اختصاصی/صفیر گیلان؛جَنگ یا نبرد به درگیری سازمان‌یافته، مسلّحانه و غالباً طولانی‌مدتی گفته می‌شود که بین دولت‌ها، ملت‌ها یا گروه‌های دیگر انجام شده و با خشونت شدید، گسیختگی اجتماعی و تلفات جانی و مالی زیاد همراه است. از آن‌جا که جنگ یک درگیری مسلحانهٔ واقعی، ارادی و گسترده بین جوامع سیاسی است می‌توان آن را نوعی خشونت سیاسی تلقی کرد. هرچند برخی از پژوهشگران، جنگ […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛جَنگ یا نبرد به درگیری سازمان‌یافته، مسلّحانه و غالباً طولانی‌مدتی گفته می‌شود که بین دولت‌ها، ملت‌ها یا گروه‌های دیگر انجام شده و با خشونت شدید، گسیختگی اجتماعی و تلفات جانی و مالی زیاد همراه است. از آن‌جا که جنگ یک درگیری مسلحانهٔ واقعی، ارادی و گسترده بین جوامع سیاسی است می‌توان آن را نوعی خشونت سیاسی تلقی کرد.

هرچند برخی از پژوهشگران، جنگ را غیرقابل اجتناب و جزء جدایی‌ناپذیر فرهنگ انسانی می‌دانند اما دیگران بر این باورند که جنگ تنها در شرایط اجتماعی فرهنگی یا زیست‌محیطی خاص گریزناپذیر است.

فناوری‌ها و پتانسیل‌های جنگ که با سرعت زیاد رشد می‌کنند را می‌توان به شکل یک زنجیره تاریخی فرض کرد. در ابتدای این زنجیره جنگ‌های قبیله‌ای دوران پارینه‌سنگی قرار دارد. در آن جنگ‌ها سلاح غالب سنگ و چماق بود و در نتیجه تلفات جانی کمی به دنبال داشت. در سوی دیگر این زنجیره جنگ اتمی قرار دارد؛ جنگی که می‌تواند انقراض نسل بشر را به همراه داشته باشد.

جنگجهانی اول؛ رویدادی مرگبار و ویرانگر

صد سال از پایان جنگ جهانی اول می‌گذرد. این جنگ یکی از رویدادهای تاثیرگذار قرن بیستم بود که قربانیان پرشمار گرفت و ویرانی‌های گسترده بر جای گذاشت. در نتیجه‌ی این جنگ سه انقلاب روی داد و چهار امپراتوری فروپاشیدند.

جنگ جهانی اول (که با نام‌های جنگ بزرگ و جنگ برای پایان همهٔ جنگ‌ها نیز شناخته می‌شود) جنگی جهانی بود  و در پی آن، بدون زمینهٔ جدی کشمکش، سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز شدند و مناطق زیادی از جهان درگیر جنگ گشتند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ بی‌سابقه بود. در این جنگ برای نخستین بار از سلاححهای شیمیایی استفاده شد و به گونه‌ای انبوه مناطق غیرنظامی بمباران هوایی شدند و نیز برای نخستین بار در این سده کشتار غیرنظامیان در ابعادی گسترده رخ داد.

اما جنگ جهانی دوم و مرگ آورترین جنگها

دومین جنگ جهانی بودبیشتر کشورهای جهان از جمله قدرت‌های بزرگ در این جنگ شرکت کردند و کم‌کم در قالب دو اتحاد نظامی در برابر هم قرار گرفتند: بیشتر شرکت کنندگان در این جنگ تمام قدرت اقتصادی، صنعتی و توانایی‌های علمی شان را در جهت پشتیبانی نظامی بسیج کردند تا جایی که مرز هزینه از نیروی نظامی و غیرنظامی نامشخص بود. برآورد کشته‌های جنگ جهانی دوم میان ۷۰ تا ۸۵ میلیون انسان است که آن را به مرگ آورترین نبرد در تاریخ زندگی انسان تبدیل می‌کند. بیشتر کشته‌ها از غیرنظامیان شوروی و چین بود همچنین کشته‌های ناشی از نسل‌کشی هولوکاست، بمباران استراتژیک و درگذشتگان در اثر گرسنگی شدید و بیماری و دست آخر کشته شدگان در اثر جنگ‌افزار هسته‌ای در آمار خسارت انسانی جنگ جهانی دوم شمرده می‌شوند و….

کرونا

 

شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم و مقامات جهان را نگران کرده استترس مردم جهان از شیوع بیماری کرونا به حدی رسیده است که برخی آن را در طول تاریخ دنیا کم سابقه می دانند.

امروز برخی کارشناسان حوزه میکروب شناسی و بیولوژیک اعتقاد دارندکه کشوری مثل آمریکا که سابقه اقدامات تروریستی میکروبی و بیولوژیک را در کارنامه خود دارد، ممکن است در این جنگ سهمی داشته باشد.

شاید رژیم آمریکا هرجا که توانایی رویارویی مستقیم با طرف مقابل را نداشته باشد، دست به ترور می‌زند،‌ یک نمونه تازه از رفتار غیر قانونی و تروریستی آمریکا، ترور سردار شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس بود که در یک عملیات تروریستی در بغداد، سردار دلاور ایران اسلامی را به شهادت رساند.

در ماهیت تروریست بودن رژیم ایالات متحده هیچ تردیدی وجود ندارد. ترورهای ترکیبی در دستور کار سازمان‌های تروریستی این رژیم گنجانده شده و هر جا که نیاز باشد عمل می‌کند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که نوع جنگ‌هایی که آمریکایی‌ها در دنیا به راه می‌انداختند تغییر کرده و از جنگ سخت به جنگ‌های ظاهراً نرم تغییر ماهیت داده اما نتیجه جنگ‌های ترکیبی آمریکا در دنیا همان کشتار و جنایتی است که از جنگ سخت حاصل می‌شود.

اگر تا پیش از این آمریکایی‌ها برای رسیدن به اهداف خود در منطقه‌ و کشوری جنگ راه می‌انداختند، اکنون با هزینه کمتر برای خود و هزینه بالا برای کشور و جامعه هدف، جنگ‌هایی را تدارک دیده‌اند که به آنها جنگ میکروبی و بیولوژیکی گفته می‌شود.

شیوع ویروس در این کشورها زنگ خطری است که نشان می‌دهد این ویروس خیلی فعال است و مهارسازی آن کارساز نبوده است. یعنی بدون آنکه بدانیم همانند جرقه‌‌هایی است که می‌تواند همه جا را به آتش بکشد.»

مسأله مهم‌تر از مسأله ویروس کرونا، ویروس ترس و اضطراب و تردید و بی‌اعتمادی در میان مردم است، این ویروس بدتر از آن ویروس است و نباید در مردم تردید و وحشت و اضطراب ایجاد کنیم بلکه این هم ویروسی است.

یک شهروند رشتی در این باره می گوید چه خبر است؟ مردم از ترس قحطی همه فروشگاه‌ها را خالی کردند. حتی زمان جنگهای جهانی  هم شاید مردم چنین نگرانی و وحشتی رابه خود ندیده بودند و چنین ذخیره سازی نمیکردند.

شهروندی می گوید ترس همه جا را فرا گرفته و مردم بیش از اینکه از کرونا ویروس بترسند از استرس از بین می روند زیرا مراکز درمانی به علت مشکلات و کمبودها و نداشتن پرسنل و پزشکان متخصص  پاسخگوی نیاز نیست و این وحشت ایجاد کرده است.

دیگری می گوید؛ نمی دانم در شهرهای دیگر کشورم چه خبر است فقط می دانم  که می شد با مدیریت حداقل امکانات اولیه مثل ماسک و ضد عفونی کننده ها را تدارک و امروز در اختیار مردم می گذاشتند زیرا مردم ما مردمان خوبی هستند و نشان دادند که همیشه از کشور در سخت ترین شرایط حمایت کردند و دادن فرزندان عزیزشان در جنگ نشانه بارز گذشت ملت ایران است.

 مردی با اضطراب می گوید همه جا دنبال دستکش رفته ام و در تمام مراکز با کاغذ بر چسب نداریم و یا موجود نیست را می بینم و این نشانه ضعف مدیریت هاست .

آن دیگری ناراحت و بسیار عصبی می گوید کاش مردم خود مدیریت کنند و به فکر هم نوع و نگرانی دیگران باشند و اگر وسایل را نیاز ندارند و فقط می خواهند ذخیره کنند حداقل در اختیار خانواده گرفتار که درگیر بیمارستان است بگذارند.

یک تحلیل گر سیاسی درگفتگو با ما می گوید،جنگ عراق با ایران که در ایران با نام جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

وی می گوید جنگ ایران و عراق از لحاظ استراتژیک یکی از مهم‌ترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود، که منافع تقریباً همه کشورهای جهان را بدون استثنا تهدید کرد و تأثیر مستقیم آن بر کشورهایی وارد شد که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند.

وی افزود:در طول جنگ ثابت شد که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند و هر دو را با زخم‌هایی عمیق و طولانی رها کنند

این تحلیل گر سیاسی و آزموده دوران هشت سال دفاع مقدس می گوید ؛طبق اعلام «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس»  پنج میلیون ایرانی در جنگ شرکت داشتند که ۱۹۰ هزار نفر کشته و ۶۷۲ هزار نفر زخمی شدند.

وی  دفاع مقدس را دوره ای بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ ایران زمین می خواند و می گوید جنگ هشت ساله منشا تحولات عظیم اجتماعی، فرهنگی و نظامی در کشورمان شد و تجارب ارزنده این دوره هشت ساله، به عنوان پشتوانه ای مستحکم، راهگشای کشور در عبور از مشکلات و گذرگاههای سخت در دهه های بعدی شد.

این تحلیل گر سیاسی یکی از تجارب گرانسنگ دوران دفاع مقدس،را نقش مردم در کمک به حل مشکلات کشور و عبور از بحرانها  خواند و گفت: در آن دوره بسیج مردمی نه فقط در بعد نظامی و تدافعی که در بخش پشتیبانی از جبهه ها هم به کمک آمد و نقشی انکار ناپذیر در برهم زدن معادلات جنگی دشمنان ایفا کرد.

در آن جنگ  دشمنان با سد مستحکمی به نام ملت روبرو شدند که به هیچ دشمن و بدخواهی اجازه دست درازی به خاک ایران عزیز را نمی داد.

وی افزود:آن روزها نام و نان و مقام؛ بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود غیرت و شجاعت و حضور بود. خاکریزها بوی خون مردانی می داد که سر به سر تن به شهادت می دادند اما خاک میهن را از دستبرد دشمن حفظ میکردند .

وی به تشکیل “ستادهای مردمی حمایت از جبهه ها” که اولین اقدام و در واقع بزرگترین کار مردم در اغاز جنگ تحمیلی بوداشاره و اظهار کرد؛تشکیل مراکز مردمی برای حمایت از رزمندگان در جبهه حمایتی که حتی ستادهای رسمی و دولتی، در مقابل آن کم آورده بودندو مردم فعال در این ستادها به عنوان آتش به اختیارهای آن زمان بودند.

باید بگویم طبق نظر این فعال سیاسی خط امدادرسانی بزرگی که در دوران دفاع مقدس در کشور تشکیل شده بود که خود نیز به چشم دیدم  تنها در شهرها به چشم نمی خورد بلکه روستاهای دورافتاده و حتی عشایر با تمام وجود پای کار بودند تا مبادا کمبودی احساس شود.

ستادهای مردمی دوران جنگ می تواند این روزها هم یاری گر کشور در عرصه های سخت و بحرانی مقابله با ویروس کرونا براید و گره های بسیاری را باز کند.

 با قاطعیت میتوان گفت حفظ ایران اسلامی، هنوز هم تا حد زیادی مرهون دوران دفاع مقدس  و مردمانی است که از جان و زندگی خود گذشتند و امروز نیاز است تا دولت مردان خود نیز به دور از  نام و نان و مقام در حمایت از مردم برآیند و با توجه به اینکه امروز بر عکس دوران جنگ که دولت در جنگ امکانات و سلاح نظامی نداشت بلکه پشتوانه مردمی را داشت امروز مردم ما بخاطر اقتصاد ضعیف توان خرید لوازم و تجهیزات درمان این ویروس نو ظهور و ناخواسته را ندارند و نیاز است دولت و ارگانها و نهادها بسته حمایتی مقابله با کرونا ویروس را دلی و بدون بهاء و قیمت به مردم گرفتار برسانند.

تهیه و تنطیم؛زلیخا صفری راسته کناری