صفیر گیلان؛ به مناسبت سالروز ولادت شیخ الرییس ابوعلی سینا (روز پزشک) و حکیم زکریای رازی (روز داروساز)؛ همایش گرامی داشت روز پزشک و دارو ساز همراه با تجلیل از پزشکان نمونه استان گیلان، پیش از ظهر امروز- دوشنبه در سالن همایش مخابرات رشت، برگزار شد. دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، […]

صفیر گیلان؛ به مناسبت سالروز ولادت شیخ الرییس ابوعلی سینا (روز پزشک) و حکیم زکریای رازی (روز داروساز)؛ همایش گرامی داشت روز پزشک و دارو ساز همراه با تجلیل از پزشکان نمونه استان گیلان، پیش از ظهر امروز- دوشنبه در سالن همایش مخابرات رشت، برگزار شد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت به تمامی دست اندر کاران و ساعیان خدمت به مردم و انقلاب اسلامی ایران، گفت: تقارن اعیاد مبارک قربان و غدیر و هفته دولت، فرصت مناسبی برای امیدافزایی در جامعه و ارایه دستاوردهای دولت در عرصه های مختلف است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: با یک نگاه ساده به مجموعه فعالیت هایی که در عرصه پزشکی انجام می شود، می توان دریافت که تعاریفی که برای حوزه سلامت وجود دارد، کاملا با آن چه که در گذشته بوده، متفاوت است. وی ادامه داد: در گذشته فقط نبود بیماری به عنوان معیار اصلی داشتن سلامت تلقی می شد و عمده فعالیت ها معطوف به حکیمان و پزشکانی بود که بیماری جسمی مردم را معالجه می کردند، تا مردم از آسیب هایی که به جسمشان وارد می شد، محافظت شوند.

دکتر یوسف زاده ، تصریح کرد: امروز تعریف سلامت نبود بیماری نیست، امروز سازمان بهداشت جهانی؛ سلامت را برخورداری از آسایش جسمی روانی و اجتماعی می داند و تاکید دارد که نبود بیماری به تنهایی نشانه سلامت نیست. وی ادامه داد: مقوله اجتماعی که امروزه به سلامت اضافه شده است تاکید بر نقش فعال اجتماعی انسان در سطح جامعه دارد به طوری که یکی از معیارهای انسان سالم، داشتن فعالیت اجتماعی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اظهار داشت: مسلما آینده طبابت و تامین سلامت مردم با آن چیزی که امروز وجود دارد، تفاوت زیادی خواهد داشت، رشد علوم پزشکی در حال حاضر چشم گیر است و رابطه بین انسان و ماشین به حدی گسترش پیدا کرده که مطمئناً در آینده به جایی خواهیم رسید که مرز بین انسان و ماشین تغییر خواهد کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: مطالعات در زمینه استفاده از تکنولوژی در عرصه پزشکی و درمان در حال گسترش است و دانشمندان سعی دارند تا از طریق میکرو سنسور هایی که در داخل خون افراد می فرستند، تغییرات پروتیین ها، سلو ل ها و دی ان ای ها را بررسی و مطالعه کنند. در آینده ممکن است با همین میکرو سنسور هایی که هر کس با خود خواهد داشت عوامل بیماری زا در بدو شروع شناسایی شوند و دیگر نیازی به مراجعه افراد به مراکز درمانی برای دریافت خدمات نباشد.

دکتر یوسف زاده یاد آورشد: در دوره قاجار متوسط طول عمر انسان در ایران ۲۸ سال بود؛ یعنی اگر کسی۲۸ سال عمر می کرد، می گفتند: خدا را شکر عمرش را کرده است . در این راستا، امید به زندگی در دهه۳۰ به ۳۲ سال رسید و در ابتدای انقلاب و در سال ۵۷ نیز طول عمر قابل انتظار به ۵۴ سال رسید و امروز با پیشرفت علم پزشکی و سواد سلامت جامعه به ۷۴ رسیده است. در این خصوص، مسلماً بزرگترین چالش ما در آینده مسایل سالمندان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که آن چه که در طول یک هزار سال گذشته حداقل از زمانی که به نام آن حکیم فرزانه ابوعلی سینا نام گذاری شده به عنوان روز پزشک تغییر نخواهد کرد آن الگو های رفتاری است که پزشکان خواهند داشت و چون طبابتی که توسط پزشکان انجام شد و اتفاقی که ممکن است در آینده پزشکی بیافتد اصول مورد انتظار از پزشکان تغییر ناپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به این که یک پزشک و دارو ساز به خاطر تلاش های مستمر که برای کسب دانش دارد، مثل بقیه افراد حرمت می بیند، گفت: اما آن چه ارزش کاری پزشکان را متمایز می کند، ارایه خدمات مستقیم به مردم است .

دکتر یوسف زاده با بر شمردن ویژگی های اخلاقی و رفتاری پزشک نامدار ایرانی-ابوعلی سینا، گفت: وی یک الگوی مناسب برای پزشکان بود و علاوه بر برخورداری از نبوغ منحصر به فرد، تلاش مستمرش برای یادگیری او را از سایرین متمایز می کرد.

وی ادامه داد: بزرگترین پاداشی که بوعلی سینا از حاکمان زمان خود در خواست می کرد: حضور در کتابخانه و استفاده از کتب بود وی از توده مردم جدا نبود و مردم دسترسی آسانی به او داشتند. گسترش دانش و استمرار در یادگیری و حضور در کنار مردم برایش به عنوان یک پزشک راضی کننده بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، افزود: درک شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی شرایط عقیدتی و فکری در تشخیص مناسب پزشک اثرگذار است و یک پزشک باید برای هر فرد بیمار، متناسب با شرایط او رفتار کند تا در درمانش اثر گذار باشد. پزشکان در واقع وجدان بیدار و آگاه جامعه هستند. اگر در آن روز بوعلی سینا به علوم مختلف تسلط داشت امروز نیز داشتن آگاهی و پیدا کردن نقش اجتماعی مناسب برای رسیدن به جامعه سالم می تواند جز ویژگی های شاخص یک پزشک باشد، همان تعریفی که برای انسان سالم آمده است.

دکتر یوسف زاده با اشاره به راه اندازی نظام ارجاع الکترونیک بیماران در گیلان، از آن به عنوان یک حرکت تیمی برای تحقق یکی از آرزوهای دیرینه در نظام سلامت کشور، یاد کرد. وی ادامه داد: نظام ارجاع الکترونیک یک برنامه نرم افزاری نیست بلکه یک فرایند از مجموعه از فرایندهایی است که از ابتدا تا انتها، یعنی از زمانی که یک فرد دچار بیماری می شود تا زمان دریافت خدمات و ارایه گزارش بازخورد، را در بر می گیرد. در حال حاضر، این حرکت تیمی، دور از ساختار اداری و مسایل روز مره دانشگاه، با همت و علاقه کارکنان دانشگاه، در حال اجرا است. کارکنانی خدوم که خدمت به مردم را در سرلوحه کارهای خود قرار داده اند.

وی ادامه داد: امروز افتخار استقرار برنامه نظام ارجاع نصیب دانشگاه علوم پزشکی گیلان شد تا وزارت بهداشت از آن به عنوان موفق ترین تجربه نظام ارجاع در کشور یاد کند. این پروژه در حال حاضر با نام ” مارلیک” در همه شهرستان های استان در حال اجرا است و امیدواریم با استقرار کامل برنامه همه از نتایج آن بهره مند شوند.

اعتماد بزرگترین سرمایه جامعه پزشکی است

دکتر اسماعیل نور صالحی – معاون درمان دانشگاه نیز ضمن خیر مقدم به مدعوین و میهمانان حاضر در این همایش، گفت: تامین سلامت جسم و روان مردم بر عهده پزشکان است . پزشکان برای بهبود کیفیت زندگی بیماران خود تلاش می کنند. وی ادامه داد: آنچه که در فرایند درمان بیماران مهم است: جلب اعتماد و اطمینان بیمار به پزشک معالج می باشد، اعتماد بزرگترین سرمایه جامعه پزشکی است و همه پزشکان باید نگران اعتماد و اطمینان مردم به خود باشند، اگر اعتماد مردم جلب شود قطعاً آنان نیز در کارخود موفق خواهند بود.

دکتر نصرت الله آصف پور- پزشک و جراح پیشکسوت گیلانی نیز ضمن تبریک روز پزشک، گفت: اخلاق پزشکی متمایز از اخلاق جامعه نیست، اگر اخلاق در جامعه ای سقوط کند اخلاق پزشکان آن جامعه نیز تغییر خواهد کرد، وی نشانه نمونه بودن پزشکان را تخصص و تبحر بالای آن ها در عرصه طبابت دانست و از پزشکان خواست تا برای کمک به بیماران، از هیچ کوششی فرو گذار نکنند.

در پایان، از ۹۶ پزشک و دارو ساز نمونه و ۲ پزشک کارآفرین گیلان، تقدیر شد.

گفتنی است: این برنامه به همت معاونت درمان دانشگاه و با مشارکت مدیریت خدمات، اداره رفاه و روابط عمومی دانشگاه و با همکاری درمانگاه تخصصی دندانپزشکی دانا به انجام رسید.