صفیر گیلان/ دکتر محمدرضا نقی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان رازی رشت با حدود ۲۵۰ تخت بیمارستانی برای بیماران دچار عفونت تنفسی از جمله مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده، ضمن اینکه در تمام بیمارستان های استان یک بخشی را برای گروه بیماران مبتلا به عفونت تنفسی اختصاص یافته […]

صفیر گیلان/ دکتر محمدرضا نقی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان رازی رشت با حدود ۲۵۰ تخت بیمارستانی برای بیماران دچار عفونت تنفسی از جمله مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده، ضمن اینکه در تمام بیمارستان های استان یک بخشی را برای گروه بیماران مبتلا به عفونت تنفسی اختصاص یافته است.

پیش از این حدود ۱۵۰ تخت این بیمارستان برای بستری افراد مبتلا به عفونت های تنفسی از جمله مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده بود.

وی با بیان اینکه لوازم حفاظت فردی روزانه در اختیار پرستاران، پزشکان و کادر درمانی قرار می گیرد، اظهار داشت: علیرغم همه محدودیت ها و کم و کاستی ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان حداکثر تلاش خود را به کار گرفته و با حمایت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت روزانه وسایل حفاظت فردی در اختیار پرستاران، پزشکان و کادر درمانی قرار می گیرد.

وی بیان داشت: خدمات رسانی به صورت جامع و رومزه در بیمارستان های گیلان به بیماران عفونت تنفسی از جمله مشکوک به کرونا با برنامه ریزی ها و تلاش های مدافعان سلامت مردم در حال انجام است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان درباره راه اندازی آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا در این استان خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه در شرف راه اندازی است که در اسرع وقت برای تحقق این مهم اقدام می شود.

 

کانون انتشار ویروس کرونا در جامعه است

تنها متخصص بیماری های اپیدمی در گیلان با بیان اینکه کانون انتشار ویروس کرونا و عفونت در جامعه و در اختیار تک تک اعضا است، گفت: تعداد محدودی از افراد در نهایت وارد بیمارستان می شوند، بخش عمده جمعیت در جامعه است، بنابراین همکاری مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا و مقابله با ان اهمیت بسزایی دارد.

وی شستن مرتب دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله یک متری و حضور نیافتن در تجمع ها را از راه های مهم پیشگیری از انتشار ویروس کرونا عنوان و خاطر نشان کرد: فاصله یک متری توصیه سازمان بهداشت جهانی است بنابراین توجه به این مهم توسط مردم حائز اهمیت است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم اضافه کرد: رعایت توصیه های بهداشتی مرتب باید از مردم درخواست شود تا زنجیره انتقال عفونت در جامعه شکسته شود.

نقی پور با بیان اینکه مردم از حضور در تجمع ها حتما خودداری کرده و در ادارات، بانک ها و غیره فاصله یک متری را مورد توجه قرار دهند.

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابند که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند.  بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون،  فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد،  به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

نوشیدن آب بهداشتی، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان توصیه می شود.