صفیر گیلان؛کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر نیرو و هیأت همراه تشکیل گردید اظهار داشت:۱۴ سد در استان گیلان در حال اجرا است که ۴ سد آن از جمله سدهای بزرگ به شمار می آید و ۱۰ سد دیگر به عنوان سدهای […]

 

صفیر گیلان؛کاظم لطفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در جلسه شورای اداری استان که با حضور وزیر نیرو و هیأت همراه تشکیل گردید اظهار داشت:۱۴ سد در استان گیلان در حال اجرا است که ۴ سد آن از جمله سدهای بزرگ به شمار می آید و ۱۰ سد دیگر به عنوان سدهای لاستیکی سدهای کوچک است. 

 وی ادامه داد سدهای پلرود با ۶۰ درصد ، شفارود ۴۰ درصد و دیورش با ۲۰ درصد در دست اجرا است و تا پایان سال ۹۷ ده سد لاستیکی آبگیری و بهره برداری خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال ۹۹ تمامی سده ها آبگیری و مورد بهربرداری قرار گیرند.

وی ادامه داد اولین سدی که به صورت فاینانس خارجی در حال انجام است سد شفارود است و اولین سدی که از فاینانس داخلی استفاده شده سد لاسک خواهد بود که البته آخرین سد بزرگ ما خواهد بود.

وی افزود با انجام تمام این پروژها استان گیلان اولین استانی خواهد بود  در کشور و حتی دنیا که ۹۰ درصد آب شرب خود را از آب های سطحی و آبهای پشت سد تأمین خواهد کرد.

دکتر سروش معاون آب و آبفای وزارت نیرو اظهار کرد ۱۳ سد جدای از سدهای لاستیکی در دست مطالعه است تا بتوانیم  این منابع آبی که خدادای است و با هیچ استان دیگر مشترک نیست و از مواهب الهی است که از بالادست در استان سرچشمه گرفته و به دریای خزر می ریزد

 وی ادامه داد در تمامی مطالعات و پروژه های در دست اقدام حق آبه ی دریای خزر و تالاب انزلی دیده شده و مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

دکتر سروش افزود اگر تمام رودخانه هایی که به دریا می ریزند و آب شرین را به آب شور تبدیل می کنند را مدیریت کنیم که با این کار  ۱ میلیاردو ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین خواهیم داشت که دیگر هیچ نگرانی بابت آب شرب ، آب کشاورزی و آب مورد نیاز برای تالاب نخواهیم داشت.