اختصاصی/صفیر گیلان؛بابایی با اشاره به اینکه ما دو پایانه مرزی و دو گمرک در استان داریم که استان ما را تبدیل به دروازه برای صادرات و واردات کشور کرده  که صادرات ما  و بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات از قبیل خاویار ،خوراک آبزیان،ماهی،فراورده لبنی و مرغ در طی مهر ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بوده که  به سراسر جهان از جمله کشورهای فرانسه ایتالیا،کشوهای جنوب شرق آسیا،سوئیس و کشورهای عربی و …. بوده گفت؛ در حوزه صادرات ما فقط ناظر بهداشت هستیم و سلامت و ایمنی و تولید برای ماست و یگانه مرجع معتبر و بین المللی برای دام و فراورده دامی در کل دنیا سازمان دامپزشکی  و آن مهری است که بر این تولیدات می زند.

صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ هادی بابایی مدیر کل دامپزشکی استان گیلان به مناسبت ۱۴ مهر روز دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار این رسانه با بیان اینکه رسانه در عملکرد مدیران بسیار کارساز است گفت؛ از رسانه ها استمداد می‌کنم بعنوان چشم دوازدهم در بخش سازمان دامپزشکی که از گذشته گمنام مانده ما رو کمک کنید.

مدیر کل دامپزشکی تصریح کرد؛هر ساله چهاردهم مهرماه به یک رسم ماندگار روز ملی دامپزشکی  است که در این روز و این هفته که از ۱۴ مهرماه تا ۲۰ مهرماه است با شعار ۱۰۰ سال خدمت یک قرن افتخار دامپزشکی وارد صدمین سال فعالیت خود شد.

 بابایی از رسانه ها خواست تا ابعاد و زوایای مختلف شغلی این حرفه رو به مردم نشون بدهند تا در اقصی نقاط فعالیت‌های دامپزشکی در راستای اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلی نظام  که ختم میشود به حفظ و صیانت از سرمایه دامی، ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه ، کمک به امنیت غذایی و  کمک به تحقق امنیت غذایی که از مظاهر اقتدار کشورهای دنیا به شمار میرود ساری و جاری و پویا باشد .

وی به فرمایشات و  پیامی که جناب دکتر پزشکیان صادر و توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی در روز چهاردهم مهرماه در کنگره تهران  قرائت شد اشاره کرد  که  در آن پیام امده  دام و دامپزشکی حافظان خط مقدم تامین امنیت غذا ا و  از ارکان اصلی سلامت جامعه برشمردند  و اظهار امیدواری کردند که مجموعه تلاش‌های همکاران دامپزشکی بتونه افق‌هایی از زندگی مشترک بین انسان و دام و در نهایت ارتقای سلامت جامعه رو رقم بزند.

 بهداشت و پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی یک امر الزامی است

مدیر کل دام پزشکی گیلان به فعالیت ها و موفقیت های که دام پزشکی در بخش های مختلف از مهره ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته اشاره  و افزود: در بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های واگیر  هر ساله با ابلاغ برنامه ملی مراقبت از بیماری‌ها این سیاست‌ها در قالب رصد پایش و مراقبت از بیماری‌های دامی اجرایی می شود  تا علاوه بر اینکه ما تجزیه تحلیل و مدیریت داده‌ها را داشته باشیم در این بخش بتونیم در موارد رخداد بیماری‌ها به طور هدفمند و فوری اون هشدار بودن رو اعلام بکنیم و به اصطلاح به پیشگیری مقابله با این بیماری‌ها بپردازیم.

وی افزود؛در یک ساله منتهی به مهر ۱۴۰۳ در بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی بیش از یک میلیون و صد هزار نوبت ۱۰۰ دام سنگین و بیش از ۳ میلیون و ۵۰ نوبت دام سبک بر علیه انواع بیماری‌های واگیر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مایه کوبی و واکسینه شده‌اند.

بابایی تصریح کرد؛در همین مدت بیش از ۳۹۰ راس دام و ۸۱۱ هزار متر مربع اماکن دامی عملیات سمپاشی بر علیه انگل‌های خارجی انجام پذیرفت و ۶۹۰۰ مورد  مایه کوبی واکسن بیماری نیوکاسل  و  بیش از ۳۴۵۰۰ مورد نمونه گیری آزمایش و پایش از زیستگاه‌ها تالاب‌ها و  واحدهای اویدیمیولوژیک چه در قالب روستایی چه در قالب صنعتی رو مورد رصد و پایش و مراقبت قرار دادند .

مدیر کل دامپزشکی گیلان  در بخش بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان همکاران در قالب مراقبت فعال و غیر فعال اظهار کرد؛بیماری های ماهیان گرمایی  و ماهیان سردابی و همینطور ماهیان زینتی بیش از ۳۵۵۰ مورد آزمایش نمونه برداری و عملیات مراقبت رو در این بخش انجام دادند.

بابایی با بیان اینکه بیماری‌های دام طیور ،زنبور عسل، کرم ابریشم و آبزیان خودش رو بیشتر نشون میده و به امنیت غذایی باز می‌گرده افزود؛ بحث نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی که ما در این بخش صنایع وسیعی داریم از کشتارگاه ها گرفته تا مراکز قطعه بندی بسته بندی و همینطور مراکز تبدیل به اصطلاح ضایعات انبار و سردخانه‌ها جمع آوری شیر وسایل صنایع مرتبط می باشد.

وی در  بحث نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی با اشاره به اینکه همکاران ما بیش از ۶۷۰۰۰ مورد بازدید رو سال گذشته انجام دادند و کلمه‌ای که همیشه از نظر من بار منفی داره بیش از ۴۰۰ و اندی پرونده قضایی است که  در این ارتباط برای متخلفین و مجرمین در محاکم قضایی و شرکت غذایی همکاران ما در شهرستان‌ها تشکیل پرونده دادند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: از ابتدای سال جاری بیش از ۲۷۰ هزار راس دام سبک و سنگین با نظارت ماموران اداره کل دامپزشکی استان گیلان کشتار و روانه بازار شده است و گوشت مرغ استحصاری که از کشتارگاه‌های در طی این مدت خارج شده  را ۲۰۴ هزار تن و همینطور بیش از ۲۰۶۰۰ تن  گوشت قرمز استحصاری اعلام نمود.

صادرات ۳۲ هزار و ۵۰۰ تنی کالاهای دامی با مهر بهداشتی دامپزشکی استان گیلان

بابایی با اشاره به اینکه ما دو پایانه مرزی و دو گمرک در استان داریم که استان ما را تبدیل به دروازه برای صادرات و واردات کشور کرده  که صادرات ما  و بیش از ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات از قبیل خاویار ،خوراک آبزیان،ماهی،فراورده لبنی و مرغ در طی مهر ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ بوده که  به سراسر جهان از جمله کشورهای فرانسه ایتالیا،کشوهای جنوب شرق آسیا،سوئیس و کشورهای عربی و …. بوده گفت؛ در حوزه صادرات ما فقط ناظر بهداشت هستیم و سلامت و ایمنی و تولید برای ماست و یگانه مرجع معتبر و بین المللی برای دام و فراورده دامی در کل دنیا سازمان دامپزشکی  و آن مهری است که بر این تولیدات می زند.

وی واردات را بیشتر در حوزه نهاده های دامی و گوشت قرمز منجمد خواند و گفت: واردات ما از روسیه،گرجستان و مغلستان است بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار تن بوده است.

بابایی با اشاره به اینکه در بخش تشخیص و درمان با حضور همکاران دامپزشک  ما در اقصی نقاط استان در قالب کلینیک‌ها داروها آزمایشگاه‌ها با همکاری شرکت‌های پخش دارو و واکسن فعالیت می‌کنند گفت؛بیش از ۳۰۰ مرکز  در استان با بیش از ۷۰ مورد بازدید که در  طول سال مستمر انجام میشه ودر سامانه جامع دارویی و واکسن همکاران ما این زنجیره رو از ابتدا شرکت پخش وارد استان می‌کند تا پایانه که داروخانه و کلینیک هست دارو و واکسن به دامداران محترم می‌رسد.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه ازمایشگاه مرجع ما یکی از بخش‌های کلیدی اداره کل هست که انواع آزمایشات تشخیصی و کنترلی در آن انجام میشود و این آزمایشگاه بیش از ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ مورد آزمایش رو در طی یک سال گذشته در بخش‌ها مختلف شامل سردلوژ یور،کنترل کیفیت شناسی،انگل شناسی،خون شناسی و تشخیص مولکولی pcr انجام داده است.

بابایی از برگزاری بیش از ۷۰۰۰ کلاس آموزشی و دوره آموزشی در طی سال گذشته خبر داد و گفت؛ بیش از حدود ۸۰۰۰ بروشور و مواردی از قبیل این در بین گروه های هدف که دامداران محترم و روستاییان هستند یا حتی دانش آموزان توزیع شد .

وی اضافه کرد: ۳۱۰ مورد بازدید از واحدهای پرورشی طیور، ۱۴ هزار و ۱۰۰ مورد نمونه‌برداری از واحدهای پرورشی طیور، ۲۸ بازدید از واحدهای جوجه کشی، توزیع واکسن نیوکاسل، معدوم‌سازی طیور، اجرای طرح پایش تابستانه، مراقبت بیماری آنفلوآنزا، نمونه برداری زنبور عسل و کرم ابریشم از فعالیت های انجام شده اداره بهداشت و بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم در این مدت است.

خدمات رایگان دامپزشکی به عشایر و دامداران گیلان  در قالب گروههای جهادی 

وی از برگزاری اردوی جهادی  توسط اداره دامپزشکی شهرستان فومن در یکی از نقاط تقریبا بالا دست ماسوله به نام روستایی زودل خبر داد و گفت؛ بحث اردوهای جهادی یکی از سیاست‌های دولت، نظام و سازمان دامپزشکی  است و این سیاست با  تاکید حضرت آقا فعالیت جهادی در سراسر استان با ارائه خدمات رایگان در قالب مایع کوبی، آموزش ، ترویج و همچنین ویزیت رایگان داما طیور سعی کردن در مناطق صعب العبور کم برخوردار کمتر توسعه یافته خدمات رایگان دامپزشکی رو ارائه بدن تا همچنان این قشر زحمتکش که بعضاً حتی عشایر استان ما را هم شامل میشوند طعم شیرین این خدمات که توسط نظام ارائه میشه را به طور مستمر در اختیار داشته باشند.

وی از برگزاری ۴۲ اردوی جهادی در ۷۰ منطقه در راستای بهداشت و سلامت دام  انجام شده خبر داد و گفت؛در اجرای این اردو ۱۲ هزار و ۸۵۰ راس بدن دام و ۱۷ هزار و ۹۷۷ مترمربع جایگاه سمپاشی؛ ۲۰ هزار و ۶۱۱ راس دام سبک و سنگین و ۸۹ هزار و ۵۸۶ قطعه طیور بومی واکسینه شدند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان عدم برخورداری از اعتبارات سلامت  را مطرح نمود و گفت؛ دامپزشکی و علوم پزشکی دنبال سلامت دام بوده و نیاز داره که از اعتبارات حوزه سلامت بهره مند بشه تا بتونه خدماتش رو خیلی بیشتر و با تعداد نیروی انسانی و سخت افزار و نرم افزاری که  نیازمند پشتیبانی است انجام بدهد.

وی گسترش چتر حمایتی بیمه را  در حوزه دامپزشکی بسیار مهم خواند و گفت؛ اگر این چتر حمایتی بیمه از محصولات دامی انجام بشه و   بحث هویت گذاری دام‌ که این بحث هویت هم کمک  می کند تا ردیابی محصولات و فرآورده‌های دامی و انواع دام بسیار اسان و ما شاهد حمایت از برنامه‌های مدون توسط دستگاه‌های همکار مرتبط  و تصمیم گیر و دارای منابع باشیم.

مدیر کل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه نظام دام پزشکی  باید در کنار سازمان دامپزشکی باشد تا این دو بخش دولتی و خصوصی  با همدلی و وفاق باعث شکوفا شدن جامعه و خانواده دامپزشکی در راستای خدمت رسانی به ذی نفان در راستای جهش تولید باشد  و رسانه در این مسیر می تواند بسیار کمک حال باشد.

گفتنی است که امروز با حضور مدیر کل دامپزشکی گیلان  ازتعدادی  رسانه های فعال حوزه دام پزشکی گیلان تقدیر به عمل امد.

 

 

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری