معاون عمرانی فرمانداری فومن به فراوانی فعالیت زباله گردها اشاره و افزود: زباله گردی آثار و عواقب ناخوشایندی را  در حوزه سلامت با خود به همراه دارد  گفت:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛شاهین علیزاده در جلسه کارگروه پسماند شهرستان فومن  که عصر امروزدر فرمانداری این شهرستانروه برگزار شد خواستار مدیریت صحیح در امر پسماند شد.

معاون عمرانی فرمانداری فومن با بیان اینکه باید آموزش را از خانه شروع کنیم گفت: آموزش و تفکیک می تواند مهمترین راهکار کاهش حجم زباله  در شهرستان باشد.

وی به حدر رفت غذاهای رستورانی و مراکز تهیه و توزیع غذا اشاره و تصریح کرد؛می توان با فرهنگ سازی  و ساماندهی و آموزش از حدر رفت مواد غذایی جلوگیری گکرد.

علیزاده با تاکید بر اینکه شهرداران و دهیاران اهتمام ویژه در جمع آوری و تفکیک زباله از مبداء داشته باشند گفت:امروز بحث زباله شامل زباله پلاستیکی و پت های آب معدنی است.

معاون عمرانی فرمانداری فومن با تاکید بر اینکه در حوزه پسماند تلاشهای صورت گرفته ولی کافی نیست گفت:در جمع آوری و مدیریت پسماند باید نظامند ورود کنیم.

علیزاده منظر و فضای چشمی را در شهرستان با دارا بودن موهبت و منظر الهی برای هر ناظری بسیار خوشایند ندانست و گفت: زباله امروز منظر زیبا را از ما و شهروندان و مسافران گرفته است.

وی تصریح کرد؛ به جد می توان گفت که طبق آمارها امروز درجمع آوری پسماند رشد نداشته و در جا زدیم و  شهرستان در همان رشد سه درصدی جمع آوری زباله است.

معاون عمرانی فرمانداری فومن به فراوانی فعالیت زباله گردها اشاره و افزود: زباله گردی آثار و عواقب ناخوشایندی را  در حوزه سلامت با خود به همراه دارد  و به خاطر شرایط بد اقتصادی خانواده ها ما امروز معضل زباله گردی را در بین زنان سالخورده نیز می بینیم.

وی تفکیک زباله  از مبداء و به ویژه از منزل را بسیار تاکید نمود و گفت: شهرداران و دهیاران با افزایش تفکیک از مبدا  و کار کارشناسی و استفاده از کارشناسان آمار ها را بالا ببرند.

وی ضمن تشکر از شبکه بهداشت بخاطر جمع آوری زباله بیمارستانی خواستار شد تا دام پزشکی شهرستان نیز برای مراکز دام مصوبه و قرار داد با تعاونی دهیاران نوشته  تا پسماند جمع آوری شود.

علیزاده رها شدن ماسک و دستکش را در در سطح خیابانها و معابر از دیگر مشکلات خواند و گفت: گشت مشترک از مراکز و خانه سالمندان  هم مد نظرباشد  و بحث نوخاله ها که منظر شهر را الوده کردند جمع آوری شود.

معاون عمرانی فرمانداری فومن با اشاره به اینکه بخشداران ۳۲ نقطه مشخص شده توسط محیط زیست را از زباله پاکسازی کنند و باکس مکانیزه را به جای لوله بتنی که محلی برای جمع آوری زباله شد جایگزین کنند.

وی خواستار شد تا همه کمک کنیم تا زباله هایمان سر از رودخانه های گیلان و فضای سبز در نیاورند زیرا این امر مخاطرات زیادی را با خود به همراه واهد داشت.

علیزاده در پایان خطاب به شهرداران تاکید کرد؛نیروهای خدمات شهری قشر زحمت کشی هستند و نیاز است تا بهداشت و پوشش بهداشتی و آزمایشات دوره ای را برای حفظ سلامتشان داشته باشیم .

وی خواستار شد تا همگان برای حفظ محیط زیست سالم گام برداشته و محیط پاک را به آیندگان انتقال دهیم.

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری
  • منبع خبر : صفیر گیلان