به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛همایش تاثیر چالش  اعتیاد در خانواده و جامعه با حضوردبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان گیلان و دکتر رحیمیان رئیس دانشگاه علمی کاربردی تامین اجتماعی و بهزیستی استان گیلان فرماندار فومن،فرمانده انتظامی ،رواسای ادارات  یهزیستی و شبکه بهداشت و درمان و مسئول موسسه حامیان سلامت شهرستان فومن  و دهیاران […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛همایش تاثیر چالش  اعتیاد در خانواده و جامعه با حضوردبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان گیلان و دکتر رحیمیان رئیس دانشگاه علمی کاربردی تامین اجتماعی و بهزیستی استان گیلان فرماندار فومن،فرمانده انتظامی ،رواسای ادارات  یهزیستی و شبکه بهداشت و درمان و مسئول موسسه حامیان سلامت شهرستان فومن  و دهیاران و شهروندان ظهر امروز  در سالن شهید بهشتی اداره آموزش و پرورش این شهر برگزار شد.

امروز حتی در مکانهای ورزشی ما امنیت وجود ندارد.

در این همایش ابراهیمی  رئیس بهزیستی شهرستان فومن ضمن تقدیر از حضور حاضران در این همایش گفت: امروز کمتر کسی پیدا می شود که واژه اعتیاد را نشناسد و معتاد ندیده باشد.

وی اعتیاد را میهمان ناخوانده خانواده ها و خانه ها خواند و گفت:امروز اعتیاد و مواد مخدر پشت درب خانه ما هاست و درب خانه ما را می زند.

وی با اشاره به اینکه باید امروز بدانیم که این میهمان ناخوانده از ما چه می خواهد گفت:امروز مکانهای امن ما ناامن شدند و باید مکانها را بشناسیم.

photo_2017-06-28_08-54-12

رئیس شبکه بهزیستی شهرستان فومن با بیان اینکه اگر در گذشته سالن های ورزش ما مکان مطمئن بودند امروز دیگر امن نیستند گفت:امروز در این مکانها امنیت وجود ندارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه بنا به تحقیقات انجام شده ۴۲ درصد افرادی که اولین بار شیشه مصرف می کنند برای بار دوم هم مصرف خواهند کرد و ۸۳ درصد افرادی که بار دوم مصرف کردند برای همیشه مصرف کننده خواهند بود افزود:اضطراب،توهم،خودکشی،و… از پیامدهای مصرف مواد است.

وی سازمانهای مردم نهاد و موسسه حامیان سلامت که در حوزه آموزش و دیگر حوزه ها نقش مثبت دارند را در شهرستان فومن بسیار پر قدرت خواند و گفت: این موسسه ها در بخش پیشگیری از اعتیاد ،آموزش  و اشنا کردن خانواده ها و مهارتهای زندگی انجام وظیفه می کنند.

وی جمعیت تحت پوشش آموزش و درمان  بهزیستی شهرستان را ۱۵۰۰ نفر با ۵ مرکز درمان سرپایی خواند و گفت: در طول سال ۷۰۰ نفر در کلنیک ترک اعتیاد مورد درمان قرار گرفتند.

مواد مخدر شوک هزاره سوم و بزرگترین مخل قرن حاضر/احاد جامعه باید سفیران فرهنگی و سفیران پیشگیری باشیم.

محمدحسین شاه‌کوئی شاه کویی با اشاره به اینکه مواد مخدر شوک هزاره سوم و بزرگترین مخل قرن حاضر است گفت:به علت وسعت آسیب این پدیده مقام رهبری سیاست های  مبارزه و برخورد با  مواد مخدر را به اعضای سه قوه  تاکید داشتند.

وی یکی از مهترین  رویکرد دولت را مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت:با همکاری همه مسئولان  و مبارزه با این اسیب می توانیم شاهد پبشرفتها باشیم.

photo_2017-06-28_08-54-03

وی مبارزه همه جانبه و فراگیر را با مواد مخدر  یک اصل ضروری خواند و گفت:مبارزه با این اسیب به تنهایی نا ممکن و غیر قابل اجراء است.

وی پرداختن به موضوع مبارزه با مواد مخدر از طرف حوزه های فرابخشی را مهم خواند و گفت:باید توجه داشته باشیم که دشمن در فروپاشی و ناامید کردن قشر جوان و نوجوان  با تمام قدرت ورود کرده است.

شاه کویی کشور افغانستان ا با بیشترین تولید مواد مخدر به ویژه تریاک و حشیش خواند  و گفت: ما بیشترین مرز مشترک را با این کشور داریم و کشورما مرز ترانزیت و حمل این کالا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان گیلان با اشاره به اینکه در گذشته مصرف کنندگان مامواد سنتی مصرف می کردند گفت:امروز مواد شیمیایی و صنعتی مثل گل،شیشه،ترومادول و.. که می طلبد نظارتها را شدت ببخشیم.

وی خواستار آموزش و فرهنگ سازی در خانواده ،جامعه و مدارسشد و گفت: فضاهای مجازی و ارتباط جمعی بیشترین  تاثیر را در این زمینه می تواند داشته باشد.

شاه کویی خواستار نظارت بیشتر خانواده ها در رفتار و مکانهای حضور فرزندان شد و گفت:تمام احاد جامعه باید سفیران فرهنگی و سفیران پیشگیری باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  استان گیلان با اشاره به اینکه دولت روحانی ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر را دارد گفت:در برنامه ششم طبق امار سالیانه ۵ درصد کاهش نرخ شیوع اعتیاد تا پایان برنامه ششم این کاهش به ۲۵% خواهد رسید.

وی ضمن گرامیدشت یاد و خاطره ۳۷۰۰ شهید راه مبارزه با مواد مخدر گفت:۱۲ هزار جانباز راه مبارزه با مواد مخدر نشان این است که ایران اسلامی عزم خود را جزم کرده تا این بلا را ریشه کن کند.

وی خواستار شد تا همگان در فکر ساختن جامعه سالم باشیم و حرکت از وضعیت موجود به سمت  مطلوب تا جامعه عاری از مواد مخدر داشته باشیم.

شاه کویی به ۱۰ میلیون قاجاقچی که در امر تولید و توزیع مواد در جهان نقش دارند اشاره و افزود:سالانه بیش از ۱۵۰۰ میلیون دلار سود خالص نصیب دلالان این عرصه می شود.

می شود مزارع مواد مخدر را در جهان از بین برد

دکتر رحیمیان رئیس دانشگاه  علمی کاربردی تامین اجتماعی استان گیلان نیز در این همایش با اشاره به اینکه می شود مزارع مواد مخدر را در جهان از بین برد گفت: ولی مواد مخدر سیاست جهانی است .

photo_2017-06-28_08-54-00

وی تصریح کرد؛چیزی که در آمد و پول و سود در آن باشد غیر قابل از بین رفتن است زیرا اگر دلالان از بین روند دلالان دیگر جایگزین می شوند.

دکتر رحیمیان به جمعیت معتاد شاغل گیلان که نزدیک به ۷۵% هستند اشاره و افزود: اگر این جمعیت بیکار شود یعنی تعطیلی و نابودی خانواده.

وی جمعیت معتاد خرده فروش را ۸۰% خواند و گفت:از هر جمعیت ۴ نفری ۳ نفر اعتیاد دارند پس نمی توان جهانی عاری از اعتیاد بداشت.

وی در بخشی  دیگر از محورهای سخنرانی تاکید کرد ؛سعی کنیم وابسته باشیم ولی معتاد نباشیم وابسته به ورزش،کتاب،جمعیت همیار و کمک به بچه های سرطانی و غیرو.

دکتر رحیمیان امار معتادان جمعیت دانش آموزی را در آموزش وپرورش خطرناک و نگران کننده خواند و گفت: باید در این زمینه شفاف سازی کنیم.

وی اگاه سازی را در حوزه مواد مخدر بسیار اثر گذارخواند و گفت:سیستم اعتیاد هوشمند است و انواع مواد را در اختیار جوانان قرار می دهد.

رئیس دانشگاه  علمی کاربردی تامین اجتماعی استان گیلانبا اشاره به اینکه امروز آموزش حذف شده و خانواده ها از هم فاصله گرفتن و مشکلات فقط مالی نیست گفت: اگر می خواهیم جامعه تاپ داشته باشیم باید عوارض و مشکلات روحی و روانی  را بشناسیم .

 

ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی نقاط آسیب پذیر

در همایش امروز خاکپور  مسئول موسسه حامیان سلامت شهرستان فومن ضمن تقدیر از حضور مسئولان استانی و شهرستانی در این همایش گفت: همه ی اعضای فعال موسسه حامیان سلامت شهرستان خانمها هستند.

photo_2017-06-28_08-54-25

وی این موسسه را موسسه مردم نهاد خواند و گفت:ما تا امروز هیچ برگه قبض برای دریافت کمک نقدی چاپ نکردیم.

وی از دهیاران خواست تا موضوع را جدی بگیرند و نقاط آسیب پذیر را با ایجاد بانک اطلاعاتی شناسایی و فعالیت خود را در آن نقطه متمرکز کنند.

وی خواستار شد تا با کمک نهادها از جمله نهاد امنیتی ،دادگستری،بهزیستی و شبکه بهداشت و درمان دست در دست هم دهیم تا جامعه ای بدون اعتیاد و اسیب داشته باشیم.

امروز در همایش تاثیر چالش اعتیاد در خانواده و جامعه  به محورهایی چون جوانان و اعتیاد و چالشها ،اعتیاد و مواد صنعتی نو ظهوز،بررسی عوامل خطر زا و زمینه ساز اعتیاد ،تغییر چهره اعتیاد و علل گرایش به مواد صنعتی و محرک های جدید،اهداف و فعالیت های جمعیت همیاران و سلامت روان اجتماعی   پرداخته شد.

در پایان این همایش از طرف موسسه حامیان سلامت شهرستان به پنج نفر از افراد به قید قرعه جوایزی اهداء شد./گزارش:زلیخا صفری راسته کناری

photo_2017-06-28_08-54-08 photo_2017-06-28_08-53-57photo_2017-06-28_08-53-36 photo_2017-06-28_08-54-17