به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دراولین همایش استانی استقرار نظام ارجاع الکترونیک پزشکی، با اشاره به مدیریت هزینه در برنامه ها و طرح های دانشگاه، تصریح کرد: مراقبت ها بر عملکرد درمان و کیفیت ارایه خدمات، تشدید می یابد. باید اطمینان پیدا کنیم که خدمات با کیفیت […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دراولین همایش استانی استقرار نظام ارجاع الکترونیک پزشکی، با اشاره به مدیریت هزینه در برنامه ها و طرح های دانشگاه، تصریح کرد: مراقبت ها بر عملکرد درمان و کیفیت ارایه خدمات، تشدید می یابد. باید اطمینان پیدا کنیم که خدمات با کیفیت به مردم ارایه می شود.وی از ارایه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی، به عنوان سربازان خط مقدم عرصه سلامت یاد کرد و افزود: در شرایط فعلی نباید از اهداف بزرگ جامعه سلامت غفلت کرد.
وی نظام ارجاع الکترونیک پزشکی را فرصت بزرگ جامعه سلامت برای ارایه خدمات مناسب به مردم است گفت: در این راستا، مقوله پزشک خانواده جهت استقرار این طرح در نظام سلامت شکل گرفت اما متاسفانه تا کنون هیچ کدام از استان های کشور موفق به اجرای کامل این طرح نشده اند.
دکتر یوسف زاده با اشاره به اجرای سطح یک و دو این طرح در استان گلستان، گفت: نظام ارجاع در سه سطح دیده شده و در حال حاضر استان گلستان به عنوان یک استان پیشرو فقط توانسته است تا سطح دو نظام ارجاع را محقق کند .
وی افزود: استان گیلان دارای ۳۰۰ پزشک خانواده است اما هم اکنون حتی سطح یک این طرح نیز به درستی در استان اجرا نمی شود. در این زمینه ، طی دو ماه گذشته تیم های بهداشتی، درمانی و فناوری اطلاعات دانشگاه تمام همت خود را برای استقرار صحیح این طرح در استان به کار بسته اند.
همت، تغییر و بازنگری در فرایندها، لازمه استقرار طرح نظام ارجاع در گیلان است
وی یادآور شد: همت، تغییر و بازنگری در فرایندها، لازمه استقرار طرح نظام ارجاع در گیلان است و خودباوری بر پتانسیل ها و ظرفیت های دانشگاه می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. در این راستا، ظرفیت کامل اجرای این طرح در گیلان وجود دارد.
دکتر یوسف زاده با اشاره به این مطلب که سطح بندی بیمارستان ها در درجه اول مورد بررسی قرار گرفت، خاطر نشان کرد: مراکز ۳۲ تخته در استان در سطح یک این برنامه قرار خواهند گرفت و مراکز فعال در شهر رشت در سطح سه طرح قرار خواهند داشت. در طرح نظام ارجاع با افزایش سطح بر ارایه خدمات تخصصی و فوق تخصصی افزوده می شود و این امر علاوه بر مدیریت هزینه ها باعث ارایه خدمات مناسب به مردم و افزایش رضایتمندی آنها از خدمات حوزه سلامت خواهد شد.
وی گفت: در این برنامه با مدیریت نیروی انسانی و بر حسب نیاز مراکز، کارکنان از سطح یک به سطح دو و سه توزیع خواهند شد. این تغییرات در راستای برنامه راهبردی دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ترسیم نقشه جامع درمان در گیلان، از همت مدیران و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اجرای کامل طرح ارجاع الکترونیک پزشکی در گیلان خبر داد و از آن به عنوان آرزوی بزرگ نظام سلامت در کشور، یاد کرد.
صومعه سرا و لنگرود پایلوت نظام ارجاع در گیلان می شوند
وی تاکید کرد: شهرستان های صومعه سرا و لنگرود به عنوان دو شهر پایلوت نظام ارجاع در استان گیلان تعیین شده اند و در این خصوص، در گام اول، بهبود سیستم نوبت دهی و استقرار صحیح سطح یک ( ارجاع بیمار از مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت به سمت پزشک خانواده) مد نظر قرار گرفته است.
دکتر یوسف زاده تصریح کرد: گیلانیان می توانند پیشتاز اجرای این طرح در کشور باشند و این، مهمترین هدیه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به نظام سلامت خواهد بود و امیدواریم با همت همه کارکنان حوزه سلامت در استان بتوانیم افتخار خدمت گذاری برای مردم و تامین سلامت آنها را داشته باشیم. بدیهی است برای استقرار این مهم هر یک از کارکنان باید نقش و جایگاه خود را بر اساس الگو و چارچوب های ترسیم شده پیدا کنند.
در ادامه دکتر آشوبی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اظهار کرد: در راستای استقرار سامانه HIS و سیب ، معاونت های بهداشتی، درمان و مدیریت فناوری دانشگاه در قالب بسته های سلامت محور، در جهت استقرار نظام ارجاع الکترونیک در تمامی مراکز درمانی همت گماشته اند.
 دکتر عباسی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، ضمن ارایه گزارشی از رتبه بندی شهرستان ها بر اساس از شاخص های ارزیابی مدیریتی سامانه سیب، تصریح کرد: با استقرار نظام ارجاع الکترونیک، دسترسی به سوابق بیماران بهبود می یابد و برای ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها، گام های موثری برداشته خواهد شد. وی فراهم سازی بستر مناسب توسط مدیران شبکه های بهداشت و درمان را جهت تحقق این امر در شهرستان ها را خواستار شد.
متین رمضانی مدیر آمار و فناوری دانشگاه نیز با اشاره به اهمیت استقرار نظام ارجاع در برنامه های دولت و توسعه کشور، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دو ماه قبل، با تشکیل کارگروه اجرایی و کمیته نظام ارجاع، برای استقرار این نظام عزم خود را جذم کرد و امروز شاهد برگزاری اولین گرد همایی استانی متولیان این امر هستیم.
مدیر آمار و فناوری دانشگاه با اشاره به لزوم اجرای نظام ارجاع الکترونیک، ضمن و تشکر و قدردانی از معاونت های درمان و بهداشتی به جهت هماهنگی و همکاری تنگاتنگ در اجرایی نمودن این طرح، به تبیین جزییات و نحوه اجرای میدانی طرح نظام ارجاع در سطح مراکز درمانی و بهداشتی پرداخت.
وی ضمن بیان اجزای سه گانه نرم افزاری از جمله سامانه یکپارچه مراکز بهداشتی (سیب)، سامانه نوبت دهی و سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS)، خاطرنشان کرد: زیر ساخت های نرم افزاری در شهرستان های پایلوت فراهم شده و قابلیت اجرا در سطح استانی را نیز دارد. البته در این زمینه چالش هایی نیز وجود دارد که با تلاش گسترده و همکاری با معاونت های درمان و بهداشتی به زودی برطرف خواهد شد.
رمضانی همچنین ضمن قدردانی از تلاش مسوولان فناوری اطلاعات دو شهرستان پایلوت طرح (صومعه سرا و ماسال)، خواستار آمادگی و دریافت تجریبات سایر شهرستان ها جهت اجرای کامل آن در سطح استان شد.
دکتر دلیلی- مدیر درمان نیز در خصوص اقدامات انجام شده در استان جهت استقرار نظام ارجاع الکترونیک توضیحاتی ارایه داد.
اولین همایش استانی استقرار نظام ارجاع الکترونیک پزشکی، در سالن اجتماعات بیمارستان الزهرا (س) رشت، برگزار شد و طی آن استقرار صحیح برنامه ارجاع الکترونیک در گیلان، تبیین شد.