به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛در جریان سفر  روحانی به گیلان و حضور خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست کشور  در شهرستان فومن در افتتاح ساختمان اداری محیط زیست شهرستان فومن و حضور در جمع مسئولان و مدیران صورت گرفت. انباشت زباله ها در رودخانه های داخل شهری گیلان خانم ابتکار در […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان؛در جریان سفر  روحانی به گیلان و حضور خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست کشور  در شهرستان فومن در افتتاح ساختمان اداری محیط زیست شهرستان فومن و حضور در جمع مسئولان و مدیران صورت گرفت.

انباشت زباله ها در رودخانه های داخل شهری گیلان

خانم ابتکار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صفیر گیلان و پاسخ به سوالات خبرنگار در مورد انباشت زباله در رودخانه های استان گفت:دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمایت لازم از طرح مدیریت پسماند مصوبه هایی داشته است.

خانم ابتکار با اشاره به اینکه مصوبات این سازمان در چارت کاملی اورده  شده گفت:در این چارت برای کمک به مدیریت پسماند حمایتها و تسهیلات و سیاستها که در واقع کمک به مدیریت پسماند است اورده شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور به فن آوری های نوین و رویکردهای جدید که در حمایت از پسماند طراحی شده اشاره و افزود: پسماند در این فن آوری اقتصادی و علمی دیده شده است.

وی بازیافت را عنصر مهم در اقتصاد کشور ها خواند و گفت: امروزه بر پسماند مدیریت کامل  می شود و با اجرای آموزش  در پسماند و تفکیک از مبدا می توان به استفاده مجدد از پلاستیک و کاغذ دست یافت.

وی تبدیل پسماند آلی را به کمپوست و استفاده مجدد به عنوان کود،خاک و.. از مهمترین راهکارها خواند و گفت:با مدیریت پسماند و حل مشکلات این حوضه می توان ایجاد اشتغال نمود زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی  و محیط زیستی دارد.

خانم ابتکار به استانهای شمالی اشاره و افزود؛در این استانها شوراها و شهرداران باید دقت بیشتری کرده و نباید اعتبارات را در جایی دیگر توزیع و وقتی به پسماند می رسند بگویند اعتبار نداریم .

وی به حمایت دولت به ویژه به استانهای شمالی اشاره و افزود:ما در دولت به خواص گیلان و مازندران توجه و نشستی با دکتر نوبخت خواهیم داشت تا تدابیری برای پسماند این استانها داشته باشیم.

وی تاکید کرد؛شهرداران و شوراها پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و اسیب های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگلها و محیط شهری  و رودخانه ها  و منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد؛تمام تلاش خود را داشته باشیم تا پسماند  را به حداقل برسانیم و سامان دهی داشته زیرا استان گیلان گردشگری و گردشگر پذیر است و اگر ما و شماها دقت نکنیم در آینده  نه برای خود و نه برای آیندگان و نه گردشگر منابعی نخواهیم داشت.

انباشت زباله در مناطق گردشگری ماسوله و قلعه رودخان به دست گردشگران

معصومه ابتکار به سوال خبرنگار صفیر گیلان که گفت کاش  مناطق گردشگری ماسوله و قلعه رودخان را از نزدیک می دیدید ؟گفت:این مناطق زیباترین مناطق گیلان با بیشترین حضور گردشگر و مسافر است و برای این مناطق راهکار هست چون مسافر پذیر است شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه های مربوط به این موضوع پسماند و جمع اوری آن ایجاد شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تاکید کرد؛ هزینه های مربوط به هر فعالیت باید در خود آن فعالیت دیده شود و شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری کسب کنند .

وی افزود؛ ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا این شهر را در سطح ملی حمایت کنیم و پیگیر موضوع پسماند در این شهرستان گردشگری هستیم.

حمایت دولت از محیط بانان که حافظان طبیعت هستند الزامی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سومین سوال در مورد حمایت این سازمان از محیط بانان گفت:

این لایحه در دستور کار  مجلس قرار گرفت  و دولت کار خودش را انجام و مصوب کرد و لایحه خوبی است.

وی افزود؛علاوه بر دو تا سه کار مهم که در سال گذشته برای محیط بانان انجام شده ما افزایش سطح سختی کار را داشتیم که به محیط بانان الان پرداخت می شود .

ابتکار از حق کارشناسی  و مشاغل تخصصی که برای محیط بانان در نظر گرفته شده خبر داد و گفت:دوره های آموزش برای محیط بانان با جدیت  اجرایی و دولت حمایتهای خود و مواظبت ها را با نظارت قوه قضایه ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد؛ همه ی تلاش خود را خواهم کرد تا محیط بانان که حافظان طبیعت هستند امنیت شغلی و حقوقی انها حفظ شود.

تهیه گزارش ؛زلیخا صفری راسته کناری