت با همکاری شورای محترم بوده است.

وی دیگر اقدامات شهرداری فومن را  شامل؛بلوار سازی در سطح شهر  و در مسیر ورودی  از جمله بلوار شهدا تا چشمه مجتبی ،بلوار جدا کننده یاد اوران ،جدول گذاری و چراغانی بلوار ورودی قلعه رودخان و بلوار سازی و چراغانی مسیر بیمارستان و همچنین پروژه ایستگاه آتش نشانی شماره دو در شهر فومن است.

 شهردار، شهر مفاخر و اندیشمندان بزرگ امیدوار شد تا با همراهی اعضای شورای شهر فومن و مسئولان به ویژه فرماندار و نماینده شهرستان  بتواند با ایجاد آبنمان ها ی بیشتر در کنار این مجسمه های زیبا ،شهر فومن را به مکانی دیدنی برای حضور بیشتر گردشگران تداعی کند و  بتواند شهر فومن را با داشتن مجسمه اناهیتا  در لیست شهرهای دیدنی برده و با برنامه ریزی  و هدف گذاری به میدانهای شهر بیشتر توجه کند.

زلیخا صفری راسته کناری

photo_2018-04-24_12-27-49

چنارها

مجسمه آناهیتا

مجسمه

e654bcce-104a-4351-ab09-b02e24c5e0f7

DSCI0096.JPG

photo_2018-04-24_12-02-20   photo_2018-04-24_11-25-52

photo_2018-04-24_11-24-59   photo_2018-04-24_11-25-26photo_2018-04-24_11-25-32   photo_2018-04-24_11-25-45photo_2018-04-24_11-26-41

photo_2018-04-24_11-26-56   photo_2018-04-24_11-26-46   photo_2018-04-24_11-31-04   image_2019_3_14-3_50_33_991_Ksr

مجسمه ها

image_2019_3_14-3_52_40_750_YoL   image_2019_3_14-3_53_12_494_7WE image_2019_3_14-3_52_56_772_ILK image_2019_3_14-3_51_55_47_cVX image_2019_3_14-3_51_35_684_Sbz  photo_2018-04-24_11-25-57548576_xSWeLMdO