دیدار مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با مادر بزرگوار دو‌شهید والامقام (شهیدان مهدی و محمود نهی قناد)

به گزارش پایگاه خبری صفیر گیلان؛مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان با مادر بزرگوار دو‌شهید والامقام (شهیدان مهدی و محمود نهی قناد) به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز مادر  با حضور در منزل این خانواده  معظم شهدا با این مادر دیدار و گفتگو کرد..

img_20230112_100530.jpg

شهید مهدی نهی قناد نام پدر حسین ،محل تولد:رشت،تاریخ تولد: ۱۳۳۸۰۴۳۰
در گیلان با تحصیلات: دیپلم و مسئولیت: بهیار که محل شهادت: رشت و تاریخ شهادت: ۱۳۶۰۶۱۲ است.
زندگی نامه: شهید مهدی نهی قناد تیرماه ۱۳۳۸ در خانواده ای خداشناس و متعهد دیده به عالم هستی گشود و از والدین خویش رسم ادب و نزاکت را به خوبی آموخت. مهدی از همان کودکی پر جست و خیز بود. همیشه دوست داشت بیشتر از سن و سال خود بداند.

نظم و انضباط در کارها از خصوصیات با ارزش بود. وقتی از مدرسه به منزل می‌آمد اول تکالیف خود را انجام می داد و بعد مشغول کارهای دیگر می‌شد. نسبت به برادران و خواهران خود بسیار با احترام و محبت رفتار می کرد و خود را در میدان کسب علم، پر تلاش و ساعی نشان می داد.
مقطع ابتدایی و راهنمایی را با نمرات عالی پشت سر گذاشت. دوران دبیرستانش مصادف با درگیری های انقلابیون با رژیم منفور پهلوی شد. مهدی نیز در کنار پدرش توانست با آرمان های امام و مقوله انقلاب آشنا شود.

در آن سال های پرالتهاب انقلاب به اتفاق والدینش در اکثر راهپیمایی ها و درگیری ها حضور داشت. کثرت مطالعه کتب مذهبی و بالا بردن شعور سیاسی از مهدی انسانی وارسته و آگاه ساخته بود.
چند وقت بعد عضو سپاه رشت شد و در واحد بهداری خدمت خود را آغاز کرد. اوایل پیروزی انقلاب گروهک های ضد انقلاب فعالیت های گسترده ای داشتند و مهدی با چند نفر از دوستانش معمولاً در سطح شهر گشت زنی می کردند تا جلوی خرابکاری آنها را بگیرند. با شروع جنگ تحمیلی، مهدی نیز کمر همت بست و با تمام وجود در خدمت نظام و امام بود. طی چند مرحله از طریق بهداری سپاه رشت برای کمک رسانی به رزمندگان، به جبهه‌های جنوب رفت ولی هیچ وقت به ما نمی گفت که به جبهه رفته است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دیپلم خود را در مدرسه سپاه گرفت.
مدتی که در سپاه بود از سازمان های مختلف به وی پیشنهاد مسئولیت های بالا شد و هر بار مهدی به بهانه ای از قبول آن امتناع می کرد. بهار سال ۱۳۶۰ بار دیگر به جبهه رفت و از ناحیه سر مجروح شد. به واسطه رشادت و لیاقتی که در مهدی بود از او خواسته شد تا در معیت استاندار وقت استان گیلان باشد. مهدی نیز با اصرار زیاد آنها این مأموریت را قبول کرد. ۱۲شهریور ماه سال ۱۳۶۰ بود. منافقین کوردل در ساعت یک بعدازظهر همان روز جلوی سازمان آب و برق شهرستان رشت کمین کرده بودند تا استاندار را ترور کنند. در آن درگیری مهدی به طرز ناجوانمردانه ای توسط منافقین به درجه شهادت رسید.
وصیت نامه: بار خدایا این قطره خون ناچیز و جان ناقابل مرا در راه گسترش اسلام از حقیر بپذیر و اگر جان ما آن ارزش را دارد که برای اسلام فدا شود و اسلام پیش برود صدها بار به ما جان بده تا مبارزه کنیم و شهید شویم .
برادران و خواهران مسلمان تنها وصیت من این است که تمام مسلمین وحدت را حفظ کنند و در خط امام باشند و نگذارند که خون شهدای ما پایمال گردد و از رهنمودهای امام استفاده کنید . و تا آخرین قطره خون خود اسلام و قرآن را نگهدارید و در مقابل منافقین و کفار ایستادگی کنید تا کاملا محو و نابود گردند .

img_20230112_105404.jpg
 شهید «محمود نهی قناد» بعد از شش سال حضور در جبهه های جنگ حق علیه باطل در روز بیست و هفتم اسفند ۱۳۶۴ در شلمچه عراق از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد.
فرزند دیگر خانواده دکتر حمید نهی قناد جانباز ۵۰ درصد در عملیات کربلای ۵ به افتخار جانبازی نائل شده است.
img_20230112_105312.jpg
img_20230112_102717.jpg
  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری