مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی، گام مهم وزارت نیرو جهت تسریع در آبرسانی به روستاهاست.

به گزارش صفیر گیلان؛ سید محسن حسینی، ارائه خدمات بهتر و بهینه به روستاییان را یکی از مهم ترین مزایای طرح ادغام و تجمیع شرکت های آبفای شهری و روستایی دانست و افزود: با یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی شاهد ارتقاء خدمات به روستاییان خواهیم بود.

وی، با اشاره به ادغام شرکت های آبفای شهری و روستایی گیلان در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ گفت: از همه ظرفیت های متقابل تامین و انتقال آب برای خدمات رسانی بهتر به مردم استان استفاده خواهد شد.

حسینی افزود: هم اینک ۵۲ شهر و ۱۵۷۷ روستای بالای بیست خانوار استان از نعمت آب آشامیدنی برخوردارند.

وی، منابع تامین آب شرب شهرها و روستاهای گیلان را ۶۴۸ حلقه چاه و ۵۵۹ دهنه چشمه عنوان کرد و افزود: مجموع خطوط آبرسانی استان ۲۸ هزار و ۶۸۴ کیلومتر و حجم مخازن ذخیره و تعدیل فشار آب نیز بیش از ۵۳۰ هزار مترمکعب است.

وی، شاخص بهره مندی شهرهای گیلان از آب شرب سالم و بهداشتی را ۹۹٫۹۴ درصد و شاخص بهره مندی روستاها را ۷۷٫۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: در بخش فاضلاب نیز شاخص بهره مندی شهرهای استان از شبکه مدرن فاضلاب ۷۰٫۷۷ درصد و شاخص روستایی ۰٫۳۲ درصد است.

حسینی، تعداد روستاهای فاقد آب شرب گیلان را ۳۲۰ روستا اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد از تاسیسات آبرسانی روستایی استان نیاز به بازسازی کامل دارند.

وی، با تاکید بر گردشگرپذیر بودن گیلان و اهمیت ویژه تامین آب شرب نقاط مختلف استان، اظهار داشت: گیلان سومین استان متراکم کشور است که هزینه اجرای طرح های آبرسانی روستایی در آن دو برابر میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد: میزان لوله گذاری آب شرب به ازای هر خانوار در کشور ۲۵ متر و در گیلان ۷۵ متر است که این رقم سه برابر متوسط کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با تاکید بر اینکه با وجود چنین شرایطی خدمات رسانی به روستاهای استان با دشواری های بیشتری همراه است، گفت: پس از یکپارچه سازی شرکت های آبفای شهری و روستایی گیلان، ارائه خدمات آب شرب به روستاها شکل بهتری به خود گرفته است.