صفیرگیلان/معاون بهداشتی دانشگاه اعلام کرد: بیش از ۹۰۰ بیمار مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید ( گروه سنی نوزاد) به دنبال اجرای برنامه غربالگری با گرفتن نمونه از پاشنه پا نوزادان از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان شناسائی و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد ؛ برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان از مهر ماه سال ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور و از مرداد ماه سال ۱۳۸۵ در استان گیلان به طور همزمان در روستاها و شهرها اجرا و در حال حاضر به پوشش صد درصد نوزادان رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه از آن تاریخ تاکنون در همه بیماران شناسایی شده کم کاری تیروئید نوزادان ، درمان آغاز شده و بستر‌سازی مناسب برای دیگر بیماری های مهم و قابل غربالگری فراهم شده است، گفت؛  در حال حاضر در تمامی شهرستان ها، بیماری فنیل کتونوری و در چهار شهرستان رشت، خمام، شفت و صومعه سرا بیش از ۵۰  بیماری متابولیک ارثی در نوزادان غربالگری می شود و به تدریج در سایر شهرستان ها نیز این مهم اجرائی خواهد شد ، کل جمعیت استان تحت پوشش قرار می گیرند.

دکتر رضوانی تصریح کرد؛ تشخیص و درمان به موقع این بیماران سبب حفظ ضریب هوشی نرمال آنها و پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی این نوزادان در آینده خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری روز ۲۵ می -۵ خرداد- به عنوان روز جهانی تیروئید ، اظهار کرد؛ به علت اهمیت این غده در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در دنیا و با هدف ارتقای دانش همگانی و کارکنان بهداشتی و درمانی در این راستا، در سال ۲۰۰۹ هفته اطلاع رسانی تیروئید تعیین و در کشور ما نیز از همان زمان، هر ساله برنامه های متنوع آموزشی برای عموم مردم، مادران باردار و کارکنان بهداشتی و درمانی ارائه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، افزود؛  از ابتدای برنامه تاکنون در گیلان بیش از ۹۵۰ بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید نوزادان شناسایی و درمان شده اند به طوری که در سال گذشته از هر یک هزار تولد زنده در استان، حدود سه نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید نوزادان شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی در پایان با تاکید بر اطلاع و آگاهی مردم از برنامه غربالگری نوزادان، گفت؛ از تمامی مردم عزیز استان که آگاهانه فرزندان شان را در روزهای سوم تا پنجم پس از تولد برای غربالگری به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت برده و مراجعه می کنند و همچنین، از زحمات کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت و  کارکنان زحمتکش بیمارستان ها که صمیمانه در این حوزه برای تحقق دستاوردهای مهم بهداشتی تلاش می کنند، تقدیر  می نمایم