جلسه مدیریت بحران شرستان فومن با حضور محسنی فرماندار فومن ،امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان و علی شهیدی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان و مدیران شهرستان برگزار شد.

اختصاصی/صفیر گیلان؛جلسه مدیریت بحران شرستان فومن با حضور محسنی فرماندار فومن ،امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان و علی شهیدی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان و مدیران شهرستان برگزار شد.

مشکل نمک نداریم

خانعلی زاده رییس اداره راهداری فومن در جلسه ستادبحران فرمانداری فومن با اشاره به سیلاب‌های اخیر شهرستان اظهار داشت: در مواقع بحران برف  ماشین‌آلات منطقه آزاد در اختیار شهرستان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه  پی پل‌های لولمان، باغبانان، کردمحله و آبرود سطحی است، راهداری ترمیم انجام داده اما اصولی باید کار شود تا از تخریب پل‌ها جلوگیری شود افزود:برای پل سیدآباد ازستاد بحران مبلغ بگذارند.

وی در خصوص پل زیده در مسیر شرکت نئوپان فومنات گفت: ۳۰ تا ۴۰ متر از پل آب‌نمای زیده را آب برده است و لوله ۱۵۰۰ می‌خواهیم و در پلهای رودبارچیره و پل گوراب‌پس نیز وضع به همین گونه است.

رییس راهداری فومن گفت: عمر ماشین‌آلات ما ۲۹ سال است و ما در شهرستان جمعا ۲۹ دستگاه داریم و پیمانکار نیز در شهرستان کار نمی‌کند که در مواقع بحران استفاده کنیم زیرا اعتبارات نیست و بهتر است از امکانات بخش خصوصی مثل منطقه آزاد در شهرستان فومن  استفاده کنیم.

خانعلی زاده از اهدای یک دستگاه لودر صفر  توسط اداره‌کل به راهداری فومن بر داد و گفت:دو دستگاه لودر تعمیرات اساسی شده و تیغه‌های برف‌روب نیز سرویس شده است.

وی از ذخیره نمک و ماسه برای بحران برف به اندازه کافی خبر داد و گفت: اعتبارات حوزه راهداری شهرستان بسیار اندک است و نیازمند توجه بیشتر است.

“”مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان

نیازمند برنامه جامع مدیریت بحران هستیم/صدا و سیما دنبال آموزش مردم برای مقابله با بحران باشد نه تعداد فوت شدگان؟!

“”

نیازمند اعتبارات برای ماسوله هستیم

یوسف نیرویی شهردار ماسوله به دو نقطه سیل خیز در جنوب و جنوب غربی ماسوله  که کنار کلانتری و آبشار را شامل می‌شود اشاره و ازود:دیواری داریم که بر اثر طغیان رودخانه آب شستگی که داشته واگر ادامه یابد موجب خسارت می‌شود.

شهردار ماسوله با اشاره به ینکه نیازمند اعتبارات برای شهرک تاریی ماسوله هستیمافزود: با ۱۵۰میلیون تومان کف‌بند مسیر آنجا انجام می‌شود.

عدم پرداخت به موقع غرامت‌ها؛ دلیل اصلی عدم استقبال از بیمه کشاورزی

رئیس جهاد کشاورزی فومن نیز  به بحران خشکسالی در سال گذشته اشاره و افزود: کشاورزان ما در بارندگی فصل برداشت آسیب  ۲۵ میلیارد تومانی را متحمل شدند

قاسمی از مکاتبات با وزیر خبر داد و گفت: در شهرستان فومن ۱۳ هزار و ۸۷۰ هکتار شالیزار داریم که از این میزان ۲ هکتار بیمه شده اند.

وی علت عدم استقبال کشاورزان از بیمه را عدم پرداخت به موقع و افزایش درصد بیمه ای خواند و گفت: بیمه کشاورزی مثل بیمه ماشین و … اجباری نیست.

رئیس جهاد کشاورزی فومن متوسط سطح زیر کشت را در شهرستان پایین خواند و گفت: یکی از دلایل بیمه و شرکت های بیمه ای هستند.

قاسمی کل  تعداد راس دام شهرستان را ۵ هزار راس خواند و گفت: کل دام صنعتی شهرستان بیمه ولی دام سنتی بخاطر پراکندگی  در بخش مشاغل خانگی و عشایری درصد بیمه پایین است.

شهردار جوان ماکلوان خطاب به وزیر جوان؛لطفا”وزیر ارتباطات برای رفع مشکلات اینترنت ماکلوان توئیتر نزند 

محمدعلی صادقی شهردار ماکلوان:بیشتر از بالادست ماسوله سیلاب داریم رودخانه ماسوله رودخان از گیلوندرود سیلاب ندارد زیرا در بالادست ماسوله کشت گیاهان دارویی به مانند گل‌پر فرسایش خاک را افزایش می‌دهد و خاک و رس از مسیر بالادست ماسوله وارد رودخانه ماسوله رودخان می‌گردد

در زمان بحران مخابرات و ارتباطات تلفن همراه قطع است و شاید باید دوباره وزیر ارتباطات توییت انجام دهند تا مشکل حل گردد البته آن شوی تبلیغاتی بود.

صادقی  کشت گل‌پر در بالادست ماسوله را باعث افزایش فرسایش خاک خواند و گفت: این گیاه برای این منطقه نیست.

شهردار ماکلوان به مشکلات اینترنت در این شهر خبر داد و گفت: انتظار ندارم آذری جهرمی وزیر ارتباطات با مدیرکل ارتباطات گیلان تماس و خواستار حضور میدانی و حل مشکل اینترنت  در این شهر شود.

✔️ شهردار فومن رضا محمدی:

شهردار فومن  به اقلیم جلگه‌ای و‌ تکثر بارندگی اشاره و افزود: در سال‌های گذشته فومن بر اثر سیلاب ، غرق آب شده بود که امروز با ساماندهی آب سطحی مشکل مرتفع شده است.

وی از هدایت و‌ رفع آب‌های سطحی و ایجاد سه کانال در سطح شهر بر داد و گفت: لایروبی رودخانه های سطح شهر هم اجرایی شده است.

محمدی به لوله‌های سیمانی و  بتنی ۶۰ و‌ ۸۰ کار سازی شده  در سطح فاضلاب شهری اشاره و افزود: متاسفانه منابع مالی شهرداری کمبود وجود دارد که توانسته‌ایم ۷۰۰ متر از ۲ کیلومتر را سامان دهیم.

هرس و آرایش درختان را سال گذشته انجام دادیم و لایروبی ۲ کانال در سطح شهر نیز سال گذشته صورت گرفت.

هاشمی رییس صمت فومن اظهار داشت:هیچ آردی در انبارها نداریم

۱۹ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد سهم شهرستان فومن است که سهمیه دولتی ۱۳هزار و ۵۰۰ و ۶ هزار کیسه آرد سهمیه آزاد را شامل می‌شود

واحدهای صنعتی که مجوز معدن دارند و مجوز موقت رودخانه‌ای گرفته‌اند لیست آنان در اختیار ستاد بحران قرار خواهد گرفت تا در مواقع بحران بکارگیری شوند.

 ۶۷هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان داریم که ۷۰ الی ۸۰ درصد آن در تصرف مردم است

علی داوودی رییس منابع‌طبیعی و آبخیزداری فومن در جلسه ستادبحران فرمانداری فومنبا اشاره به کارهای انجام شده در  بالادست ماسوله در طرح‌های آبخیزداری گفت: این طرح‌ها در فازهای ۱و ۲و ۳و ۴ است که چپر و جنگل‌کاری به میزان ۲میلیارد تومان، قرق و حفاظت نیز انجام می‌شود و امسال طرح‌هایی مورد مطالعه از اداره‌کل قرار گرفته است و ما نیز در شهرستان ناظر مقیم هستیم

وی افزود:از اعتبارات ملی ۳ میلیارد تومان رودخانه‌های پایین دست است که از فوشه نیز طرح داریم که قرار شد مطالعه شود تا آب‌بند سطحی سر شاخکی را مدیریت کنیم.

وی به مشکل درختان مزاحم در شهرستان فومن اشاره  و اظهار کرد: درختانی در حاشیه رودخانه‌ها و در مسیر سیم‌های برق و مخابرات مشاهده می‌شود که البته نهم تیر و سی‌ام شهریور نامه زده‌ایم که تمامی دستگاه‌ها شناسایی تا مشکل حل گردد.

وی به  تالش سیل  که بیشتر بخاطر درختان مزاحم بود اشاره و افزود: آب منطقه‌ای نیز درختان مزاحم را شناسایی کند تا توسط منابع‌طبیعی رفع گردد.

داوودی در حوزه اطفای حریق گفت:متاسفانه امکانات در شهرستان وجود ندارد علارغم اینکه شهرستان حادثه‌خیز است و تجهیزات دستی نیز به روز و‌ قوی نیست.

۶۷هزار اراضی ملی در شهرستان داریم که ۷۰ الی ۸۰ درصد آن در تصرف مردم است.

 

 خیر خواه رییس امور آب فومنات ؛ساماندهی رودخانه با ضعف و شدت

با اشاره به اینکه آبخیزداری بالادست ماسوله تقویت گردد و بهتر است از اعتبارات ملی برای اداره مربوطه این کار انجام شودگفت:ماسوله‌رودخان با دبی ۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه سیلابی می‌شود.

رییس امور آب منطقه‌ای فومنات به سیلاب ۹۷ که شهرستان فومن جز دومین شهرستان در خسارات دیده بوداشاره و تاکید کرد؛در محدوده‌های بحرانی ۱۰ محدوده ساماندهی شد که بیش از ۷ کیلومتر را شامل می‌شود که شناسایی و طرح تهیه شده است

وی افزود:سه رودخانه اصلی داریم که رودخانه ماسوله‌رودخان با دبی۱۰۰ متر مکعب بر ثانیه و رودخانه‌های قلعه‌رودخان و گشت‌رودخان با دبی ۷۰ تا ۸۰ متر مکعب بر ثانیه سیلابی می‌شوند.

وی ساماندهی رودخانه ها را با شدت و ضعف  خواند و گفت: در رودبارچیره ، سیدآباد و فتحعلی‌محله دیواره گابیون‌بندی شده است که از سیلاب سال ۹۷ تاکنون بارش‌ها را جواب داده است و تا ۸۰ میلیمتر بارندگی را تحمل داشته‌اند.

تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری