به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه گیلان با اشاره به اهمیت سلامت انسان در احکام دینی اظهار کرد: در فقه اسلامی، سلامت انسان هم تراز با مسائل دیگر بیان شده است. وی به توجه دین به ظرافت های بدن انسان اشاره کرد و افزود: اسلام، […]

به گزارش صفیر گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار اعضای انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه گیلان با اشاره به اهمیت سلامت انسان در احکام دینی اظهار کرد: در فقه اسلامی، سلامت انسان هم تراز با مسائل دیگر بیان شده است.

وی به توجه دین به ظرافت های بدن انسان اشاره کرد و افزود: اسلام، آنچه که موجب سلامت انسان شود و تهدید را از بین ببرد، تقویت کرده است.
امام جمعه رشت با بیان اینکه در مرگ مغزی بخش های دیگر بدن انسان سالم است، تصریح کرد: اگر اسلام اجازه پیوند عضو را داده، به منظور ارتقای سلامت جامعه است.
آیت الله فلاحتی، خواستار فرهنگ سازی ترویج اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در جامعه شد و بیان کرد: هنوز در جامعه سنتی برای اهدای عضو مقاومت هایی می شود و این مهم سخت است.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم سلامت خوبی در نوع انسان داشته باشیم باید فرهنگ اهدای عضو در جامعه تقویت شود، گفت: اهدای عضو افراد مرگ مغزی باید با ظرافت فرهنگ سازی شود تا جامعه بتواند پذیرای آن باشد.
نماینده ولی فقیه در گیلان، توجه به مسائل دینی و اخلاقی مردم را مهم دانست و یادآور شد: توجه به سلامت و محیط زیست جامعه باید در اولویت برنامه ها باشد.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه به زیرساخت های زیست محیطی گیلان به ویژه رشت از گذشته بی توجهی شده است، خاطرنشان کرد: پسماند سراوان رشت پدیده بسیار زشتی برای استان محسوب می شود و انتظار داریم دانشگاه ها در این زمینه ورود علمی داشته باشند.
وی، قدمت بعضی از بیمارستان های رشت را مربوط به صد سال گذشته عنوان کرد و افزود: بیمارستان با قدمت صد ساله پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست و مسئولان باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه پیوند کبد در اتاق اجاره ای در شان مردم گیلان نیست، اظهار کرد: در کنار اعضای انجمن پیوند عضو قرار داریم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار می گیریم.
آیت الله فلاحتی، پیوند عضو را در راستای ارتقای سلامت جامعه دانست و بیان کرد: توجه به سلامت مردم برای هر جامعه ای مهم است.
وی با بیان اینکه گیلان در پیوند اعضا عقب ماندگی زیادی ندارد، تصریح کرد: فعالیت های انجام شده کافی نیست و نیاز به تلاش بیشتر دارد.
نماینده ولی فقیه در گیلان، خواستار ارتقای آگاهی جامعه نسبت به بهداشت و سلامت شد و گفت: پیشگیری بسیار مهم تر از درمان است و فعالیت ها در این زمینه باید مضاعف باشد.
آیت الله فلاحتی با اشاره به وجود ضعف در امر پیشگیری، اظهار کرد: فرهنگ سازی و پیشگیری باید از مهد کودک ها و پیش دبستانی آغاز شود.
بهبود وضعیت بیمارستان های گیلان نیازمند همت همگانی است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در دیدار مذکور به نبود زیرساخت های لازم در زمینه بیمارستانی در استان اشاره کرد و گفت: تمام عقب ماندگی ها را به دلیل بی توجهی مسئولان نمی دانم بلکه نبود پیگیری از طرف برخی مدیران است.
ارسلان سالاری به بدهی حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشاره کرد و افزود: پرستاران و پزشکان کارانه دو سال گذشته خود را دریافت نکردند و وضعیت علوم پزشکی گیلان بحرانی است.
وی با بیان اینکه وضعیت بیمارستان های گیلان در شان مردم این استان نیست، تصریح کرد: بهبود وضعیت کنونی نیازمند همت همگانی است.
اهدای عضو بیماران مرگ مغزی نیازمند فرهنگ سازی است
رئیس بیمارستان رازی رشت نیز در دیدار مذکور با اشاره به تشکیل انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه گیلان در سال گذشته اظهار کرد: انجمن مذکور در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو و آموزش تشکیل شده است.
سیامک ریماز، اهدای عضو را نیازمند فرهنگ سازی دانست و بیان کرد: بدون فرهنگ سازی اهدای عضو در جامعه کم رنگ می شود
عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه گیلان از راه اندازی ساختمان جامع پیوند عضو در بیمارستان رازی رشت خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم مانند استان های دیگر که در زمینه اهدای عضو پیشرو هستند، حرکت کنیم.