صفیر گیلان؛مهندس اکبری مقدم با اشاره به فرصت صادرات کالا در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش محوری منطقه متبوع خود در این ارتباط، اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بخش خصوصی معافیت ها و کاهش عوارض قابل توجهی را برای حمل و نقل کالا و صادرات به محور چین-قزاقستان-ایران در نظر گرفته تا زمینه افزایش میزان ترانزیت کالا از این مسیر ترانزیتی بین المللی کشورمان فرآهم گردد.
به گزارش صفیر گیلان؛به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، در ادامه پیگیری های کشوری افزایش نقل و انتقال کالا از مسیر نخستین منطقه آزاد شمال کشور،با همکاری و حضور دکتر هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و مهندس ابوالقاسم یوسفی نژاد ناظر گمرکات استان گیلان؛ مهندس علی اوسط اکبری مقدم رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با مهندس محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص سازوکار هم افزایی دو و چند جانبه به منظور افزایش صادرات از مسیر کریدورهای صادراتی منطقه آزاد انزلی به بحث و تبادل نظر پرداخت.
رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه بهره برداری حداکثری از توانمندی های دولتی و بخش خصوصی جهت افزایش صادرات و ترانزیت کالا از مسیر کریدورهای بین المللی منطقه به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای در دستور کار این سازمان قرار دارد،اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی با بهره مندی از دو مجتمع بندری کاسپین و انزلی که هم اکنون حجم تخلیه و بارگیری سالیانه ۹٫۵ میلیون تن کالا را دارا می باشند که تا ۱۱ میلیون تن قابلیت افزایش دارد،بهمراه وجود ۱۱۳هزار مترمبع انبارهای سرپوشیده، ۱۰۳هزار مترمربع سیلوی غلات و ۷۱هزار متر مکعب سیلوی مایعات در کنار دو شهرک صنعتی با ۱۵۳ واحد تولیدی فعال و مرکز نمایشگاهی و سایر امکانات زیرساختی فرصت خوبی برای بهره برداری صادرکنندگان ایران است.
وی با ارائه تحلیلی از مزیت ها و فرصت های موجود در کریدورهای چین-قزاقستان-ایران و شمال-جنوب که با محوریت این سازمان شروع به کار و فعال شده از آغاز عملیات احداث سومین شهرک صنعتی در این منطقه خبر داد و گفت: از سوی دیگر طرح ملی اتصال به شبکه ریلی سراسری که تا ابتدای سال آتی مورد بهره برداری رسمی قرار می گیرد بهمراه شروع به کار اسکله رو رو، مهمترین طرح هایی است که باعث اتصال بنادر جنوبی کشور به منطقه آزاد انزلی و افزایش حمل کالا از طریق انتقال مستقیم بار توسط کشتی های رو رو (قطاری و کامیونی)می شود؛ فرصت هایی که به نفع سرعت بخشیدن به فرایند و هزینه نقل و انتقال کالا در مسیرهای بین المللی را پدید می آورد.
مهندس اکبری مقدم با اشاره به فرصت صادرات کالا در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش محوری منطقه متبوع خود در این ارتباط، اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی با همکاری بخش خصوصی معافیت ها و کاهش عوارض قابل توجهی را برای حمل و نقل کالا و صادرات به محور چین-قزاقستان-ایران در نظر گرفته تا زمینه افزایش میزان ترانزیت کالا از این مسیر ترانزیتی بین المللی کشورمان فرآهم گردد.
ناظر گمرکات استان گیلان در این جلسه میزان کالاهای وارداتی از گمرکات استان ظرف هفت ماهه سال جاری را یک میلیون تن و به ارزش ۷۲۲ میلیون دلار بیان کرد و در خصوص صادرات صورت گرفته طی این مدت گفت: وزن کالاهای صادراتی از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه ۱۴۰۰مشتمل بر ۵۹۴ هزار تن با ارزش ارزی ۳۶۲ میلیون بوده و این در حالی است که گمرکات استان گیلان با سابقه ای حدود ۳۰۰ ساله، طی مدت سالهای اخیر به هیچ وجه حتی برای یک ساعت تعطیل نبوده و به صورت تمام وقت در حال خدمت رسانی می باشند.
مهندس ابوالقاسم یوسفی نژاد با اشاره به طرح آزمایشی ترانزیت کالا از اسکاندیناوی به هندوستان در مسیر کریدور شمال-جنوب اضافه کرد: در ادامه فعالیت های توسعه ای منطقه آزاد انزلی در مسیر فعال سازی کریدورهای بین المللی و نقل و انتقال کالا،گمرکات استان آماده هر گونه همکاری جهت افزایش میزان و ارزش کالاهای صادراتی است و این مهم را در راستای اجرای وظایف ذاتی خود قلمداد می کند.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اظهار خوشحالی نسبت به اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی و حمایت از سرمایه گذاران و صادرکنندگان، خواستار توسعه ارتباطات فی مابین و اطلاع رسانی بیشتر نسبت به توانمندی ها و فرصت های همکاری در این منطقه شد و افزود: اگر به دنبال تبدیل شدن به هاب صادراتی کشور می باشید باید علاوه بر زیرساخت های موجود و در حال احداث،افزایش مشوق های حمایتی و تشویقی را در دستور کار قرار دهید.
وی استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های سازمان توسعه تجارت به عنوان نهاد مسئول در این حوزه را حائز اهمیت عنوان کرد و از آمادگی کنفدراسیون صادرات ایران به منظور انعقاد تفاهم نامه سه جانبه با محوریت سازمان متبوع خود و سازمان منطقه آزاد انزلی و سازمان توسعه تجارت خبر داد و تصریح کرد: توجه داشته باشید که کنفدراسیون متشکل از ۳۲ تشکل صادراتی بوده که ۸۰ درصد صادرات ایران توسط اعضاء صورت می گیرد.
در ادامه جلسه اعضای کنفدراسیون و اتاق ایران،مهندس افقی عضو هیأت مدیره و معاون بندر و حوزه خزر، مهندس طالب پور معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان و فعال بخش خصوصی منطقه آزاد انزلی که با تملک بیش از ۱۰۰۰دستگاه کانتینر این منطقه را به قطب حمل و نقل کانتینری کشور تبدیل کرده در خصوص فرصت های همکاری و مزیت های پیش روی توسعه صادرات از مسیر منطقه آزاد انزل به اظهار نظر پرداختند.
Saturday, 23 November , 2024