‌ به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن/زلیخا صفری؛کاشت درختان چنار در خیابانهای فومن در دهه ‪ ۴۰‬توسط شهردار وقت بنام جهانگیری آغاز شد و پس از آن توسط شهردار بعدی “ نصرت الله فرهی” دراواخر دهه ‪ ۴۰‬و اوایل دهه ‪ ۵۰‬ادامه یافت و در ابتکاری نوین و به یاد ماندنی در تکمیل اقدام […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان از فومن/زلیخا صفری؛کاشت درختان چنار در خیابانهای فومن در دهه ‪ ۴۰‬توسط شهردار وقت بنام جهانگیری آغاز شد و پس از آن توسط شهردار بعدی “ نصرت الله فرهی” دراواخر دهه ‪ ۴۰‬و اوایل دهه ‪ ۵۰‬ادامه یافت و در ابتکاری نوین و به یاد ماندنی در تکمیل اقدام شهردار قبلی این کار عملی و در سراسر شهرستان بخصوص در ورودی فومن گسترش یافت.

این درختان  بعدها جزئی از سمبل این شهر درآمد و بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح به دلیل ارزش و اهمیت آن باید به عنوان یک الگو در تمام شهرهای گیلان و مازندران اجرا شود.

حدود سه هزار اصله درخت چنار در مسیر فومن به رشت تا سه راه دهستان “رودپیش ” دیدگاه هر مسافر و گردشگری را نوازش می‌کنند و به عنوان جاذبه گردشگری شهر تاریخی فومن محسوب می‌شوند.

سایه گستری این درختان مانع تابش نور خورشید به سطح جاده شده و خنکای مطبوعی در مسیر ایجاد می‌کنند و چشم انداز بسیار زیبا و فرحبخشی پیش روی شهروندان و گردشگران می‌گذارد وجود این درختان تحسین هر رهگذری را نسبت به بانیان آن بر می‌انگیزد.

حال با وجود اینکه شهرستان فومن در ۲۷ کیلومتری مرکز گیلان قرار دارد و به دلیل وجود مناطق تاریخی و پیشینه خود هر ساله مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می‌گیرد و در محور ورودی این شهر وجود انبوه درختان چنار چشم هر مسافر و گردشگری را می‌نوازد و از سایه سار آن لذت می‌برند اما به نظر می‌رسد نگهداری از این درختان بلند چنار در سر فصل کاری و مدیریتی هیچ مسئول فومنی قرار ندارد و تنها به بودن این درختان اکتفا می‌کنند.

حال اینکه اخیرا  بالغ بر ۲۰۰ اصله درختان چنار محور فومن به بازار جمعه و بالعکس مورد هجوم آفت قوی “پروانه سفید اشجار”  قرار گرفته‌اند و با زردی و ریزش برگ و خشکی مواجه شده‌اند و این روند در حال طغیان است و آسیب ناشی از آفت‌زدگی بیشتر درختان چنار به صورت جدی مشاهده می‌شود و اگر این آفت در زمان لازم و به طریق درست مورد مبارزه و کنترل قرار نگیرد شاهد از بین رفتن درختان بلند قامت چنار خواهیم بود.

آسیب ناشی از حمله پروانه سفید اشجار به حدی است که زردی برگ و خشکی درختان آفت زده در جاده مذکور به وضوح دیده می‌شوند و حتی مسافران زیادی در مسیرتوقف می کنند و از نزدیک برای  مرگ  درختان چنار اهی از ته دلشان برمی خیزد و اما  از طرف دیگر  دستگاه‌های ذی‌ربط هیچ اقدامی برای جلوگیری از گسترش و بهبود وضعیت درختان چنار صورت نگرفته است.

طبق نظر کارشناسان راه مبارزه با این آفت  با انجام دو روش کنترل مکانیکی و شیمیایی است که  در روش مکانیکی قطع سرشاخه‌های آلوده که آفت در آن به صورت مجتمع در انتهای شاخه‌ها به حالت توری واقع بوده و بدون این لانه‌های توری شکل لارو آفت به تعداد ۴۰۰ تا ۵۰۰ لارو موجود است که توصیه می‌شود این سرشاخه‌ها پس از قطع سوزانده و یا دفن شوند.

البته کارشناسان معتقدند روش مکانیکی تا سن ۴ از مراحل رشد آفت قابل اجرا است و اگر از سن ۴ عبور کند باید با روش شیمیایی که همان بهره‌گیری از سم و دیمی‌لین است می‌توان برای مبارزه با آن استفاده کرد.

کارشناسان  روش بیولوژیکی با استفاده از ترکیب باسیلوسی را نیز در کنترل آفت پروانه سفید اشجار به صورت موثر و بنیادی قابل اجرا دانست.

  و امروز این آفت در مرحله طغیان قرار گرفته است و ما به عنوان خبرنگار از تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای مبارزه با این آفت و نجات درختان چنار کمک می‌خواهیم تا برای بازگرداندن این درختان به حیات طبیعی و سرسبزی آنها اقدام کنند و از گسترش نابودی این درختان جلوگیری شود.

 

همچنین باید درباره مدیریت نداشتن حفظ و نگهداری درختان چنار که در سالهای گذشته به علت  اجرای طرح تقاطع غیر همسطح جاده سراوان فومن به رشت نیز باید بگویم که در سال ۸۲ طی مکاتبه‌ای از سوی اداره کل راه و ترابری استان گیلان به شهرداری فومن مبنی بر اخذ مجوز قطع درختان آغاز شد و در همان سال این اداره کل با ارسال نقشه مشخص کرد که ‪ ۲۰۵‬اصله درخت باید در این مسیر قطع شوند آغازشد که با مداخله رییس شورای شهر فومن جلوی قطع این درختان گرفته شد.

قطع این درختان با موافقت استانداری ، اداره کل راه و ترابری و حوزه نظارت و کنترل طرح‌های استان گیلان مبنی بر قطع درختان جهت ایجاد تقاطع غیرهمسطح فومن انجام شد زیرا  جاده سراوان به فومن طرحی ملی بود

 آتش زدن درختان چنار بلوار ورودی شهر فومن

البته در روز های اخیر  تعدادی از اهالی روستاهای بخش مرکزی  و حاشیه بلوار دارای مکان‌های تجاری و مغازه هستند‌که اقدام به آتش زدن عمدی درختان چنار بلوار وروی شهرفومن در روستاهای فوق کردند در گفتگو با ما بیان کردند.

و اما در  زمانه تهیه عکس از این صحنه  و مرگ درختان چنار فومن برخی مردم منطقه خطاب به بنده گفتند چرا ما را محکوم می کنند مگر ما حق زندگی نداریم  این آفت به محوطه ما رسیده و ما مجبور به آتش زدن هستیم وگرنه برخی افراد در حاشیه  این بلوار خود روزی از این درختان محافظت نمودند تا چنین سر به فلک کشید و تنومند شد امروز مجبور به آتش زدن درختان می شوند.

این اهالی سخت از مسئولان گله داشتند  و می گفتند این آفت خطرناک است  و  سلامت و بهداشت ما را تهدید می کند و ما از لحاظ روحی نیز با دیدن این  چنین صحنه ای و خشک شدن درختان آزرده می شویم و درختانی را که مردم این  منطقه خود بزرگ کردند بخاطر  آسیبی که  دارد به آتش میکشند.

شایان ذکر است که در اطراف این بلوار می توان مزارع زیبای شالیزاری را دید و به مردم منطقه که سخت در تلاشند حق داد زیرا این آفت به

هر حال نوعی آفت است و اسیب زاست.

مردم  منطقه اطراف تونل سبز فومن از  استاندار گیلان و مسئولان استانی و کارشناسان خواستند تا از مرگ چنارها با این وضعیت فجیع جلوگیری کنند  زیرا این صحنه در روان مردم و مسافران و گردشگران تاثیر دارد.

عکس؛زلیخا صفری راسته کناری

photo_2017-08-20_04-53-14 photo_2017-08-20_04-52-42

photo_2017-08-20_04-52-21 photo_2017-08-20_04-53-10

photo_2017-08-20_04-53-14 photo_2017-08-20_04-52-42

photo_2017-08-20_04-52-59 photo_2017-08-20_04-52-36

photo_2017-08-20_04-52-25 photo_2017-08-20_04-52-14