به گزارش صفیر گیلان، شهرود امیرانتخابی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته گردشگری از اجرای ۶۰ برنامه فرهنگی در سطح استان گیلان اجرای می شود، اظهار کرد: ادای احترام به مقام شامخ شهدا، نواخته شدن زنگ گردشگری در یکی از هنرستان‌های گردشگری استان و اجرای نمایشگاه‌های مذهبی بخشی از این برنامه‌ها […]

به گزارش صفیر گیلان، شهرود امیرانتخابی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته گردشگری از اجرای ۶۰ برنامه فرهنگی در سطح استان گیلان اجرای می شود، اظهار کرد: ادای احترام به مقام شامخ شهدا، نواخته شدن زنگ گردشگری در یکی از هنرستان‌های گردشگری استان و اجرای نمایشگاه‌های مذهبی بخشی از این برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه در این هفته ۱۵ پروژه گردشگری نیز با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری، افزود: افتتاح ۱۰واحد بوم‌گردی، دو هتل آپارتمان، دو واحد پذیرایی و یک رستوران سنتی طرح‌های افتتاحی در این هفته هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در ادامه با تأکید بر لزوم حفظ و احیای از آثار تاریخی به عنوان هویت ملی و فرهنگی هر منطقه‌ای، گفت: در همین راستای خرید و تملک چهار اثر تاریخی استان گیلان از محل اعتبارات ملی و استانی انجام شده است.

وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌های انجام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی چهار اثر تاریخی گیلان اعم از ساختمان عضدی سیاهکل، تپه خسروخانی، تپه باستانی گرده کول و چهار دانگ از خانه تاریخی محصصی در لیست آثار تملکی این اداره کل قرار گرفت.

امیرانتخابی با بیان اینکه در صورت تأمین اعتبارات طرح مرمت و احیای ساختمان عضدی و سیاهکل و خانه محصصی لاهیجان انجام و سپس این بناها به موزه تبدیل خواهد شد، تصریح کرد: اعتبارات پیش بینی شده برای مرمت آثار تاریخی استان گیلان بسیار اندک بوده و تنها در موارد ضروری و با داشتن طرح توجیهی بودجه و اعتبارات لازم تخصیص خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه برای تملک آثار ذکر شده بیش از هفت میلیارد ریال هزینه شده است، بیان کرد: طی یک سال گذشته اقدامات خوبی برای راه‌اندازی موزه‌های تخصصی، دولتی و مشارکتی و همچنین ثبت آثار در فهرست ملی کشور انجام شده است.