طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و ایجاد باغچه خانگی با تأکید برکشت محصولات کشاورزی باغی سبزی و صیفی، بر اساس تفاهم‌نامه فی­مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، در استان گیلان در سال ۹۹ در دست اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛ مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این خصوص گفت: این طرح از سال ۹۴ در استان اجرا گردید و در سال جاری(سال ۹۹) در ۱۶ شهرستان در دست اجراست.

وی افزود: تاکنون ۱۹۲۰ نفر زنان روستایی تحت پوشش این طرح که عمدتاً” تسهیلگران زن روستایی و اعضای صندوق اعتبارات خرد محلی هستند، درزمینهٔ کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصولات کشاورزی سبزی و صیفی، دوره­های آموزشی لازم را سپری کرده‌اند.

مهندس منشی‌زاده بیان داشت: در هر شهرستان طرح فوق در ۲ روستا در قالب سایت الگویی ترویجی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع است که در زمین اصلی یک بهره‌بردار اصلی و مابقی ۲۰ نفر زن روستایی به‌عنوان بهره­بردار تابعی فعالیت می­کنند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه بذر محصولات در این طرح به‌صورت رایگان بین زنان روستایی تحت پوشش توزیع می‌شود بیان داشت: : بذر محصولات قابل‌کشت در باغچه خانگی روستایی اعم از: اسفناج، جعفری، شاهی، نخودفرنگی، گشنیز و شوید از جایگاه اعتبارات ملی زنان توسط واحد امور زنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی خریداری می‌شود.

منشی‌زاده هدف از اجرای طرح ترویج فرهنگ تغذیه سالم و ترویج تولید در باغچه ­های خانگی، بهبود وضعیت تغذیه زنان و خانوارهای روستایی- تولید محصول سالم و ایجاد باغچه­ های خانگی دانست و ادامه داد: امیدواریم با تلاش زنان کشاورز و زحمتکش تحت پوشش این طرح در جهت بهبود وضعیت معیشتی خانوار روستایی و تولید محصول سالم و حفظ امنیت غذایی جامعه، گام­های مؤثر و مثبتی برداشته شود.