صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ از روز اول که با کرونا مواجه شدیم، همه دستگاه‌هایی که وظیفه پشتیبانی از نظام سلامت را داشتند، به میدان آمدند. کرونا بیماری بسیار خطرناکی است که ابعاد پنهان آن بسیار بیشتر از ابعاد شفاف آن است. نیرو‌های مسلح به دستور مقام معظم رهبری پای کار آمدند و تمام قد تمام تجهیزات […]

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ از روز اول که با کرونا مواجه شدیم، همه دستگاه‌هایی که وظیفه پشتیبانی از نظام سلامت را داشتند، به میدان آمدند. کرونا بیماری بسیار خطرناکی است که ابعاد پنهان آن بسیار بیشتر از ابعاد شفاف آن است.

نیرو‌های مسلح به دستور مقام معظم رهبری پای کار آمدند و تمام قد تمام تجهیزات لجستیک پزشکی را در اختیار نظام سلامت قرار دادند.

سازمان‌های مردم نهاد و نیرو‌های جهادی هر یک نقشی کم نظیر را در مقابله با این بیماری ایفا کردند، ویروس کرونا تمام جامعه و تمام جغرافیا را هدف قرار داده و این بسیار خطرناک بوده که هنوز ابعاد پنهان آن بیش از ابعاد روشن شده آن است، طبق گزارشی که برخی سازمانها و رسانه ها ارائه کردند نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان در این شرایط اقتصادی برای کمک به بیمارستان ها، از تهیه مواد ضدعفونی کننده گرفته تا خرید تجهیزات مورد نیاز تامین شد که این روحیه ملت ایران را نشان می‌دهد و ستودنی است.

اما در روز پزشک و آغازین روز از هفته دولت آیین بهره‌برداری از درمانگاه شبانه‌روزی شهر ماکلوان(شهدای هوانیروز ماکلوان) و ۱۰ واحد مسکن محرومین و همچنین آغاز عملیات اجرایی آب‌رسانی به روستای آبرود و بازسازی بیمارستان امام حسن مجتبی شهرستان فومن که با هزینه پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در راستای اجرای طرح محرومیت‌زدائی نیرویی محوری زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرمانده نزاجا و مسئولان استان  در امراکز بهداشت و درمانی برگزار و دریکی از هتل‌های بخش سردار جنگل شهرستان فومن به شکل تجمیعی  برگزار شد.

در این ویژه مراسم که علاوه بر مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی حضور داشتند رعایت پورتکل بهداشتی در آشفته بازار کزونایی از دست همه در رفت حتی مسئولان بهداشت و درمان چرا که در این هتل ۵ ستاره خوردن صبحانه لاکچری بدون شستن دستها آغاز شد و بعد از اتمام همایش و سخنرانی ها و تجلیل ها  به یک نهار لاکچری بدون حضور امیر ختم گشت.

این برنامه حاصل تفکر و اندیشه مسئولان حوزه سلامت گیلان بود که خود ماسک ها از صورت کنار زدند و کنار هم نشستند و یادشان رفت مصوبه و جلسه و ممنوعیت و محدودیت…

در این آیین که میهمانان بزرگ و ارزشی چون امیر کیومرث حیدری فرماندهی نیروی زمینی ارتش و امیر قربانی فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که مهیمانانی عزیز و  گرانقدر بودن که افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرحهای محرومیت زدایی نزاجا در فومن در جای خود توسط این عزیزان ستودنی بود زیرا هوانیروز این روز ها روی پای خود ایستاده و قدرت‌نمایی می‌کندو این مایه افتخار است اما….. 

چیزی که علاوه بر عدم رعایت پورتکل بهداشتی توسط مسئولان استان گیلان در چنین تجمعی بزرگ ما را وا داشت که بنویسیم اینکه در این آیین و مراسم که از نگاه لنز دوربین و چشم تیزبین وگوش شنوای خبرنگاران جا نماند از همه تجلیل شد از فرزند شهید سرلشکر عباس بابایی،  فرمانده و شهید برجسته ایران اسلامی،که با تقوای مثال زدنی، منش کریمانه،روحیه افتادگی و اخلاق متواضعانه اش، در کنار تشنگی اش برای خدمت به مردم و انقلاب او را باید به سرو فروتن دوران دفاع مقدس تشبیه کرد تا پدران و مادران شهدای دفاع مقدس، از فرماندهان و فرمانداران از شهرداران تا بخشداران از مدیران حوزه سلامت تا پرسنل بیمارستانها و از مدیران حوزه ایثار و شهادت و خلاصه از هر مسئول و هر آنکه در ایام کرونایی فعالیت داشته بود تجلیل شد جز…..!؟ 

بانو خوشگفتار

اما در شهرستان فومن و در کم برخوردار ترین بیمارستان شهر که در دل روستا با قدمت چندین ساله قرار دارد در ایام کرونا علارغم تمام کمبود ها در حوزه تجهیزات توانست حداقل خدمات دهی را به مردمان گرفتار در تب و لرز کرونایی داشته باشد و یک شهیده تقدیم کند شهیده حوزه سلامت فیروزه خوشگفتار، مسوول دبیرخانه بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) فومن ،شهیدی که در این ویژه برنامه و آیین بهره برداری از اورژانس بیمارستان امام حسن مجتبی هیچ نامی از ایشان برده نشد و هیچ شاخه گلی نثار روحش نگشت و در تجلیل ازخانواده شهدا نیز همچنان گمنام ماند مثل روز خاکسپاری که به بهانه  کرونا مراسم  تدفینش  نیز غریبانه برگزار شد و مسئولان بهداشت و مدیریت بیمارستان نیز بسیار کم لطفی داشتند در حالی که در برخی شهرها شهدای حوزه سلامت  در آشفته بازار کرونایی با تکریم خاص و رعایت موازین بهداشتی خاکسپاری شدند.

این روزها که در جای جای میهن عزیزم شهدای حوزه سلامت و تلاشگران عرصه سلامت کم نیستند و در گیلان ما نیز ما شاهد ایثار و فداکاری پرسنل خدومی بودیم از پزشک تا پرستار که جان خود را از دست دادند و شدند شهید حوزه سلامت، و از انجا که شهید و شهادت به معنی کشته شدن در راه خدا است و شهادت در آموزه های اسلام بعنوان یک ارزش و فضیلت رفیع و والا مطرح شده و با آموزه هایی مثل جهاد پیوند دارد. و بنابر آیات قرآن، شهید زنده است و در نزد پروردگارش به او روزی داده می شود در روایات، شهادت بالاترین خوبی ها معرفی شده است و ما نیز این فراموشی را در مقابل مقام شهدا در نزد پروردگار و قرآن کریم به فال نیک می گیریم ولی انتظار می رود و…!!!

و چه خوب است که ما به این درک بزرگ برسیم که مقام شامخ شهیدان را ارج نهیم و یادمان نرود نام و یاد شهدا، همیشه زنده و جاوید است.

یادداشت/زلیخا صفری راسته کناری

فرمانده نیروی زمینی ارتش در هتل معین فومن،
در جغرافیای نیروهای مقاومت،نیروهای مسلح ایران ،دشمن را سر جای خود نشاندhttps://safiregilan.ir/?p=38118

گزارش تصویری؛
افتتاح و آغاز عملیات اجرایی طرحهای محرومیت زدایی نزاجا در فومنhttps://safiregilan.ir/?p=38116

*************

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،
تجهیز بیمارستان و مراکز درمانی فومن وشفت نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار/از ۲۵۰ کلینیک تخصصی افتتاح‌شده در کشور ، هیچ‌کدامشان در گیلان به بهره‌برداری نرسیده استhttps://safiregilan.ir/?p=38127