به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛محمد اکبرزاده با اعلام اینکه ارزیابی های سیل تالش به اتمام رسیده است، گفت: در بخش روبنایی طبق آخرین برآوردها ۱۹ واحد مسکونی به شکل ۱۰۰ درصدی تخریب شده و ۳۰ واحد نیز نیازمند تعمیرات شناسایی شدند. همچنین ۲۹۰ واحد مسکونی بخش تالش دچار آبگرفتگی شدند که نیازمند […]

محمد اکبرزاده با اعلام اینکه ارزیابی های سیل تالش به اتمام رسیده است، گفت: در بخش روبنایی طبق آخرین برآوردها ۱۹ واحد مسکونی به شکل ۱۰۰ درصدی تخریب شده و ۳۰ واحد نیز نیازمند تعمیرات شناسایی شدند. همچنین ۲۹۰ واحد مسکونی بخش تالش دچار آبگرفتگی شدند که نیازمند امدادرسانی و دریافت تسهیلات هستند.

اکبرزاده ادامه داد: در این مدت از ۱۹ واحد تخریبی استان، حدود ۶۰ درصد آواربرداری شد و کار آنها به اتمام رسید و عملیات اجرایی یک واحد مسکونی، هم اکنون آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر واحد احداثی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به خسارت دیدگان تعلق می‌گیرد، برآورد خسارت به واحدهای مسکونی تالش را ۲ میلیاردتومان عنوان کرد و توضیح داد: جمع تسهیلات و کمک های بنیاد مسکن ۲ میلیاردتومان و آورده مردم نیز ۲ میلیاردتومان برآورد شده است. انتظار این است تا بین ۲ تا ۴ میلیاردتومان تسهیلات، آورده مردم و کمک خیرین به بنیاد مسکن باشد تا بازسازی واحدهای مسکونی از سیل تالش به اتمام برسد.

اکبرزاده یادآور شده: پرداخت بلاعوض به سیل زدگان تالشی به دولت پیشنهاد شده است و منتظر مصوبه دولت در این خصوص هستیم. تاکنون بلاعوض‌ها ۱۲ میلیون تومان کمک به رهن و اجاره، ۵ میلیون تومان سیمان رایگان به هر واحد، ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض حساب ۱۰۰ امام (ره) به هر واحد بوده تا زمین تهیه شود. اینها جمع بلاعوض‌ها بوده است که اکنون برای مصوبه جدید از سوی بنیاد مسکن به دولت پیشنهاد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: در خصوص بخش زیربنایی نیز اجرای طرح هادی و تعمیراتی و بازسازی ۲۵ کیلومتر از معابر و راه‌های تالش با رقم ۳۸ میلیاردتومان به دولت و هیات‌وزیران پیشنهاد شده که اینها در قالب بالغ بر ۴۶ پروژه تعریف شده است.

وی ادامه داد: ۴۶ پروژه شامل احداث پل، روسازی، ترمیم جوی، جدول و انجام آسفالت است که این میزان نیز به منظور تصویب به هیات وزیران پیشنهاد می‌شود.

اکبرزاده افزود: در بخش زیرسازی، ترمیم اولیه و بازگشایی معابر آسیب دیده در عرض ۴ روز با تمامی ناوگان و ماشین آلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اتمام رسیده است.

وی گفت: تا اخذ مصوبه هیات وزیران برای تخصیص تسهیلات کم بهره و بلاعوض و همچنین سایر تسهیلات برای بخش های زیربنایی، پروژه ایمن سازی پل های موجود در حال انجام است و مشاوران در حال تهیه نقشه مشخصات هستند.