اختصاصی/صفیر گیلان؛ مهندس پادیاب مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار این رسانه، تقویت نظام بیمه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین اهرم و  پیش شرط‌های توسعه کشاورزی در کشورخواندگفت: بیمه محصولات کشاورزی اغلب متأثر از وضعیت ریسک محصول و درگیری شهرستان‌ها با مخاطرات است. مهندس پادیاب با اشاره به اینکه کشاورز امروز ریسک می کند و […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ مهندس پادیاب مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار این رسانه، تقویت نظام بیمه کشاورزی را یکی از مهم‌ترین اهرم و  پیش شرط‌های توسعه کشاورزی در کشورخواندگفت: بیمه محصولات کشاورزی اغلب متأثر از وضعیت ریسک محصول و درگیری شهرستان‌ها با مخاطرات است.

مهندس پادیاب با اشاره به اینکه کشاورز امروز ریسک می کند و متحمل ریسک فراوانی در شرایط اقتصادی امروز می شود گفت: کشاورز تنها کسی است که با گرفتن وام ریسک دیگری را برای تاوان پذیرا می شود .

بیمه کشاورزی سیستم حمایت اصولی ندارد؟

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا  در این باره  اظهار می‌کند: مردم حق  دارند تادراین قضیه بیمه به اعتماد برسند، اما اجرا و گسترش این امر منوط به اعتمادسازی طرفین، بیمه گذار و شرکت بیمه است.

وی افزود:این درحالیست که در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های منابع شرکت‌های بیمه‌گذار نتوانسته‌اند به درستی به تعهدات خود عمل کنند و بیمه سیستم اصولی ندارد.

پادیاب تصریح کرد؛ از این رو مردم با وجود آگاهی از ثمرات بیمه محصولات خود رغبت کمتری نشان می‌دهند و این نشان می دهد که در اجرای مؤثر این مقوله باید به چرخه فعالیت عوامل توجه داشت و این روند را برای تمام عناصر اعم از کشاورز، دولت و شرکت‌های بیمه‌گذار تسهیل کرد.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا اظهار کرد؛ بیمه کشاورزی، مقوله‌ای بسیار حائز اهمیت و ضروری است و کشاورزان به این مسئله بخوبی واقف هستند، اما امروزه در عمل از جامعیت کافی برخوردار نیست.

مهندس پادیاب میزان بیمه اراضی شالیزاری را در سال جاری ۲۰% خواند و گفت:این عدم استقبال از بیمه کشاورزی نشانگر باز پرداخت بیمه ای است و نشان میدهد کشاورز باز پرداختی رابه خاطر پایین بودن قبول ندارد.

پادیاب به بارندگی  منطقه ای اشاره و می گوید:بارندگی منطقه ای در استان گیلان و شهرستان صومعه سرا باعث ورس شدن(خوابیدن برنج) شده و چون مرکزیت بیمه در استان است لذا کارگزاران شعب بیمه شهرستانها با نظارت گزارشی به استان می دهند و چون از بارندگی در کل استان گزارشی نداریم لذا این نوع نگاه خود یک آسیب برای کشاورزان است زیرا میزان خسارت استانی سنجیده می شود.

وی به۲۱ روستای صومعه سرا که در حاشیه تالاب انزلی قرار دارد اشاره و افزود:روستاهایی چون سیاه درویشان،هندخاله،صوفیانده،نوخاله جعفری و …..چون روستای حاشیه تالاب هستند بخشی از اراضی تحت پوشش بیمه ای قرار نمی گیرند.

مهندس پادیاب با تاکید بر اینکه روستاهای حاشیه تالاب به خاطر بارندگی جز مناطق پر خطر هستند گفت: با هر بارندگی شالیزارها و کشاورزی منطقه به زیر آب می روند.

راهکار رسیدن به پوشش بیمه ای ۵۰% در استان برای تولید کنندگان برنج چیست؟

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا بالا بردن سقف پرداخت بیمه را مهمترین راهکار خواند و گفت:کشاورز  اگر دریافتی داشته باشد و اعتماد بالا برود  و مناطق پر خطر و کم خطر شناسایی شود ما شاهد افزایش بیمه ی کشاورزی خواهیم بود.

وی تصریح کرد؛پوشش بیمه ای برای مناطقی که مدرک زمین ندارند می تواندبا تایید جهاد کشاورزی محصول تحت پوشش بیمه قرار گیرد و کارشناسان بیمه نیز ازهر شهرستان  به موقع سر شالیزارها حضور داشته  و میزان خسارت را براورد کنند.

مهندس پادیاب با اشاره به اینکه در این سالها باران با شدت و قدرت در استان باریدن و کشاورزان مجبورند تا در سریعترین زمان جمع آوری مزارع را داشته باشند افزود:کشاورز اگر منتظر بمانند تا کارشناسان ورود کنند دیگر قادر به جمع کردن برنج ها نیستند.

وی تاکید کرد؛ طرح تعیین تکلیف نمایندگی کارگزاران صندوق بیمه کشاورزی باید هر چه سریعتر مشخص تا نمایندگی کارگزاران محصولات کشاورزی را با  تفویض اختیارخودشان بازدید و میزان خسارت را مشخص کنند.

مهندس پادیاب از خسارت دیدن ۶۰% شالیزارها در بارندگی های اخیر خبر داد و گفت: بارندگی باعث پر شدن زهکش ها و بند انحرای و تخریب سر دهنه شد که در انتها شالیزارها را به زیر آب برد.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا به مرحله اول بارندگی ها که شالیزارها در حال رشد شیری بود اشاره و افزود: در مرحله دوم که برنج حالت خمیری داشت و در مرحله سوم که موقع سفت شدن دانه ها بود ما بارندگی ها را داشتیم که باعث ورس شدن شالیزار  و آسیب به کشاورزان منطقه شد.

وی مهمترین چالش را برای کشاورزان شالیکار ضایعات برنج دانست و گفت: ضایعات کیفی برنج در کارخانه وضایعات کمی برنج در شالیزار  مشخص می شود.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا تصریح کرد؛برنج در زمان معمولی که شرایط آب و هوایی خوب باشد با رطوبت ۲۴ تا ۲۸ درصد ولی در زمان بارندگی و« ورس» شدن شالیزار رطوبت به ۴۵ درصد می رسد گفت: برای خشک کردن دانه در کارخانه و رساندن رطوبت به ۱۴ تا ۱۶ درصد برسد نیاز به قرار گرفتن۷۲ ساعت در خشکن کن است در صورت بالا بردن درجه خشک کنو کوتاه کردن زمان سبب خرد و شکستگی فراوان برنج را به همراه دارد که آسیب به کشاورز می رساند..

پادیاب به قیمت پایین برنج شکسته شده اشاره و افزود: امسال علاوه بر شکستن دانه  های برنج ، برنج رنگی نیز  بزرگترین آسیب بود که کشاورزان ما  در این گرانی کارگر و مزد ماشین الات برداشت کشاورزی در این شرایط سخت اقتصادی متحمل شدند.

خبرنگار؛زلیخا صفری راسته کناری