به گزارش صفیر گیلان، مهندس درجانی با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان، موثرترین راه جلوگیری از شیوع آن را با توجه به نظرات متخصصان اهل فن، حضور نیافتن در اجتماعات و جلوگیری از ایاب و ذهاب غیر ضروری عنوان کرد و گفت: توجه بیشتر به کشت مکانیزه برنج می تواند موجب کاهش هزینه […]

به گزارش صفیر گیلان، مهندس درجانی با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان، موثرترین راه جلوگیری از شیوع آن را با توجه به نظرات متخصصان اهل فن، حضور نیافتن در اجتماعات و جلوگیری از ایاب و ذهاب غیر ضروری عنوان کرد و گفت: توجه بیشتر به کشت مکانیزه برنج می تواند موجب کاهش هزینه تولید، استفاده نکردن از کارگرهای نشاکار و افزایش ایمنی و سرعت در انجام کار و خروج هر چه سریع تر از مزرعه شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از کشاورزان خواست تا کارگران متفرقه و غیر بومی نشاکار را در کشت و کار برنج بکار نگیرند و افزود: برنجکاران از اعضای خانوار خود در امر کشت و کار برنج بخصوص در مرحله نشاکاری استفاده کنند و فاصله ایمنی توسط کارگران نشاکار رعایت شود.

وی با توجه به ضرورت عدم تبادل کارگر از استانها یا حتی شهرستانها و روستاهای همجوار و توجه به احداث خزانه در چند نوبت طبق تقویم زراعی اعلام شده به جهاد کشاورزی شهرستانها، تصریح کرد: بدلیل عدم ورود کارگر در پیک نشاکاری، با طولانی کردن دوره نشاکاری از ورود کارگران غیر بومی امکان استفاده از کارگران  محلی و بومی فراهم شود.

مهندس درجانی اظهار کرد: دهیاران و شوراهای اسلامی نیز می بایست بنگاه های کارگری را برای انجام عملیات کشت و کار برنج در سطح روستاها حذف کنند و از ظرفیت بانک های نشاء در سطح روستا استفاده شود‌.

وی ادامه داد: برنجکاران با مالکیت بالا نیز، خزانه گیری خود را متناسب با شرایط جاری به چند مرحله تقسیم کنند تا در زمان نشاء با مشکل کارگر مواجه نشوند.

مهندس درجانی با اشاره به اینکه ضد عفونی روزانه تراکتور و سایر ماشین های کشاورزی، پس از اتمام کار روزانه با استفاده از محلول ضد عفونی کننده با ترکیب ۱ به ۹ آب و محلول سفید کننده وایتکس (یک لیوان وایتکس + ۹ لیوان آب سرد) ترجیحا” با استفاده از سمپاش انجام شود اضافه کرد: کشاورزان قبل از شروع کار با انجام تعمیرات و سرویس های مورد نیاز و ضروری از جمله تعویض روغن موتور و سایر روانکارها در هانگار، از آماده بکار بودن ماشین آلات اطمینان حاصل کرده تا حتی الامکان از انجام آنها در سر مزرعه خودداری شود.

وی گفت: بعد از هر مرحله از انجام سرویس و نگهداری ماشین آلات، شستشوی دست ها با آب و صابون تاکید می شود و استفاده از دستکش کار یا دستکش مناسب دیگر برای کار با ماشین آلات کشاورزی و یا تنظیمات ادوات نیز ضروری است.

مهندس درجانی بیان کرد: کشاورزان بلافاصله پس از پایان کار روزانه نسبت به پر کردن مخزن سوخت ماشین آلات اقدام کنند چون انجام ندادن این کار موجب تشکیل شبنم در فضای خالی باک و تجیمع آب در باک سوخت در هنگام خنک شدن هوا در شب و خرابی سیستم سوخت رسانی می شود.

وی افزود: همچنین کشاورزان از به تاخیر انداختن انجام عملیات آماده سازی مزارع شالیکاری خودداری کرده و انجام فعالیت ها را به روزهای آخر موکول نکنند.

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان