به گزارش صفیر گیلان؛حبیب جهانساز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت در اردیبهشت ماه سال جاری  تا روزگذشته (بیست و نهم مهرماه ) ۱۲۶هزار و ۴۹۱ تن برگ سبز به ارزش سه هزار و ۴۲۸ میلیارد و سه میلیون  ریال از چایکاران شمال کشور خریداری شده است  که  این میزان برگ سبز […]

به گزارش صفیر گیلان؛حبیب جهانساز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت در اردیبهشت ماه سال جاری  تا روزگذشته (بیست و نهم مهرماه ) ۱۲۶هزار و ۴۹۱ تن برگ سبز به ارزش سه هزار و ۴۲۸ میلیارد و سه میلیون  ریال از چایکاران شمال کشور خریداری شده است  که  این میزان برگ سبز تحویلی به کارخانه های چایسازی ۱۱درصد نسبت به فصل زراعی سال گذشته افزایش نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان برگ سبز برداشت شده ۵۷هزار و ۱۹۸ تن معادل ۴۵ و ۲۲صدم درصد برگ سبز درجه یک و ۶۹ هزار و ۲۹۳ تن معادل ۵۴و۷۸ صدم درصد برگ سبز درجه دو  بوده است.

وی یادآورشد: تاکنون دوهزار و ۶۸۵میلیارد و ۹۸۲میلیون ریال معادل ۷۸ و چهاردهم درصد از مطالبات چایکاران به آنان  پرداخت شده است.

رییس سازمان چای کشور گفت: از برگ سبز تحویل شده چایکاران به واحدهای چایسازی در سال جاری ۲۸ هزار و ۴۶۰ تن چای خشک کیفی تولید و  استحصال شده است.

جهانساز ادامه داد:نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال جاری بابت هر کیلوگرم برگ سبز درجه یک از ۳۲ هزار و ۷۵۰ ریال قیمت اولیه  اوایل سال،  به ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو از ۱۸ هزار و ۴۹۲ ریال به ۲۲ هزار ریال افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: امروز آخرین روز خرید تضمینی برگ سبز چای است  اما  چایکاران در صورت داشتن برگ سبز می توانند با قیمت توافقی  نسبت به تحویل و فروش  آن  به واحدهای چایسازی اقدام کنند.

در دو استان گیلان و مازندران بین ۲۵ تا ۲۷هزار هکتار باغ چای وجود دارد . حدود ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان قرار دارند.

برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می شود.

لاهیجان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای و پژوهشکده چای کشور در این شهرستان قرار دارند.